MODERNI MENESTYJÄ, TAVALLINEN DUUNARI VAI SORRON KOHDE? - Naisen suhde työhön Trendissä ja Cosmopolitanissa vuonna 2006
POIKOLAINEN, HANNA (2009)
POIKOLAINEN, HANNA
2009
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-02-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19602
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19602
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee naisen ja työn suhteen representaatioita ja niitä jäsentäviä diskursseja kahdessa nuorille naisille suunnatussa naistenlehdessä Trendissä ja Cosmopolitanissa vuonna 2006. Tutkielmassa selvitetään, millaisia lehdissä tehdyt representaatiot ovat, millaisia valintoja on tehty ja miten olisi voitu tehdä toisin. Lisäksi pohditaan, minkälaiset diskurssit representaatioita ohjaavat ja millaisia eroja sekä yhtäläisyyksiä lehtien diskursseissa on. Tutkimuksessa myös vertaillaan Trendin ja Cosmopolitanin representaatioita naisen ja työn suhteesta median ulkopuolisiin todellisuuden esityksiin eli extra media datoihin.
Tutkimusmetodeja ovat sisällön erittely ja diskurssianalyysi. Sisällön erittelyssä aineisto käydään yksityiskohtaisesti läpi, jotta siitä on mahdollista muodostaa kokonaiskuva. Sisällön erittelyssä analysoidaan myös kuvia denotaation ja konnotaation käsitteillä. Diskurssianalyysissä pohditaan tapaa puhua ja poimitaan teksteistä ominaispiirteitä, joita jo sisällön erittelyssä nousee esille. Analyysin päätteeksi katsotaan, kuinka lehtien diskurssit näyttäytyvät suhteessa toisiinsa sekä aiempaan naistenlehdistä tehtyyn tutkimukseen.
Työn teoreettiset lähtökohdat ovat feministisessä naistenlehti- ja mediatutkimuksessa. Teoreettisena viitekehyksenä on ajatus konstruktionismista, maailman rakentumisesta erilaisista kielellisistä esityksistä. Diskurssianalyysissä sovelletaan Norman Fairclough'n kriittistä diskurssianalyysiä.Tuloksena on, että Trendissä nainen esitetään menestyjänä, joka tekee hohdokasta ja jännittävää työtä kuten on muotikuvaaja, vaatesuunnittelija tai johtaja. Koska työ on rankkaa ja päivät pitkiä, naisella on taipumusta stressiin ja epävarmuuteen. Trendin nainen osaa myös ottaa rennosti ja tehdä nautinnollista työtä. Trendi väläyttää mahdollisuutta, että nainen voi onnistuneesti yhdistää työn ja perheen. Cosmopolitanissa korostuu menestymisen ohella tyytyväisyys. Naisen on nautittava työstään. Myös Cosmopolitanin naista vaivaavat toisinaan stressi ja epävarmuus, mutta lehden ohjeilla ongelmat pysyvät hallinnassa. Cosmopolitanin nainen voi olla myös tavallinen duunari kuten hoitaja tai kokki. Nainen representoidaan usein sorron kohteeksi.
Naisen ja työn suhdetta jäsentävät diskurssit Trendissä ovat nainen työelämän modernina menestyjänä, nainen epävarmana stressaajana, nainen huolettomana haaveilijana ja nainen monitoimiäitinä. Cosmopolitanissa diskurssit ovat nainen työelämän tyytyväisenä menestyjänä, nainen tavallisena duunarina, nainen epävarmana stressaajana ja nainen sorron kohteena. Selvyyden vuoksi diskurssit on esitetty erillisinä, mutta aineiston teksteissä ne kietoutuvat usein toisiinsa.
Vertailu extra media datoihin osoittaa, että Trendi ja Cosmopolitan antavat naisille uusia mahdollisuuksia johtajina, äiteinä ja tavallisina työntekijöinä. Etenkin Cosmopolitan huomioi myös työelämän epäkohdat eikä vain toista ideaaleja, mistä sitä on aiemmassa tutkimuksessa moitittu.
Asiasanat:Naistenlehti, naistenlehtitutkimus, naiskuva
Tutkimusmetodeja ovat sisällön erittely ja diskurssianalyysi. Sisällön erittelyssä aineisto käydään yksityiskohtaisesti läpi, jotta siitä on mahdollista muodostaa kokonaiskuva. Sisällön erittelyssä analysoidaan myös kuvia denotaation ja konnotaation käsitteillä. Diskurssianalyysissä pohditaan tapaa puhua ja poimitaan teksteistä ominaispiirteitä, joita jo sisällön erittelyssä nousee esille. Analyysin päätteeksi katsotaan, kuinka lehtien diskurssit näyttäytyvät suhteessa toisiinsa sekä aiempaan naistenlehdistä tehtyyn tutkimukseen.
Työn teoreettiset lähtökohdat ovat feministisessä naistenlehti- ja mediatutkimuksessa. Teoreettisena viitekehyksenä on ajatus konstruktionismista, maailman rakentumisesta erilaisista kielellisistä esityksistä. Diskurssianalyysissä sovelletaan Norman Fairclough'n kriittistä diskurssianalyysiä.Tuloksena on, että Trendissä nainen esitetään menestyjänä, joka tekee hohdokasta ja jännittävää työtä kuten on muotikuvaaja, vaatesuunnittelija tai johtaja. Koska työ on rankkaa ja päivät pitkiä, naisella on taipumusta stressiin ja epävarmuuteen. Trendin nainen osaa myös ottaa rennosti ja tehdä nautinnollista työtä. Trendi väläyttää mahdollisuutta, että nainen voi onnistuneesti yhdistää työn ja perheen. Cosmopolitanissa korostuu menestymisen ohella tyytyväisyys. Naisen on nautittava työstään. Myös Cosmopolitanin naista vaivaavat toisinaan stressi ja epävarmuus, mutta lehden ohjeilla ongelmat pysyvät hallinnassa. Cosmopolitanin nainen voi olla myös tavallinen duunari kuten hoitaja tai kokki. Nainen representoidaan usein sorron kohteeksi.
Naisen ja työn suhdetta jäsentävät diskurssit Trendissä ovat nainen työelämän modernina menestyjänä, nainen epävarmana stressaajana, nainen huolettomana haaveilijana ja nainen monitoimiäitinä. Cosmopolitanissa diskurssit ovat nainen työelämän tyytyväisenä menestyjänä, nainen tavallisena duunarina, nainen epävarmana stressaajana ja nainen sorron kohteena. Selvyyden vuoksi diskurssit on esitetty erillisinä, mutta aineiston teksteissä ne kietoutuvat usein toisiinsa.
Vertailu extra media datoihin osoittaa, että Trendi ja Cosmopolitan antavat naisille uusia mahdollisuuksia johtajina, äiteinä ja tavallisina työntekijöinä. Etenkin Cosmopolitan huomioi myös työelämän epäkohdat eikä vain toista ideaaleja, mistä sitä on aiemmassa tutkimuksessa moitittu.
Asiasanat:Naistenlehti, naistenlehtitutkimus, naiskuva