Lähihoitajaopiskelijoiden onnistunut työssäoppiminen
VAINIO, SANNA (2009)
VAINIO, SANNA
2009
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-03-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19668
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19668
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -työssä tutkimuskohteena on ammatillisia perusopintoja tekevien lähihoitajaopiskelijoiden työssäoppiminen. Tutkimusjoukkona ovat keväällä 2008 aloittaneet lähihoitajaopiskelijat (15). Tarkastelun kohteena ovat olleet tekijät, jotka ovat vaikuttamassa työssäoppimisen onnistumiseen. Teoriaosassa tarkastellaan työssäoppimista käsitteenä, sen merkitystä tutkimuskohteen kannalta, sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa ja siihen sisältyvää kasvun tukemisen ja ohjauksen työssäoppimista. Tutkimus on kvalitatiivinen, laadullinen tapaustutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä on käytetty eläytymismenetelmää. Tutkimuksessa haluttiin selvittää opiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä onnistuneesta työssäoppimisesta. Tutkittavaa ilmiötä on käsitelty opiskelijoiden henkilökohtaisten kokemusten kautta. Tutkimuksessa on toteutettu aineistolähtöistä analyysia, jossa eriteltiin sisällöstä löytyviä merkityksiä. Tutkimustulosten perusteella onnistuneeseen työssäoppimiseen vaikuttavia tekijöitä olivat opiskelijan hyvä vastaanotto ensimmäisenä työpäivänä, perehdytys, käyttäytyminen opiskelijaa kohtaan, riittävä ohjaus ja tuki, oppimisen kannalta oikeat työtehtävät, mukavat asiakkaat sekä riittävä palaute. Työpaikan positiivinen suhtautuminen opiskelijaan ja oppimisen ohjaaminen työpaikalla olivat merkityksellisiä tekijöitä työssäoppimisen onnistumisen kannalta. Tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää, koska tutkimus kohdistuu yhteen opiskelijaryhmään. Tutkimus antaa kuitenkin paljon lisätietoa ja ymmärrystä siitä, miten työssäoppiminen saataisiin opiskelijoille onnistuneemmaksi.
Tutkimus antaa myös uusia ideoita jatkotutkimuksille. Jatkotutkimushaasteena on seurantatutkimus lähihoitajaopiskelijoiden työssäoppimisesta. Seurantatutkimuksen avulla voidaan tarkastella muuttuvatko onnistuneen työssäoppimisen elementit työssäoppimisen tullessa tutummaksi ja ammatillisen kasvun kehittyessä vai nousevatko esiin samat tekijät kuin tässä tutkimuksessa.
Asiasanat:Työssäoppiminen, onnistunut työssäoppiminen, eläytymismenetelmä, lähihoitajakoulutus, sosiaali- ja terveysalan perustutkinto
Tutkimus antaa myös uusia ideoita jatkotutkimuksille. Jatkotutkimushaasteena on seurantatutkimus lähihoitajaopiskelijoiden työssäoppimisesta. Seurantatutkimuksen avulla voidaan tarkastella muuttuvatko onnistuneen työssäoppimisen elementit työssäoppimisen tullessa tutummaksi ja ammatillisen kasvun kehittyessä vai nousevatko esiin samat tekijät kuin tässä tutkimuksessa.
Asiasanat:Työssäoppiminen, onnistunut työssäoppiminen, eläytymismenetelmä, lähihoitajakoulutus, sosiaali- ja terveysalan perustutkinto