TYÖELÄKEVAKUUTUSYHTIÖIDEN TARJOAMIEN PALVELUIDEN TUOTTAMA ARVO ASIAKKAALLE JA TOIMINNASSA NÄKYVISSÄ OLEVAT MUUTOKSET
PUOTILA, VILLE (2009)
PUOTILA, VILLE
2009
Vakuutustiede - Insurance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-02-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19592
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19592
Kuvaus
Julkaisuarkistossa on tutkielman rajattu versio. Täysversio on luettavissa Tampereen yliopiston kirjastossa. This is a limited version of the Master's thesis. The complete version can be viewed in print at Tampere University Library.
Tiivistelmä
Eläkejärjestelmän tekee tällä hetkellä hyvin ajankohtaiseksi se, että suuret ikäluokat ovat jäämässä eläkkeelle ja se, että eläkevaroista hävisi iso osa vuoden 2008 finanssikriisin myötä. Muun muassa edellä mainittujen seikkojen vuoksi on jouduttu tekemään uudistuksia eläkejärjestelmään sekä eläkeyhtiöiden toimintaan. Valtion toimesta tehdään jatkuvasti eri-laisia selvityksiä työeläkeyhtiöiden toiminnan tehostamiseksi. Ikääntyvän väestön tuottamat ongelmat on havaittu jo vuosia sitten. Työeläkeyhtiöiden tehostamisella tarkoitetaan sitä, että on mahdollista lisätä kilpailua helpottamalla työeläkealalle pääsyä sekä vapauttamalla hinnoittelua. Tätä kautta eläkeyhtiöiden kustannustehokkuus kasvaisi ja heidän sijoittamat varat tuottaisivat paremmin. Mahdolliset tulevat uudistukset työeläkealalla ovat aikaansaaneet juuri tämän tutkimuksen tekemisen.
Työeläkkeet ovat osa eläkejärjestelmää. Työnantajan on tiettyjen edellytysten täyttyessä vakuutettava työntekijänsä ja itsensä. Tässä ainutlaatuisessa järjestelmässä julkisen ja yksityisen sektorin vakuutuslaitokset tarjoavat eläkevakuutuksia, joihin sisältyvät eläkevakuutusten hoitoa ja eläkevarojen sijoittamista. Yksityisen sektorin työeläkeyhtiöt tarjoavat samoja eläkevakuutuksia, jolloin syntyy kilpailuasetelma. Työeläkeyhtiöt tarjoavat eläkevakuutuspalveluiden lisäksi myös muita lisäpalveluja, jotka ovat yksi kilpailutekijä työeläkeyhtiöiden kilpaillessa asiakkaista. Muita kilpailutekijöitä ovat muun muassa sijoitustoiminnan tuotto, asiakashyvitykset, palvelun laatu ja kustannustehokkuus. Eläkevakuutuksissa hinta ja tuote ovat laissa säädettyjä, joten ne ovat kaikilla työeläkeyhtiöillä samanlaiset. Lisäpalveluiden ja kilpailutekijöiden avulla työeläkeyhtiöt voivat erottautua muista tuottamalla asiakkaallensa lisäarvoa. Myös erilaisilla hinnoittelu- ja palvelumalliratkaisuilla työeläkeyhtiöt voivat erottautua toisistaan. Näiden erilaisten mallien avulla työeläkeyhtiöt vaikeuttavat asiakkaiden tekemiä työeläkeyhtiöiden välisiä vertailuja.
Perustan tutkimukselle ovat antaneet laki työeläkevakuutusyhtiöstä, työntekijän ja yrittäjän eläkelaki sekä teemahaastatteluilla kerätty aineisto. Haastattelin erään työeläkeyhtiön asiakkaita sekä kahta työeläkealan asiantuntijaa. Lähdemateriaalina tutkimuksessa olen myös käyttänyt vakuutustieteen ja markkinoinnin perusteoksia. Työeläkevakuutusyhtiöiden ja muiden työeläkejäsenien Internet-sivustoilta olen saanut kerättyä hyvin ajankohtaista tietoa.Avainsanat: työeläkejärjestelmä, vakuutuspalvelu, asiakkaan kokema arvo, hinnan muodostus
Avainsanat: työeläkejärjestelmä, vakuutuspalvelu, asiakkaan kokema arvo, hinnan muodostus
Työeläkkeet ovat osa eläkejärjestelmää. Työnantajan on tiettyjen edellytysten täyttyessä vakuutettava työntekijänsä ja itsensä. Tässä ainutlaatuisessa järjestelmässä julkisen ja yksityisen sektorin vakuutuslaitokset tarjoavat eläkevakuutuksia, joihin sisältyvät eläkevakuutusten hoitoa ja eläkevarojen sijoittamista. Yksityisen sektorin työeläkeyhtiöt tarjoavat samoja eläkevakuutuksia, jolloin syntyy kilpailuasetelma. Työeläkeyhtiöt tarjoavat eläkevakuutuspalveluiden lisäksi myös muita lisäpalveluja, jotka ovat yksi kilpailutekijä työeläkeyhtiöiden kilpaillessa asiakkaista. Muita kilpailutekijöitä ovat muun muassa sijoitustoiminnan tuotto, asiakashyvitykset, palvelun laatu ja kustannustehokkuus. Eläkevakuutuksissa hinta ja tuote ovat laissa säädettyjä, joten ne ovat kaikilla työeläkeyhtiöillä samanlaiset. Lisäpalveluiden ja kilpailutekijöiden avulla työeläkeyhtiöt voivat erottautua muista tuottamalla asiakkaallensa lisäarvoa. Myös erilaisilla hinnoittelu- ja palvelumalliratkaisuilla työeläkeyhtiöt voivat erottautua toisistaan. Näiden erilaisten mallien avulla työeläkeyhtiöt vaikeuttavat asiakkaiden tekemiä työeläkeyhtiöiden välisiä vertailuja.
Perustan tutkimukselle ovat antaneet laki työeläkevakuutusyhtiöstä, työntekijän ja yrittäjän eläkelaki sekä teemahaastatteluilla kerätty aineisto. Haastattelin erään työeläkeyhtiön asiakkaita sekä kahta työeläkealan asiantuntijaa. Lähdemateriaalina tutkimuksessa olen myös käyttänyt vakuutustieteen ja markkinoinnin perusteoksia. Työeläkevakuutusyhtiöiden ja muiden työeläkejäsenien Internet-sivustoilta olen saanut kerättyä hyvin ajankohtaista tietoa.Avainsanat: työeläkejärjestelmä, vakuutuspalvelu, asiakkaan kokema arvo, hinnan muodostus
Avainsanat: työeläkejärjestelmä, vakuutuspalvelu, asiakkaan kokema arvo, hinnan muodostus