Minä ja Asperger. Identiteettien esittäminen internetin vertaiskeskustelussa
TAKALA, SATU (2009)
TAKALA, SATU
2009
Sosiaalityö, Pori - Social Work
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-03-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19669
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19669
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on Aspergerin oireyhtymä (AS) ja sen esittäminen internetin vertaiskeskustelussa AS-henkilöiden identiteetin muotoutumisen kannalta. Oireyhtymä on neurologinen sairaus, mutta tässä tutkielmassa siihen liittyviä määrityksiä tarkastellaan sosiaalitieteiden näkökulmasta ja lähestymistapa on konstruktionistinen. Tutkielman aineistona on otos internetissä toimivan AS-keskustelupalstan teksteistä. Aineistolle esitetty tutkimusongelma koskee sitä, millaisiksi AS-henkilöiden subjektipositiot rakentuvat palstan keskusteluissa. Aineiston analyysi-menetelmänä käytetyn diskurssianalyysin mukaisesti diskurssien tulkitaan rakentuvan sosiaalisissa käytännöissä samalla rakentaen sosiaalista todellisuutta.
Tutkimuksessa tulee esille, että Aspergerin oireyhtymä on koko elämään ja identiteettiin vaikuttava yksilöllinen kokemus. AS-diagnoosi, oireet ja niistä seuraavat elämäntilanteet vaikuttavat käsitykseen itsestä ja asemasta yhteiskunnassa. Tärkeää on oman henkilökohtaisen kokemuksen työstäminen suhteessa ympärillä vallitseviin käsityksiin. Vertaiskeskustelun diskursseissa tapahtuvia identiteettineuvotteluja tarkastelemalla olen paikantanut niissä esiintyvät positiot: alistujat, mukautujat, taistelijat ja selviytyjät. Subjektipositioiden avulla on mahdollista kyseenalaistaa marginaalisuutta ja ottaa nimeämiskäytänteitä hallintaan sekä peilata itseään suhteessa vertaisiinsa. Selvitytyjän positioon liittyy luopuminen ympäristön odotuksista, mikä mahdollistaa vapaamman identiteetin. Aktiivinen identiteettiprosessi mahdollistaa irrottautumisen leimaavista määrittelyistä ja yksilöllisten positioiden luomisen.
Tutkimuksen perusteella vertaispalstaa voidaan pitää yhtenä identiteetin uudelleen rakentamisen välineenä ja paikkana, sillä vertaiskeskustelun kautta AS-henkilöt voivat löytää uusia positioita ja tilaisuuksia muutokseen. Vertaiskeskustelu mahdollistaa tasavertaisuuden, hyväksytyksi tulemisen ja voimaantumisen kokemukset, jotka puolestaan tukevat identiteettien uudelleen määrittelyjä. Vertaiskeskustelut murtavat omalta osaltaan perinteistä kuvaa erilaisuudesta ja poikkeavuudesta sekä mahdollistavat erilaisten positioiden muodostumisen.
Yhteiskunnallisesta tasolta tarkasteltaessa AS-henkilöt kuuluvat vähemmistöön, ja heidät asetetaan usein marginaaliasemaan. Tutkimuksessa pyritään marginaalikokemusten näkyväksi tekemiseen sekä löytämään käsitteitä ja välineitä yhteiseen keskusteluun, jonka tavoitteena on erilaisten sosiaalisten rakenteiden näkyviksi ja uudelleen määritellyiksi tuleminen. Yhteiskunnassa on otettava huomioon erityisryhmien tarpeita ja tarjottava oikeanlaisia tukimuotoja. Erityisesti sosiaali- ja auttamistyössä on tärkeä tuntea tekijöitä, jotka ylläpitävät myönteistä identiteettikehitystä ja joiden avulla yksilöt selviytyvät erilaisuudestaan huolimatta.
Asiasanat: Aspergerin oireyhtymä, autismi, marginaali, identiteetti, diskurssi, subjektipositio
Tutkimuksessa tulee esille, että Aspergerin oireyhtymä on koko elämään ja identiteettiin vaikuttava yksilöllinen kokemus. AS-diagnoosi, oireet ja niistä seuraavat elämäntilanteet vaikuttavat käsitykseen itsestä ja asemasta yhteiskunnassa. Tärkeää on oman henkilökohtaisen kokemuksen työstäminen suhteessa ympärillä vallitseviin käsityksiin. Vertaiskeskustelun diskursseissa tapahtuvia identiteettineuvotteluja tarkastelemalla olen paikantanut niissä esiintyvät positiot: alistujat, mukautujat, taistelijat ja selviytyjät. Subjektipositioiden avulla on mahdollista kyseenalaistaa marginaalisuutta ja ottaa nimeämiskäytänteitä hallintaan sekä peilata itseään suhteessa vertaisiinsa. Selvitytyjän positioon liittyy luopuminen ympäristön odotuksista, mikä mahdollistaa vapaamman identiteetin. Aktiivinen identiteettiprosessi mahdollistaa irrottautumisen leimaavista määrittelyistä ja yksilöllisten positioiden luomisen.
Tutkimuksen perusteella vertaispalstaa voidaan pitää yhtenä identiteetin uudelleen rakentamisen välineenä ja paikkana, sillä vertaiskeskustelun kautta AS-henkilöt voivat löytää uusia positioita ja tilaisuuksia muutokseen. Vertaiskeskustelu mahdollistaa tasavertaisuuden, hyväksytyksi tulemisen ja voimaantumisen kokemukset, jotka puolestaan tukevat identiteettien uudelleen määrittelyjä. Vertaiskeskustelut murtavat omalta osaltaan perinteistä kuvaa erilaisuudesta ja poikkeavuudesta sekä mahdollistavat erilaisten positioiden muodostumisen.
Yhteiskunnallisesta tasolta tarkasteltaessa AS-henkilöt kuuluvat vähemmistöön, ja heidät asetetaan usein marginaaliasemaan. Tutkimuksessa pyritään marginaalikokemusten näkyväksi tekemiseen sekä löytämään käsitteitä ja välineitä yhteiseen keskusteluun, jonka tavoitteena on erilaisten sosiaalisten rakenteiden näkyviksi ja uudelleen määritellyiksi tuleminen. Yhteiskunnassa on otettava huomioon erityisryhmien tarpeita ja tarjottava oikeanlaisia tukimuotoja. Erityisesti sosiaali- ja auttamistyössä on tärkeä tuntea tekijöitä, jotka ylläpitävät myönteistä identiteettikehitystä ja joiden avulla yksilöt selviytyvät erilaisuudestaan huolimatta.
Asiasanat: Aspergerin oireyhtymä, autismi, marginaali, identiteetti, diskurssi, subjektipositio