Lukijoiden paratiisi. Tutkimus Lahden Launeen kaupunginosan lähikirjastopalveluiden tarjonnasta ja käytöstä
HONKALA, MARIANNE (2009)
HONKALA, MARIANNE
2009
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-06-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19913
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19913
Tiivistelmä
Lähikirjastojen lakkautusuhka on ollut todellinen useissa kunnissa eri puolilla Suomea kahden viime vuosikymmenen aikana päättäjien etsittyä säästöjä myös yleisistä kirjastopalveluista. Kuitenkin jo uhka kirjastojen lakkauttamisesta on myös nostattanut monin paikoin äänekästä vastarintaa kuntalaisten noustua puolustamaan kirjastojaan. Aiemmissa tutkimuksissa on keskitytty lähinnä lähikirjastopalveluiden puolustuspuheeseen. Puolustajien intohimojen kohteet, lähikirjastopalvelut ja niiden todellinen käyttö ovat kuitenkin jääneet tutkimuksessa katvealueelle. Tutkimuksessa tartuttiin edellä mainittuun epäkohtaan ja selvitettiin lähikirjastopalveluiden tarjontaa ja käyttöä yhdessä Lahden kaupunginkirjasto-maakuntakirjaston lähikirjastoverkkoon kuuluvassa, lakkautusuhkien yhteydessä puolustetussa toimipisteessä, Launeen lähikirjastossa. Tavoitteena oli luoda kokonaiskuva siitä, millaisia palveluita kyseinen lähikirjasto 2000-luvulla tiloissaan asiakkailleen tarjoaa, kuinka tarjottuja palveluita hyödynnetään, mitkä syyt saavat asiakkaat kääntymään juuri lähikirjastopalveluiden puoleen sekä mitä lähikirjastopalveluiden olemassaolo käyttäjille merkitsee.
Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin keväällä 2008 laadullisin menetelmin. Ensimmäisessä vaiheessa havainnoitiin asiakkaiden toimintaa lähikirjaston tiloissa viikon ajan. Kenttätutkimusjaksoa seurasivat 16 lähikirjastoasiakkaan sekä kolmen kirjaston henkilökunnan jäsenen teemahaastattelut. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti.
Lähikirjasto osoittautui tutkimuksessa oman alueensa monipuoliseksi, kokoelmapalveluita, lukusalipalveluita, tieto- ja opastuspalveluita, yhteisöllisyyspalveluita sekä muita asiantuntijapalveluita tarjoavaksi "kolmanneksi paikaksi". Lähikirjaston kaikenikäisistä naisista ja miehistä koostuneen käyttäjäkunnan keskuudessa suosituimmiksi palveluiksi osoittautuivat kokoelma- ja lukusalipalvelut. Lähikirjastopalveluiden ääreen käyttäjiä vetivät kokemukset niin "oman" kirjaston tavoitettavuudesta kuin sen lähestyttävyydestä. Tottumus kyseisen toimipaikan käyttöön oli suurta, kokoelman koettiin vastaavan tarpeita ja lähikirjaston käynteihin liittynyttä sosiaalista aspektia arvostettiin. Lähikirjastoa pidettiinkin haastateltujen keskuudessa tärkeänä. Ajatus kotien läheisyydessä tarjottujen yleisten kirjastopalveluiden lopettamisesta kauhistutti, sillä lähikirjasto oli paikka, joka tuki informanttien ylläpitämiä ja heille tärkeitä aktiivisia lukuharrastuksia. Se myös mahdollisti tietoyhteiskunnan aktiivisen jäsenyyden ja toimi sosiaalisuutta ruokkivana kolmantena paikkana. Kaikki edellä mainitut funktiot olivat pohjimmiltaan lähikirjastonkäyttäjille arvostettua, konkreettista vastinetta maksetuille kunnallisverorahoille.
Asiasanat:yleiset kirjastot, lähikirjastot, kirjastopalvelut, kirjastonkäyttö, asiakkaat
Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin keväällä 2008 laadullisin menetelmin. Ensimmäisessä vaiheessa havainnoitiin asiakkaiden toimintaa lähikirjaston tiloissa viikon ajan. Kenttätutkimusjaksoa seurasivat 16 lähikirjastoasiakkaan sekä kolmen kirjaston henkilökunnan jäsenen teemahaastattelut. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti.
Lähikirjasto osoittautui tutkimuksessa oman alueensa monipuoliseksi, kokoelmapalveluita, lukusalipalveluita, tieto- ja opastuspalveluita, yhteisöllisyyspalveluita sekä muita asiantuntijapalveluita tarjoavaksi "kolmanneksi paikaksi". Lähikirjaston kaikenikäisistä naisista ja miehistä koostuneen käyttäjäkunnan keskuudessa suosituimmiksi palveluiksi osoittautuivat kokoelma- ja lukusalipalvelut. Lähikirjastopalveluiden ääreen käyttäjiä vetivät kokemukset niin "oman" kirjaston tavoitettavuudesta kuin sen lähestyttävyydestä. Tottumus kyseisen toimipaikan käyttöön oli suurta, kokoelman koettiin vastaavan tarpeita ja lähikirjaston käynteihin liittynyttä sosiaalista aspektia arvostettiin. Lähikirjastoa pidettiinkin haastateltujen keskuudessa tärkeänä. Ajatus kotien läheisyydessä tarjottujen yleisten kirjastopalveluiden lopettamisesta kauhistutti, sillä lähikirjasto oli paikka, joka tuki informanttien ylläpitämiä ja heille tärkeitä aktiivisia lukuharrastuksia. Se myös mahdollisti tietoyhteiskunnan aktiivisen jäsenyyden ja toimi sosiaalisuutta ruokkivana kolmantena paikkana. Kaikki edellä mainitut funktiot olivat pohjimmiltaan lähikirjastonkäyttäjille arvostettua, konkreettista vastinetta maksetuille kunnallisverorahoille.
Asiasanat:yleiset kirjastot, lähikirjastot, kirjastopalvelut, kirjastonkäyttö, asiakkaat