Fiktion rajoilla: Amélie Nothombin teokset autofiktiona
VILKKO, VARPU (2009)
VILKKO, VARPU
2009
Yleinen kirjallisuustiede - Comparative Literature
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-04-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19724
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19724
Tiivistelmä
Tutkielma tarkastelee belgialaisen kirjailijan Amélie Nothombin (1967) kahta teosta autofiktion näkökulmasta. Nothomb on kirjallisia konventioita kyseenalaistava nykykirjailija, jolla on laaja suosio etenkin ranskalaisilla kielialueilla. Kirjailijan vuonna 1999 ilmestynyt omaelämäkerralliseksi romaaniksi esitetty Stupeur et tremplements on kertomus Amélie -nimisen nuoren länsimaalaisen naisen nöyryytyksistä tokiolaisen yhtiön palveluksessa. Virkaansa pätevä nainen on viettänyt lapsuutensa Japanissa ja hallitsee maan kielen täydellisesti, mutta päätyy lopulta siivoojaksi yhtiön käymälään. Toinen tarkastelemani teos on Biographie de la faim (2004), fiktion muodossa kirjoitettu muistelmateos, joka keskittyy erityisesti päähenkilön lapsuuteen ja murrosikään. Romaani käsittelee kepeään ja humoristiseen sävyyn raskaita teemoja, kuten päähenkilön juurettomuutta ja syömishäiriötä. Kuten teoksen nimi viittaa, hallitsevana teemana on nälkä niin ruokaa kuin elämääkin kohtaan.
Tutkielman ydinkysymykseksi muotoutuu teosten omaelämäkerrallisen aineksen tarkasteleminen Serge Doubrouvskyn autofiktio-käsitteen avulla. Mitkä piirteet tekevät Nothombin romaaneista autofiktiivisiä? Autofiktion voi nähdä tasapainoilevan omaelämäkerran ja fiktiivisen romaanin leikkauspistessä rikkoen kummankin lajityypin rajoja, ja yksi tutkielman haasteista on löytää se raja, jolla teos on yhtä aikaa sekä faktaa että fiktiota. Lähestyn Nothombin teoksia tekstianalyysin keinoin, ja pyrin osoittamaan teosten mahdollisen autofiktiivisen luonteen niiden selkeän fiktiivisten puolten tarkastelun kautta. Analyysini apuna käytän Dorrit Cohnin teosta Fiktion mieli sekä Gérard Genetten näkemyksiä tekstin fiktiivisyyden merkeistä. Autofiktion kriteereiden täyttymistä teoksissa tarkastelen Philippe Gasparinin käsitteistön avulla.
Tekijänimi on yksi keskeisistä käsitteistä, sillä päähenkilön ollessa samanniminen kuin kirjailija itse, kirjailija on hahmon kautta osa fiktion kontekstia. Identiteetti ja siihen kiinteästi liittyvä minuus (self) ovat tutkielman teoreettista viitekehystä kannattelevia teemoja, sillä omaelämäkerrallisiin teoksiin liittyy tiiviisti identiteetin käsitteleminen.
Asiasanat:Amélie Nothomb, autofiktio, omaelämäkerrallisuus, ranskalainen nykykirjallisuus, fakta, fiktio, omaelämäkerrallinen romaani, lukusopimus, identiteetti, postmoderni subjekti
Tutkielman ydinkysymykseksi muotoutuu teosten omaelämäkerrallisen aineksen tarkasteleminen Serge Doubrouvskyn autofiktio-käsitteen avulla. Mitkä piirteet tekevät Nothombin romaaneista autofiktiivisiä? Autofiktion voi nähdä tasapainoilevan omaelämäkerran ja fiktiivisen romaanin leikkauspistessä rikkoen kummankin lajityypin rajoja, ja yksi tutkielman haasteista on löytää se raja, jolla teos on yhtä aikaa sekä faktaa että fiktiota. Lähestyn Nothombin teoksia tekstianalyysin keinoin, ja pyrin osoittamaan teosten mahdollisen autofiktiivisen luonteen niiden selkeän fiktiivisten puolten tarkastelun kautta. Analyysini apuna käytän Dorrit Cohnin teosta Fiktion mieli sekä Gérard Genetten näkemyksiä tekstin fiktiivisyyden merkeistä. Autofiktion kriteereiden täyttymistä teoksissa tarkastelen Philippe Gasparinin käsitteistön avulla.
Tekijänimi on yksi keskeisistä käsitteistä, sillä päähenkilön ollessa samanniminen kuin kirjailija itse, kirjailija on hahmon kautta osa fiktion kontekstia. Identiteetti ja siihen kiinteästi liittyvä minuus (self) ovat tutkielman teoreettista viitekehystä kannattelevia teemoja, sillä omaelämäkerrallisiin teoksiin liittyy tiiviisti identiteetin käsitteleminen.
Asiasanat:Amélie Nothomb, autofiktio, omaelämäkerrallisuus, ranskalainen nykykirjallisuus, fakta, fiktio, omaelämäkerrallinen romaani, lukusopimus, identiteetti, postmoderni subjekti