Big Brother -kilpailijoiden ajatuksia ja kokemuksia esiintymisestä
KUITUNEN, ANNA (2009)
KUITUNEN, ANNA
2009
Puheoppi - Speech Communication and Voice Research
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19897
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19897
Tiivistelmä
Tosi-tv on tullut 2000-luvulla vahvasti ihmisten tietoisuuteen. Se herättää monenlaisia tunteita ja ajatuksia. Tosi-tv-ilmiötä kuvaa parhaiten tv-ohjelma Big Brother. Se on myös kaikkein tutkituin tosi-tv-ohjelma. Aikaisemmat tutkimukset ovat keskittyneet tarkastelemaan Big Brotherin yleisöjä ja tietoa kilpailijoiden kokemuksista tarvitaan. Big Brotheria ei ole tiettävästi tutkittu aikaisemmin puheviestinnän näkökulmasta.
Tässä tutkielmassa tutkittiin Suomen Big Brotherin ensimmäisen ja toisen tuotantokauden kilpailijoiden ajatuksia esiintymisestä ja itsestään esiintyjänä. Tutkielmassa haluttiin selvittää, kokivatko kilpailijat ohjelmassa kilpailemisen esiintymisenä, millaisia määritelmiä kilpailijat esiintymiselle antoivat ja oliko niillä yhtymäkohtia julkisuuteen. Tutkielmassa oltiin kiinnostuneita myös siitä, voisiko osa kilpailun osallistumishalukkuudesta viitata muutoksiin suomalaisessa puhekulttuurissa. Tutkimukseen osallistui kymmenen ensimmäisen ja toisen tuotantokauden kilpailijaa. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista oli toisen tuotantokauden kilpailijoita. Tutkimus suoritettiin haastattelututkimuksena ja tuloksia analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimustulokset osoittavat, että kilpailijat eivät kokeneet osallistumista Big Brotheriin suoranaiseksi esiintymiseksi. Big Brother oli koettu pääasiassa tavalliseksi elämäksi. Ohjelman kokemiseen esiintymisenä vaikuttivat kilpailijoiden määritelmät esiintymisestä. Esiintyminen nähtiin sellaisena toimintana tai tilana, jossa ihminen ei voi olla oma itsensä. Esiintymiseen liitettiin myös mahdollisuus kontaktiin yleisön kanssa ja itsestä syntyvien vaikutelmien hallinta. Tutkimuksessa ei havaittu, että kilpailijoiden ajatukset julkisuudesta olisivat vaikuttaneet suuresti heidän ajatuksiinsa esiintymisestä. Tutkimuksessa selvisi, että kilpailijat kokivat esiintymisen myönteisesti, mutta muuten he arvioivat itseään esiintyjänä samoin kuin suomalaisessa puhekulttuurissa on ollut tapana. Vaikka Big Brotheria ei nähtykään esiintymisenä, oli siihen osallistumisella ollut positiivisia vaikutuksia kilpailijoiden suhtautumisessa esiintymiseen ohjelman jälkeen.
Asiasanat:esiintyminen, tv-esiintyminen, puhekulttuuri, Big Brother, tosi-tv
Tässä tutkielmassa tutkittiin Suomen Big Brotherin ensimmäisen ja toisen tuotantokauden kilpailijoiden ajatuksia esiintymisestä ja itsestään esiintyjänä. Tutkielmassa haluttiin selvittää, kokivatko kilpailijat ohjelmassa kilpailemisen esiintymisenä, millaisia määritelmiä kilpailijat esiintymiselle antoivat ja oliko niillä yhtymäkohtia julkisuuteen. Tutkielmassa oltiin kiinnostuneita myös siitä, voisiko osa kilpailun osallistumishalukkuudesta viitata muutoksiin suomalaisessa puhekulttuurissa. Tutkimukseen osallistui kymmenen ensimmäisen ja toisen tuotantokauden kilpailijaa. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista oli toisen tuotantokauden kilpailijoita. Tutkimus suoritettiin haastattelututkimuksena ja tuloksia analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimustulokset osoittavat, että kilpailijat eivät kokeneet osallistumista Big Brotheriin suoranaiseksi esiintymiseksi. Big Brother oli koettu pääasiassa tavalliseksi elämäksi. Ohjelman kokemiseen esiintymisenä vaikuttivat kilpailijoiden määritelmät esiintymisestä. Esiintyminen nähtiin sellaisena toimintana tai tilana, jossa ihminen ei voi olla oma itsensä. Esiintymiseen liitettiin myös mahdollisuus kontaktiin yleisön kanssa ja itsestä syntyvien vaikutelmien hallinta. Tutkimuksessa ei havaittu, että kilpailijoiden ajatukset julkisuudesta olisivat vaikuttaneet suuresti heidän ajatuksiinsa esiintymisestä. Tutkimuksessa selvisi, että kilpailijat kokivat esiintymisen myönteisesti, mutta muuten he arvioivat itseään esiintyjänä samoin kuin suomalaisessa puhekulttuurissa on ollut tapana. Vaikka Big Brotheria ei nähtykään esiintymisenä, oli siihen osallistumisella ollut positiivisia vaikutuksia kilpailijoiden suhtautumisessa esiintymiseen ohjelman jälkeen.
Asiasanat:esiintyminen, tv-esiintyminen, puhekulttuuri, Big Brother, tosi-tv