Terveyskoulu : sairaanhoidon opiskelijoiden kokemuksia Terveyskoulusta ja Terveyskoulun soveltuvuus opiskelijoiden oppimiseen
ASTELJOKI, SARI (1999)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ASTELJOKI, SARI
1999
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1999Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia ja oppimista Terveyskoulussa. Terveyskoulu on "kerho", jossa terveydenhuolto-oppilaitoksen opiskelijat ohjasivat esikouluikäisiä lapsia terveyteen liittyvissä asioissa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten opiskelijoiden ikä, omien lasten lukumäärä ja lastenhoitokokemuksen pituus vaikuttivat opiskelijoiden oppimiskokemukseen Terveyskoulussa sekä sitä, mitä tiedollisia, taidollisia ja asenteellisia valmiuksia opiskelijat saivat Terveyskoulusta. Terveyskoulu oli toiminut kaksi vuotta ennen tutkimuksen suorittamista. Terveyskoulua oli kehitetty tänä aikana siitä saatujen palautteiden perusteella. Terveyskoulun soveltuvuutta opiskelijoiden oppimisessa oli siis syytä tutkia, jotta saatiin selville Terveyskoulun tarpeellisuus. Tutkittavina olivat toisen lukukauden nuorisoasteen sairaanhoidon opiskelijat (n=18).Tutkimus suoritettiin pääosin laadullisin (kvalitatiivisin) menetelmin, mutta siinä on mukana määrällisiä (kvantitatiivisia) osioita. Aineisto koottiin keväällä 1998 kyselylomakkeilla. Opiskelijat vastasivat jokaisen tuntinsa jälkeen kyselyyn sekä koko lukukauden lopuksi laajempaan kyselyyn. Lomakkeissa oli sekä väittämiä että avoimia kysymyksiä. Tunneilla oli myös mukana tarkkailija, joka arvioi kerrallaan aina yhtä opiskelijaa. Jokaisen tunnin jälkeen pidettiin palautekeskustelu, jota myös raportoitiin. Tutkimuksessa testattiin lopuksi esikouluikäiset lapset (n=21), joita opiskelijat ohjasivat sekä heidän kontrolliryhmäänsä kuuluvat esikouluikäiset lapset (n=19). Näin saatiin tukea opiskelijoiden mielipiteisiin heidän ohjauksensa laadusta. Tutkimus voidaan luokitella toimintatutkimukseksi, jossa jo jonkin aikaa toiminnassa ollutta opetusmenetelmää tutkitaan. Tarkemmaksi tutkimuksen kohteeksi on otettu yksi lukukausi. Tutkimuksessa tutkimuksen tekijä tutkii myös omaa työtään, koska hän on aloittanut Terveyskoulutoiminnan ja on käyttänyt Terveyskoulua opetustyönsä tukena tutkimuksen loppuun saakka.Tutkimuksen tulosten perusteella Terveyskoulu oli hyvä oppimismenetelmä. Opiskelijat saivat positiivisia oppimiskokemuksia Terveyskoulusta. Terveyskoulu edisti oppimista ja paransi opiskelijoiden ohjaustaitojen oppimista. Opiskelijoiden ikä, omien lasten lukumäärä tai lastenhoitokokemuksen pituus eivät tämän tutkimuksen mukaan vaikuttaneet oppimiskokemuksiin. Tutkimuksen teorian mukaan näiden olisi voinut olettaa vaikuttavan tuloksiin. Konstruktivistisen- ja humanistis-kokemuksellisen oppimisnäkemysten mukaan ihmisen aikaisempi kokemus vaikuttaa uusien asioiden oppimiseen. Muuten teorian mukaisesti opiskelijoiden Terveyskoulusta saama kokemus auttoi oppimisessa.Asiasanat: oppiminen - sairaanhoitajat - opiskelijat, terveyskasvatus - lapset, oppimistulokset - arviointi, oppimisprosessi - terveydenhuoltoala