Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sateenkaariperheitten ja koulun välinen yhteistyö

PENNANEN, MARJA (2009)

 
Avaa tiedosto
gradu03548.pdf (186.1Kt)
Lataukset: 



PENNANEN, MARJA
2009

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-03-12
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19663
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tehtävänä oli saattaa julki kolmen sateenkaariperheen vanhempien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Sateenkaariperhekäsite tarkoittaa perhettä, jossa toinen tai kumpikaan vanhemmista ei ole heteroseksuaalinen. Tarkoituksena tässä tutkimuksessa oli, että sen antamaa tietoa vanhempien kokemusten pohjalta voitaisiin hyödyntää osana opettajien arkipäivää ja näin ollen myös edistää suvaitsevaisuuden ilmapiiriä, ei pelkästään kotien ja koulujen välillä, vaan myös koko suomalaisessa yhteiskunnassa.

Tutkimus on tehty teemahaastattelutekniikkaa mukaillen. Haastattelujen litteroinnin eli puhtaaksikirjoittamisen jälkeen käytettiin tulosten analysoinnissa analyysitapana kvalitatiivista sisällönanalyysia. Sisällönanalyysin lähtökohtana oli induktiivinen eli aineistolähtöinen analyysi.

Tutkimustuloksiksi saatiin, että vanhemmat kokivat yksilöllisen, tiiviin ja avoimen yhteistyön tärkeäksi. Esimerkiksi varhainen puuttuminen asioihin tiedottamisineen oli arvostettua. Yhteistyön sujuvuuden kannalta molempien osapuolien aktiivisuus lasten asioiden hoidossa oli tärkeää. Vanhemmat kokivat myös, että lapsen kasvaessa yhteistyön määrä vähenee huomattavasti.

Toisena tutkimustehtävänä olivat vanhempien kokemukset koulun suhtautumisesta heidän seksuaaliseen suuntautumiseensa. Tuloksena oli, että haastateltuja vanhempia kohdeltiin koulujen puolelta hyvin ystävällisesti.

Tässä tutkimuksessa haluttiin myös tietää olivatko perheitten lapset joutuneet kiusatuiksi vanhempiensa seksuaalisen suuntautumisen vuoksi. Kiusaamista oli tapahtunut yhdessä perheessä enemmän, toisessa hieman ja kolmannessa ei lainkaan. Kuitenkin kiusattujen lasten vanhemmat toivat julki, ettei kiusaaminen ollut pelkästään lasten vanhemmista johtuvaa, vaan vanhempien seksuaalisen suuntautumisen esiin nostaminen oli yksi kiusaamismuoto. Kiusaamistilanteet ratkaistiin vanhempien mielestä hyvin, sillä ajan oloon kiusaaminen väheni ja loppui. Yhteenvetona tutkimustuloksista mainittakoon, että haastatellut sateenkaariperheet kokivat kodin ja koulun välisen yhteistyön pääasiassa hyväksi ja toimivaksi.

Avainsanat: sateenkaariperhe, koti, koulu, yhteistyö

 

 

 

 

 

Avainsanat: sateenkaariperhe, koti, koulu, yhteistyö
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40600]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste