Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Trepo etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Trepo etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Exotiska Goa i Indien - en text- och bildanalys av webbroschyrer på tre svenska researrangörers webbsidor

MIKKOLA, TIINA (2009)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
gradu03540.pdf (595.1Kt)
Lataukset: 



MIKKOLA, TIINA
2009

Pohjoismaiset kielet - Scandinavian Languages
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-03-05
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19653
Tiivistelmä
Pro gradu - tutkielmani käsittelee sitä, millaisen kuvan matkailuesitteet luovat matkakohteesta Goa lomaa sinne suunnittelevalle matkailijalle. Tutkimukseni tarkoituksena on siis selvittää, millä tavoin Goa esitellään; millaisia puolia matkakohteesta nostetaan esiin ja mitä jätetään sanomatta. Olen opiskellut pitkänä sivuaineena matkailua Matkailualan verkostoyliopistossa ja halusin hyödyntää näitä opintojani myös pro gradu - tutkielmaa tehdessäni.

Tutkimusmateriaalinani ovat kolmen ruotsalaisen matkanjärjestäjän "nettiesitteet" eli heidän internetsivuillaan olevat matkakohdekuvaukset Goasta. Paperiset matkailuesitteet ovat yhä yleistyvässä määrin siirtymässä internettiin, koska se helpottaa ja nopeuttaa niin matkanjärjestäjien kuin asiakkaiden toimintaa.

Analysoin materiaalia teksti- ja kuva-analyysin avulla. Tutkimukseni teoreettisena taustana toimivat sekä M.A.K. Hallidayn funktionaalinen kielioppiteoria että Gunther Kressin ja Theo van Leeuwenin Hallidayn teorian pohjalta kehittelemä teoria kuvanalyysia varten. Molempien teorioiden tarkoituksena on tuoda esille sitä, miten teksti ja kuvat eivät vaikuta missään tyhjiössä, vaan ne luodaan jotain tarkoitusta varten ja johonkin tiettyyn asiayhteyteen, jossa ne sitten välittävät merkityksiä viestin vastaanottajalle. Tutkimukseni tarkoitus on siis selvittää juuri näitä merkityksiä, joita teksti ja kuvat matkailuesitteissä välittävät.

Matkanjärjestäjien internetsivuilla esitelty Goa lupaa matkailijoille hienoja hiekkarantoja, lämpöä ja aurinkoa sekä erilaisuuden kokemuksen. Erityisesti Goa samaistetaan hienojen hiekkarantojen lomakohteeksi, koska niitä tuodaan selvästi eniten esille sekä teksteissä että kuvissa. Tämän lisäksi matkailija voi odottaa saavansa nauttia auringosta ja lämmöstä, sillä huonoon säähän ei materiaalintutustuja törmää. Kolmanneksi Goa tarjoaa matkailijalle eksoottisen kulttuurikokemuksen joka eroaa hyvin paljon siitä mihin matkailija kotonaan tottunut. Negatiivisia puolia, joihin matkailija saattaa törmätä, ei materiaalissa nosteta esille. Näitä voivat esimerkiksi olla pitkä lentomatka, sekä Intian alhaisempi elintaso tai rauhattomuudet ja köyhyys, joita alueella esiintyy.

Asiasanat:text, bild, researrangör, Goa, resmål, webbsidor
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [32703]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste