Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lähihoitajaopiskelijoiden onnistunut työssäoppiminen

VAINIO, SANNA (2009)

 
Avaa tiedosto
gradu03552.pdf (204.6Kt)
Lataukset: 



VAINIO, SANNA
2009

Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-03-20
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19668
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -työssä tutkimuskohteena on ammatillisia perusopintoja tekevien lähihoitajaopiskelijoiden työssäoppiminen. Tutkimusjoukkona ovat keväällä 2008 aloittaneet lähihoitajaopiskelijat (15). Tarkastelun kohteena ovat olleet tekijät, jotka ovat vaikuttamassa työssäoppimisen onnistumiseen. Teoriaosassa tarkastellaan työssäoppimista käsitteenä, sen merkitystä tutkimuskohteen kannalta, sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa ja siihen sisältyvää kasvun tukemisen ja ohjauksen työssäoppimista.  Tutkimus on kvalitatiivinen, laadullinen tapaustutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä on käytetty eläytymismenetelmää.  Tutkimuksessa haluttiin selvittää opiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä onnistuneesta työssäoppimisesta. Tutkittavaa ilmiötä on käsitelty opiskelijoiden henkilökohtaisten kokemusten kautta. Tutkimuksessa on toteutettu aineistolähtöistä analyysia, jossa eriteltiin sisällöstä löytyviä merkityksiä. Tutkimustulosten perusteella onnistuneeseen työssäoppimiseen vaikuttavia tekijöitä olivat opiskelijan hyvä vastaanotto ensimmäisenä työpäivänä, perehdytys, käyttäytyminen opiskelijaa kohtaan, riittävä ohjaus ja tuki, oppimisen kannalta oikeat työtehtävät, mukavat asiakkaat sekä riittävä palaute. Työpaikan positiivinen suhtautuminen opiskelijaan ja oppimisen ohjaaminen työpaikalla olivat merkityksellisiä tekijöitä työssäoppimisen onnistumisen kannalta.  Tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää, koska tutkimus kohdistuu yhteen opiskelijaryhmään. Tutkimus antaa kuitenkin paljon lisätietoa ja ymmärrystä siitä, miten työssäoppiminen saataisiin opiskelijoille onnistuneemmaksi.

Tutkimus antaa myös uusia ideoita jatkotutkimuksille. Jatkotutkimushaasteena on seurantatutkimus lähihoitajaopiskelijoiden työssäoppimisesta. Seurantatutkimuksen avulla voidaan tarkastella muuttuvatko onnistuneen työssäoppimisen elementit työssäoppimisen tullessa tutummaksi ja ammatillisen kasvun kehittyessä vai nousevatko esiin samat tekijät kuin tässä tutkimuksessa.

Asiasanat:Työssäoppiminen, onnistunut työssäoppiminen, eläytymismenetelmä, lähihoitajakoulutus, sosiaali- ja terveysalan perustutkinto
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40481]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste