Moniammatillinen oppilashuolto opettajan työn tukena
ÅFELT, MILLA (2009)
ÅFELT, MILLA
2009
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-03-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19704
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19704
Tiivistelmä
Tutkimuksen avulla selvitettiin opettajien kokemuksia ja käsityksiä yhteistyöstä moniammatillisen ryhmän kanssa. Tavoitteena oli tutkia, millaisten oppilashuollollisten asioiden kanssa opettajat työskentelevät, millainen on oppilashuoltoryhmän kokoonpano ja millä tavalla opettajat tekevät yhteistyötä ryhmän kanssa. Lisäksi haluttiin selvittää yhteistyön sujumista sekä sen merkitystä opettajille ja oppilaille. Tutkimuksen tavoitteena oli myös tuoda esiin kehittämistä vaativia asioita.
Tutkimusaihetta lähestyttiin hermeneuttis-fenomenologista lähestymistapaa mukaillen. Aineisto hankittiin teemahaastattelujen avulla. Tutkimusta varten haastateltiin kymmentä länsisuomalaista opettajaa, jotka työskentelivät esikoulussa tai peruskoulun vuosiluokilla 1-6. Haastatelluista yksi oli esikoulun opettaja, kolme työskenteli erityisluokanopettajana ja loput kuusi olivat luokanopettajia. Tutkittavista naisia oli kahdeksan ja miehiä kaksi. Haastatteluaineisto kerättiin maaliskuun 2007 ja tammikuun 2008 välisenä aikana.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että yleisimpiä oppilashuollollisia asioita olivat oppilaan kotioloihin liittyvät ongelmat. Oppilashuoltoryhmän kokoonpanoon kuuluivat yleensä kouluterveydenhoitaja, erityisopettaja, koulupsykologi ja -kuraattori sekä koulun rehtori. Suurin osa opettajista teki yhteistyötä ryhmän kanssa vain muutamia kertoja lukuvuodessa tilanteissa, joissa oppilaan asioihin tarvittiin moniammatillista näkökulmaa. Melkein kaikki haastatelluista kokivat yhteistyön oppilashuoltoryhmän kanssa positiiviseksi ja työtään tukevaksi.
Kuitenkin lähes jokainen tutkimukseen osallistunut opettaja oli sitä mieltä, ettei heidän koulutuksensa antanut heille riittäviä valmiuksia moniammatilliseen yhteistyöhön. Yli puolet haastatelluista koki, että oppilaiden mielipiteet ja ajatukset huomioidaan ryhmän kokoontumisessa, ja että toiminta on ylipäätään oppilaita tukevaa ja heidän etuaan valvovaa. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että eniten kehittämistä vaativat ajankäyttöön liittyvät asiat, tiedottaminen sekä oppilashuoltoryhmän sisäinen toiminta.
Asiasanat: oppilashuolto, oppilashuoltoryhmä, moniammatillinen yhteistyö, teemahaastattelu
Tutkimusaihetta lähestyttiin hermeneuttis-fenomenologista lähestymistapaa mukaillen. Aineisto hankittiin teemahaastattelujen avulla. Tutkimusta varten haastateltiin kymmentä länsisuomalaista opettajaa, jotka työskentelivät esikoulussa tai peruskoulun vuosiluokilla 1-6. Haastatelluista yksi oli esikoulun opettaja, kolme työskenteli erityisluokanopettajana ja loput kuusi olivat luokanopettajia. Tutkittavista naisia oli kahdeksan ja miehiä kaksi. Haastatteluaineisto kerättiin maaliskuun 2007 ja tammikuun 2008 välisenä aikana.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että yleisimpiä oppilashuollollisia asioita olivat oppilaan kotioloihin liittyvät ongelmat. Oppilashuoltoryhmän kokoonpanoon kuuluivat yleensä kouluterveydenhoitaja, erityisopettaja, koulupsykologi ja -kuraattori sekä koulun rehtori. Suurin osa opettajista teki yhteistyötä ryhmän kanssa vain muutamia kertoja lukuvuodessa tilanteissa, joissa oppilaan asioihin tarvittiin moniammatillista näkökulmaa. Melkein kaikki haastatelluista kokivat yhteistyön oppilashuoltoryhmän kanssa positiiviseksi ja työtään tukevaksi.
Kuitenkin lähes jokainen tutkimukseen osallistunut opettaja oli sitä mieltä, ettei heidän koulutuksensa antanut heille riittäviä valmiuksia moniammatilliseen yhteistyöhön. Yli puolet haastatelluista koki, että oppilaiden mielipiteet ja ajatukset huomioidaan ryhmän kokoontumisessa, ja että toiminta on ylipäätään oppilaita tukevaa ja heidän etuaan valvovaa. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että eniten kehittämistä vaativat ajankäyttöön liittyvät asiat, tiedottaminen sekä oppilashuoltoryhmän sisäinen toiminta.
Asiasanat: oppilashuolto, oppilashuoltoryhmä, moniammatillinen yhteistyö, teemahaastattelu