Matko-opas turbulenssissa - mediaryhmät haaste osaamiselle
KUOSMANEN, LEENA (2009)
KUOSMANEN, LEENA
2009
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-04-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19697
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19697
Tiivistelmä
Matko-opas on freelancena toimiva opas, joka työskentelee Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimiston (matko) opastiimissä. Mediaryhmillä tarkoitetaan kansainvälisiä printti- ja verkkolehtitoimittajia ja AV-kuvausryhmiä. Esimerkkeinä ovat aikakauslehdet ja matkailuohjelmat. Matko-oppaiden ammatillinen osaaminen on tärkeä mediaryhmien työskentelyn onnistumisessa. Matko-oppaat välittävät myös persoonallista ja paikallista lisäarvoa kohteen markkinointiin. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää matko-oppaiden ammatillista osaamista kansainvälisten mediaryhmien vierailujen onnistumisessa. Tutkimuskysymykset ovat: Millaista on matko-oppaiden ammatillinen osaaminen mediaryhmien palvelussa? Miten matko-oppaiden ammatillista osaamista ja työyhteisöä tulisi kehittää? Matkailun ammattilaisryhmät ja erityisesti mediaryhmien vierailut tuovat haasteita matko-oppaiden ammatilliselle osaamiselle, kvalifikaatioille, kompetenssille ja ammatti-identiteetille. Taustalla vaikuttavat matkailun kansainväliset muutokset ja median merkitys mielikuvamarkkinoinnissa. Matkailulla on merkittävät taloudelliset ja työllistävät vaikutukset.
Tiedonintressi on pragmaattinen. Tutkimusaineiston keruussa käytettiin laadullisia menetelmiä. Primääriaineisto hankittiin matko-oppaiden ryhmähaastattelulla ja ammatillisen osaamisen havainnoinnilla. Aineistoa hankittiin myös pilottihaastattelujen ja pilottihavainnoinnin avulla. Havainnoinnin tukena oli kamera ja työskentelytilanteet valokuvattiin. Valokuvat ovat sisäiseen koulutuskäyttöön; muutamia on tässä raportissa havainnollistamassa tutkimustilanteita. Kaikki valokuvat ovat tutkimuksen tekijän ottamia. Yhteensä aineistoa karttui seitsemältä matko-oppaalta maalis-marraskuussa 2008.
Tutkimuksen tulosten mukaan matko-opas on monialainen ammattilainen. Hänen tehtävänsä on muuttuvassa toimintakentässä löytää Helsingin matkailukehitystä tukevat historialliset ja trendikkäät kohteet ja tapahtumat mediaryhmiä varten. Uuden työnkuvan myötä matko-oppaan ammatti-identiteetti on muutoksessa. Matko-opas on mediaryhmien ja palveluketjujen välinen fasilitaattori, ammatillisen työskentelyn mahdollistaja, enemmän kuin perinteinen matkaopas. Työ kansainvälisten mediaryhmien kanssa vaatii myös erilaista osaamista ja uudistumista. Osaamisen kehittämiskohteita ovat vuorovaikutuksen ja kulttuurisensitiivisyyden sekä eettisen osaamisen parantaminen. Työyhteisön kehittämiskohteita ovat matko-oppaiden ammatillisen kasvun ja kehityksen turvaaminen sekä työskentelyn ja ammatillisen yhtenäisyyden vakioiminen. Mielikuvamarkkinoinnin laajempi ja syvällisempi ymmärtäminen on tähdellistä sekä matko-oppaille että työyhteisölle. Koulutuksen ja yhteistyön kehittäminen matkailumarkkinoinnin, palveluketjujen, yrittäjien ja elokuvatuotannon kanssa mahdollistaisivat synergiaetuja. Mediaopas -ammattinimike ja uudistettu osaaminen voitaneen sitten vakioida.
Asiasanat: ammatillinen osaaminen, asiakaspalvelun mielikuva, kvalifikaatio, kompetenssi, ammatti-identiteetti.
Tiedonintressi on pragmaattinen. Tutkimusaineiston keruussa käytettiin laadullisia menetelmiä. Primääriaineisto hankittiin matko-oppaiden ryhmähaastattelulla ja ammatillisen osaamisen havainnoinnilla. Aineistoa hankittiin myös pilottihaastattelujen ja pilottihavainnoinnin avulla. Havainnoinnin tukena oli kamera ja työskentelytilanteet valokuvattiin. Valokuvat ovat sisäiseen koulutuskäyttöön; muutamia on tässä raportissa havainnollistamassa tutkimustilanteita. Kaikki valokuvat ovat tutkimuksen tekijän ottamia. Yhteensä aineistoa karttui seitsemältä matko-oppaalta maalis-marraskuussa 2008.
Tutkimuksen tulosten mukaan matko-opas on monialainen ammattilainen. Hänen tehtävänsä on muuttuvassa toimintakentässä löytää Helsingin matkailukehitystä tukevat historialliset ja trendikkäät kohteet ja tapahtumat mediaryhmiä varten. Uuden työnkuvan myötä matko-oppaan ammatti-identiteetti on muutoksessa. Matko-opas on mediaryhmien ja palveluketjujen välinen fasilitaattori, ammatillisen työskentelyn mahdollistaja, enemmän kuin perinteinen matkaopas. Työ kansainvälisten mediaryhmien kanssa vaatii myös erilaista osaamista ja uudistumista. Osaamisen kehittämiskohteita ovat vuorovaikutuksen ja kulttuurisensitiivisyyden sekä eettisen osaamisen parantaminen. Työyhteisön kehittämiskohteita ovat matko-oppaiden ammatillisen kasvun ja kehityksen turvaaminen sekä työskentelyn ja ammatillisen yhtenäisyyden vakioiminen. Mielikuvamarkkinoinnin laajempi ja syvällisempi ymmärtäminen on tähdellistä sekä matko-oppaille että työyhteisölle. Koulutuksen ja yhteistyön kehittäminen matkailumarkkinoinnin, palveluketjujen, yrittäjien ja elokuvatuotannon kanssa mahdollistaisivat synergiaetuja. Mediaopas -ammattinimike ja uudistettu osaaminen voitaneen sitten vakioida.
Asiasanat: ammatillinen osaaminen, asiakaspalvelun mielikuva, kvalifikaatio, kompetenssi, ammatti-identiteetti.