Organisaatiomuutoksen vaikutus henkilöstön työhyvinvointiin – tapaustutkimus kuntaliitos Hauhon, Hämeenlinnan, Kalvolan, Lammin, Rengon ja Tuuloksen kuntien välillä osana kunta- ja palvelurakenneuudistusta
SALMELA, TAPIO (2009)
SALMELA, TAPIO
2009
Hallintotiede - Administrative Science
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2009-01-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19554
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19554
Tiivistelmä
Tutkimuksen päätehtävänä on selvittää, millä tavoin kunta- ja palvelurakenneuudistuksen toteuttaminen vaikuttaa kuntien henkilöstön työhyvinvointiin. Tutkimuksen tavoitteena on eksploratiivinen tiedonintressi ja näkökulmana henkilöstön näkökulma.
Tutkimusmenetelmänä toimi kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä ja tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä e-lomakkeella. Tutkimuskohteena toimivat Hauhon, Kalvolan, Lammin, Rengon ja Tuuloksen kunnat, Hämeenlinnan kaupunki sekä Hämeenlinnan seudun kansanterveystyön ja Lammin-Tuuloksen kansanterveystyön kuntayhtymät, jotka osallistuvat osana kunta- ja palvelurakenneuudistusta toteutettavaan kuntaliitosprosessiin. Tutkimusaineisto kerättiin eri organisaatiotasoilla toimivilta henkilöiltä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että muutoksen kokeminen vaihtelee erityisesti esimiesten ja muiden työntekijöiden välillä. Esimiesasemassa toimivat henkilöt näyttäisivät olevan Hämeenlinnan kuntaliitosprosessissa muita työntekijöitä pidemmällä muutoksen henkisessä prosessoinnissa ja he näyttäisivät myös hyväksyneen muutoksen muita työntekijöitä paremmin. Tämä on hyvinkin oleellinen huomio, sillä muutoksen henkisen prosessoinnin ja työhyvinvoinnin kokemisen väliltä löytyy selkeä yhteys. Myös muutosviestinnän kokemisella on selkeä yhteys työhyvinvoinnin kokemiseen ja tässäkin asiassa esimiesasemassa olevat henkilöt tuntuvat kokevan tilanteen muita työntekijöitä positiivisempana.
Työhyvinvointi uudistuvan Hämeenlinnan organisaatiossa vaikuttaisi olevan varsin hyvä, mutta organisaatiomuutos näyttäisi kuitenkin kokonaisuudessa hieman heikentävän sitä. Varsinkin muiden kuin esimiesasemassa työskentelevien henkilöiden keskuudessa on koettu, etteivät he ole saaneet muutosprosessista riittävästi informaatiota, eivätkä he ole päässeet vaikuttamaan riittävästi itse prosessiin. Tiedottaminen ja vaikutusmahdollisuuksien toimiminen näyttäisivät tutkimuksen valossa olevan hyvinkin keskeiset tekijät työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi muutosprosessin aikana.
Avainsanat: Työhyvinvointi, organisaatiomuutos, henkilöstö, kunta- ja palvelurakenneuudistus, Hämeenlinnan kaupunki
Tutkimusmenetelmänä toimi kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä ja tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä e-lomakkeella. Tutkimuskohteena toimivat Hauhon, Kalvolan, Lammin, Rengon ja Tuuloksen kunnat, Hämeenlinnan kaupunki sekä Hämeenlinnan seudun kansanterveystyön ja Lammin-Tuuloksen kansanterveystyön kuntayhtymät, jotka osallistuvat osana kunta- ja palvelurakenneuudistusta toteutettavaan kuntaliitosprosessiin. Tutkimusaineisto kerättiin eri organisaatiotasoilla toimivilta henkilöiltä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että muutoksen kokeminen vaihtelee erityisesti esimiesten ja muiden työntekijöiden välillä. Esimiesasemassa toimivat henkilöt näyttäisivät olevan Hämeenlinnan kuntaliitosprosessissa muita työntekijöitä pidemmällä muutoksen henkisessä prosessoinnissa ja he näyttäisivät myös hyväksyneen muutoksen muita työntekijöitä paremmin. Tämä on hyvinkin oleellinen huomio, sillä muutoksen henkisen prosessoinnin ja työhyvinvoinnin kokemisen väliltä löytyy selkeä yhteys. Myös muutosviestinnän kokemisella on selkeä yhteys työhyvinvoinnin kokemiseen ja tässäkin asiassa esimiesasemassa olevat henkilöt tuntuvat kokevan tilanteen muita työntekijöitä positiivisempana.
Työhyvinvointi uudistuvan Hämeenlinnan organisaatiossa vaikuttaisi olevan varsin hyvä, mutta organisaatiomuutos näyttäisi kuitenkin kokonaisuudessa hieman heikentävän sitä. Varsinkin muiden kuin esimiesasemassa työskentelevien henkilöiden keskuudessa on koettu, etteivät he ole saaneet muutosprosessista riittävästi informaatiota, eivätkä he ole päässeet vaikuttamaan riittävästi itse prosessiin. Tiedottaminen ja vaikutusmahdollisuuksien toimiminen näyttäisivät tutkimuksen valossa olevan hyvinkin keskeiset tekijät työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi muutosprosessin aikana.
Avainsanat: Työhyvinvointi, organisaatiomuutos, henkilöstö, kunta- ja palvelurakenneuudistus, Hämeenlinnan kaupunki