Ammattikorkeakoulun hoitotyönopiskelijoiden itseohjautuvuusvalmiudet ja itseohjautumisen tukeminen
KOPRA, EEVA-KAISA; RINNE, ULLA (1997)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KOPRA, EEVA-KAISA
RINNE, ULLA
1997
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää ammattikorkeakoulun terveysalan hoitotyönopiskelijoiden (N=84) itseohjautuvuusvalmiuksia, kokemuksia itseohjautuvuusvalmiuksistaan ja itseohjautuvan oppimisen tukemisesta. Teoriaosassa tarkastellaan itseohjautuvuutta oppimisen keskeisenä piirteenä.Aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Itseohjautuvuusvalmiutta ja kokemuksia itseohjautuvuusvalmiuksista mitattiin Guglielminon (1977) kehittämällä SDLR -skaalalla. Lisäksi kokemuksia itseohjautuvuusvalmiuksista ja itseohjautuvan oppimisen tukemisesta koottiin avoimella tehtävällä. Vastausprosentti oli 89 %. SDLR -skaalalla saatu aineisto käsiteltiin tilastollisesti. Avoin tehtävä analysoitiin sisällön mukaisesti.Tulosten mukaan hoitotyönopiskelijoiden itseohjautuvuusvalmiudet vaihtelivat normaalijakauman mukaisesti ja olivat samaa suuruusluokkaa kuin muillakin suomalaisilla opiskelijaryhmillä. Viiden eniten ja vähiten itseohjautuvuusvalmiuspisteitä saaneiden opiskelijoiden vastauksista muodostettiin profiilit, joita käytettiin myös itseohjautuvan oppimisen tuen tarvetta tarkasteltaessa. Itseohjautuvuusvalmiuskokemuksista muodostetuista faktoreista korkeimmat keskiarvot saatiin faktoreille oppimishalu ja usko omiin kykyihin ja mahdollisuuksiin.Opiskelijoiden kokemusten mukaan opetusmenetelmistä käytännön opetus ja harjoittelu sekä projektityöskentely ovat itseohjautuvaa oppimista tukevia. Heikosti itseohjautuvat opiskelijat kokevat opettajan ominaisuudet (mm. ei-autoritaarisuus) ja oppimisympäristön (mm. kannustava ja sopivan pieni ryhmä) merkittävinä tekijöinä.Jatkossa opiskelijoiden käyttämien oppimistyylien tutkiminen voisi antaa tietoa, joka auttaisi itseohjautuvaa oppimista tukevien oppimateriaalien ja tehtävien laadinnassa. Itseohjautuvaa oppimista tukevia ratkaisuja voisi tutkia puhtaasti didaktisesta näkökulmasta, esim. miten yhteistoiminnallinen oppiminen tukee itseohjautuvuutta.Asiasanat: ammattikoulutus - oppiminen, itseohjautuvuus - opiskelijat, hoitotyö - opiskelu, ammattikorkeakoulut - opiskelijat