Sukupuolen merkitys matematiikan oppimiseen - viides- ja kuudesluokkalaisten matematiikan oppimiseen liittyviä uskomuksia
HAAPAJOKI, VILLE (2009)
HAAPAJOKI, VILLE
2009
Kasvatustiede, aineenopettajan koulutus - Education, Subject Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-04-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19701
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19701
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, missä määrin ja millaisia sukupuoleen sidottuja matematiikan oppimiseen liittyviä käsityksiä ja uskomuksia 11 - 13 -vuotiailla peruskoulun alaluokkalaisilla on olemassa. Tarkoitus on selvittää, jakavatko peruskoulun 5-6-luokkalaisten matematiikkakäsitykset ja mahdolliset uskomukset oppilaita sukupuolen tai matematiikan osaamisen tason mukaan.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu pääosin aikaisempaan uskomustutkimukseen ja tut-kimukseen matematiikan opetukseen liittyvästä sukupuolten välisestä tasa-arvosta. Tärkeimpinä lähdemateriaaleina ovat olleet R. Soron (2002) ja F.M. Pajaresin (1992) opettajien uskomuksiin ja sukupuolten väliseen tasa-arvoon liittyvät tutkimukset sekä P. Kuparin (1999) tutkimus.
Tutkimuksen kohdejoukko koostui yhteensä 67 tamperelaisesta viides- ja kuudesluokkalaisesta, 25 pojasta ja 42 tytöstä. Aineisto koottiin kyselylomakkeella, johon kuului puoliavoimia kysymyksiä sekä kolme lyhyttä kehyskertomusta, joihin vastaaminen lähestyi eläytymismenetelmää. Kvalitatii-vinen tutkimus pohjautuu kerättyyn tekstiaineistoon, jonka perusteella tulkitaan tutkimukseen osal-listuneiden lasten matematiikkakäsityksiä ja uskomuksia.
Viides- ja kuudesluokkalaisten vastauksista löytyi sekä sukupuolisidonnaisia että molempiin suku-puoliin yhtäläisesti liittyviä käsityksiä ja uskomuksia. Vahvoja myytteihin sidottuja uskomuksia ei tässä tutkimuksessa löydetty. Tulokset osoittavat, että 11 - 13 -vuotiailla on kuitenkin olemassa matematiikkaan liittyviä sukupuolia toisistaan erottavia uskomuksia. Uskomukset ovat usein alita-juisia ja luonteeltaan käsityksiä heikompia, mutta lähemmin tarkasteltuina hyvinkin selkeitä. Tytöt osoittautuivat lasten uskomuksissa poikia matemaattisesti vahvemmiksi. Uskomus esiintyi sekä tytöillä että pojilla, eikä osaamisen tasolla näyttänyt olevan merkitystä sen yleisyyteen. Matematii-kassa vahvasti menestyneet pojat ja heikosti menestyneet tytöt muodostavat vähemmistön kaikista tutkimukseen vastanneista, jotka uskovat poikien olevan tyttöjä matemaattisesti vahvempia.
Tytöillä näytti olevan poikia enemmän sukupuolisidonnaisia uskomuksia suhteessa matematiikan osaamiseen. Selkein ero sukupuolien välillä on asenteissa ja yleisesti matematiikkaan suhtautumi-sessa. Pojat kokevat matematiikan usein helpompana aineena kuin tytöt ja suhtautuvat siihen tyttöjä keveämmin. Poikien joukossa ilmenee myös matemaattista harrastuneisuutta, kun tyttöjen joukossa tällaista ei ole havaittavissa.
Asiasanat:sukupuoli, matematiikka, uskomus
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu pääosin aikaisempaan uskomustutkimukseen ja tut-kimukseen matematiikan opetukseen liittyvästä sukupuolten välisestä tasa-arvosta. Tärkeimpinä lähdemateriaaleina ovat olleet R. Soron (2002) ja F.M. Pajaresin (1992) opettajien uskomuksiin ja sukupuolten väliseen tasa-arvoon liittyvät tutkimukset sekä P. Kuparin (1999) tutkimus.
Tutkimuksen kohdejoukko koostui yhteensä 67 tamperelaisesta viides- ja kuudesluokkalaisesta, 25 pojasta ja 42 tytöstä. Aineisto koottiin kyselylomakkeella, johon kuului puoliavoimia kysymyksiä sekä kolme lyhyttä kehyskertomusta, joihin vastaaminen lähestyi eläytymismenetelmää. Kvalitatii-vinen tutkimus pohjautuu kerättyyn tekstiaineistoon, jonka perusteella tulkitaan tutkimukseen osal-listuneiden lasten matematiikkakäsityksiä ja uskomuksia.
Viides- ja kuudesluokkalaisten vastauksista löytyi sekä sukupuolisidonnaisia että molempiin suku-puoliin yhtäläisesti liittyviä käsityksiä ja uskomuksia. Vahvoja myytteihin sidottuja uskomuksia ei tässä tutkimuksessa löydetty. Tulokset osoittavat, että 11 - 13 -vuotiailla on kuitenkin olemassa matematiikkaan liittyviä sukupuolia toisistaan erottavia uskomuksia. Uskomukset ovat usein alita-juisia ja luonteeltaan käsityksiä heikompia, mutta lähemmin tarkasteltuina hyvinkin selkeitä. Tytöt osoittautuivat lasten uskomuksissa poikia matemaattisesti vahvemmiksi. Uskomus esiintyi sekä tytöillä että pojilla, eikä osaamisen tasolla näyttänyt olevan merkitystä sen yleisyyteen. Matematii-kassa vahvasti menestyneet pojat ja heikosti menestyneet tytöt muodostavat vähemmistön kaikista tutkimukseen vastanneista, jotka uskovat poikien olevan tyttöjä matemaattisesti vahvempia.
Tytöillä näytti olevan poikia enemmän sukupuolisidonnaisia uskomuksia suhteessa matematiikan osaamiseen. Selkein ero sukupuolien välillä on asenteissa ja yleisesti matematiikkaan suhtautumi-sessa. Pojat kokevat matematiikan usein helpompana aineena kuin tytöt ja suhtautuvat siihen tyttöjä keveämmin. Poikien joukossa ilmenee myös matemaattista harrastuneisuutta, kun tyttöjen joukossa tällaista ei ole havaittavissa.
Asiasanat:sukupuoli, matematiikka, uskomus