Varhaiskasvatuksen laadun arviointi ympärivuorokautisessa päivähoidossa
OJANEN, KAISA (2008)
OJANEN, KAISA
2008
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-11-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19569
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19569
Tiivistelmä
Tämän arviointitutkimuksen tarkoitus oli selvittää Nokian ympärivuorokautisen päivähoidon vahvuuksia ja kehittämisen osa-alueita Päivähoidon laadunarviointi - kyselylomakkeen avulla. Aineisto analysoitiin tilastollisia menetelmiä käyttäen ja vertailukohteena käytettiin maanlaajuisesti kerättyä laadunarviointiaineistoa.
Tutkimuksen tuloksia tarkasteltaessa havaittiin ympärivuorokautisen päivähoidon vahvuudeksi Hujalan ym. (1999a) määrittelemien laatutekijöiden mukaisesti välilliset tekijät. Erityisesti vanhempien ja henkilöstön yhteistyö ja lasten henkilökohtaisten varhaiskasvatussuunnitelmien prosessit koettiin laadukkaiksi. Kehittämishaasteeksi vastaajat kokivat puitetekijät, tarkemmin sijaistilanteen ja tilojen tehokkaamman hyödyntämisen.
Ympärivuorokautisen päivähoidon haaste on pysyvyys sen kaikissa muodoissa. Leikki, henkilöstö sekä päivärytmi ovat keskeisiä tekijöitä arjessa ja niiden pysyvyyteen panostaminen luo laadukkuutta tutkimuksen tulosten perusteella. Maanlaajuisesti verraten vastaajat kokivat Nokian ympärivuorokautisen päivähoidon laadukkaaksi. Merkittävää oli että vanhempien sekä henkilöstön kokemukset laadusta olivat hyvin yhteneväisiä. Koko maassa eroja vastaajien keskuudessa ilmeni huomattavasti enemmän kuin Nokian ympärivuorokautisessa päivähoidossa.
Avainsanat: laatu, varhaiskasvatus, ympärivuorokautinen päivähoito, arviointitutkimus, kvantitatiivinen tutkimus
Tutkimuksen tuloksia tarkasteltaessa havaittiin ympärivuorokautisen päivähoidon vahvuudeksi Hujalan ym. (1999a) määrittelemien laatutekijöiden mukaisesti välilliset tekijät. Erityisesti vanhempien ja henkilöstön yhteistyö ja lasten henkilökohtaisten varhaiskasvatussuunnitelmien prosessit koettiin laadukkaiksi. Kehittämishaasteeksi vastaajat kokivat puitetekijät, tarkemmin sijaistilanteen ja tilojen tehokkaamman hyödyntämisen.
Ympärivuorokautisen päivähoidon haaste on pysyvyys sen kaikissa muodoissa. Leikki, henkilöstö sekä päivärytmi ovat keskeisiä tekijöitä arjessa ja niiden pysyvyyteen panostaminen luo laadukkuutta tutkimuksen tulosten perusteella. Maanlaajuisesti verraten vastaajat kokivat Nokian ympärivuorokautisen päivähoidon laadukkaaksi. Merkittävää oli että vanhempien sekä henkilöstön kokemukset laadusta olivat hyvin yhteneväisiä. Koko maassa eroja vastaajien keskuudessa ilmeni huomattavasti enemmän kuin Nokian ympärivuorokautisessa päivähoidossa.
Avainsanat: laatu, varhaiskasvatus, ympärivuorokautinen päivähoito, arviointitutkimus, kvantitatiivinen tutkimus