Eetu vai Emma - eläytymismenetelmätutkimus opettajien suhtautumisesta tyttöihin ja poikiin
RASINAIRO, MAMI (2008)
RASINAIRO, MAMI
2008
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-12-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19505
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19505
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää peruskoulun alaluokilla työskentelevien opettajien suhtautumista eri sukupuolta oleviin oppilaisiin. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään tutkimusaiheen kannalta keskeisiä aihealueita, jotka liittyvät siis eri sukupuoliin yleisesti, sen merkitykseen sekä tasa-arvoon. Näitä käsitellään erityisesti koululaisen, opettajan ja koulun kannalta unohtamatta että koulu on osa yhteyskuntaamme.
Tutkimus toteutettiin eläytymismenetelmällä. Peruskoulun alaluokilla työskentelevät opettajat kirjoittivat neljän eri kehyskertomuksen pohjalta lyhyehkön kuvauksen oppilaasta. Kertomuksissa seikkailivat siis oppilaat Emma ja Eetu, jotka olivat joko hyvin tai häiritsevästi käyttäytyviä. Opettajat pysyivät hyvin kehyskertomusten ohjeistuksessa.
Aineiston analyysi perustui eläytymiskertomusten teemoitteluun, jossa samansisältöisiä vastauksia nivottiin yhteen ja annettiin niille sisältöä kuvaava nimi. Lopuksi vertailin teemoja toisiinsa niin, että sain kuvaukset sekä häirikkötytöstä että häirikköpojasta kuin myös hyvin käyttäytyvästä tytöstä ja hyvin käyttäytyvästä pojasta. Analyysin tulokset näyttävät ainakin jossain määrin tukevan aiheesta tehtyjä aiempia tutkimuksia sekä aiheesta kirjoitettua kirjallisuutta. Tulosten mukaan opettajilla on eri odotukset ja vaatimukset tyttöjen ja poikien suhteen riippumatta siitä oliko oppilas häirikkö vai hyvin käyttäytyvä.
Avainsanat: sosialisaatio, sukupuoli, sukupuolijako, tasa-arvo, tasa-arvokasvatus
Tutkimus toteutettiin eläytymismenetelmällä. Peruskoulun alaluokilla työskentelevät opettajat kirjoittivat neljän eri kehyskertomuksen pohjalta lyhyehkön kuvauksen oppilaasta. Kertomuksissa seikkailivat siis oppilaat Emma ja Eetu, jotka olivat joko hyvin tai häiritsevästi käyttäytyviä. Opettajat pysyivät hyvin kehyskertomusten ohjeistuksessa.
Aineiston analyysi perustui eläytymiskertomusten teemoitteluun, jossa samansisältöisiä vastauksia nivottiin yhteen ja annettiin niille sisältöä kuvaava nimi. Lopuksi vertailin teemoja toisiinsa niin, että sain kuvaukset sekä häirikkötytöstä että häirikköpojasta kuin myös hyvin käyttäytyvästä tytöstä ja hyvin käyttäytyvästä pojasta. Analyysin tulokset näyttävät ainakin jossain määrin tukevan aiheesta tehtyjä aiempia tutkimuksia sekä aiheesta kirjoitettua kirjallisuutta. Tulosten mukaan opettajilla on eri odotukset ja vaatimukset tyttöjen ja poikien suhteen riippumatta siitä oliko oppilas häirikkö vai hyvin käyttäytyvä.
Avainsanat: sosialisaatio, sukupuoli, sukupuolijako, tasa-arvo, tasa-arvokasvatus