INFORMATIONS- UND KOMMUNIKATIONSTECHNOLOGIE (IKT) IM DEUTSCHUNTERRICHT AM BEISPIEL EINES UNTERRICHTSVERSUCHS: KOLLABORATIVES SCHREIBEN
NIEMENPÄÄ, HANNA (2008)
NIEMENPÄÄ, HANNA
2008
Saksan kieli ja kulttuuri - German Language and Culture
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-11-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19455
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19455
Tiivistelmä
Tutkielmassani esittelen nykypäivän tieto- ja viestintätekniikan (TVT) tuomia mahdollisuuksia saksan opetukseen. Kielten opetus on viime vuosina saanut uusia ulottuvuuksia tietokoneiden ja internetin tultua kouluihin yhä vahvemmin. Opettajien on jo pitänyt tai pitää lähivuosina totutella uusiin työtapoihin ja opetusmetodeihin.
Tutkielmassani tuon aluksi esille tietokoneiden, internetin ja TVT:n kehitystä. Tarkastelen opetusmetodien muuttumista ja opetussuunnitelmaa TVT:n näkökulmasta. Työskentely tietokoneluokasssa on usein nähty oppilaiden motivoimiskeinona. Käsittelenkin tutkielmassani syitä, miksi TVT motivoi oppilaita ja millaista lisäarvoa se opetukselle voi tarjota. TVT:n käyttö ei kuitenkaan aina ole ongelmatonta, joten tuon esiin myös ongelmia, joita sen käytössä on havaittu.
Tutkielmani yksi osa keskittyy TVT:n mahdollisuuksiin kielen eri osa-alueilla: kirjoittaminen, kielioppi, sanasto, lukeminen, puhuminen, kuuleminen ja maantuntemus. Keskityn kirjoittamisen osa-alueeseen, sillä työni empiirisessä osassa tutkin kollaboratiivista eli yhteistä kirjoittamista. Erilaisten internetin saksan opetukseen tarjoamien mahdollisuuksien lisäksi esittelen kaksi kieltenopetuksessa käytettyä ohjelmaa. TVT:n tulo kouluihin on muuttanut opettajien arkea ja tuonkin esille heidän asenteitaan ja mielipiteitään. Opettajat tuntuvat ottaneen TVT:n melko hyvin osaksi omaa arkeaan mutta kaipaavat vielä koulutusta sen käytössä juuri oman aineen opetuksessa.
Tutkielmani empiirisessä osassa esittelen opetuskokeilun, jossa yhdeksäsluokkalaiset A-saksan lukijat kirjoittavat tietokoneella Google Docs & Spreadsheets -ohjelmalla yhtä aikaa yhteisen aineen pareittain tai kolmen hengen ryhmissä. Kokeilun ensimmäisellä tunnilla oppilaat kirjautuivat ohjelmaan. Seuraavan päivän kaksoistunnilla he kirjoittavat enemmän tai vähemmän yhteisiä ja yhtenäisiä aineita parin tai ryhmän kanssa. Opettajan tehtyä korjausmerkintöjä aineisiin, saavat parit ja ryhmät korjata aineensa lopulliseen muotoon. He saavat myös lukuoikeuden toistansa teksteihin ja antavat toisilleen palautetta. Oppilaiden ja opettajan kommentit kokeilun jälkeen olivat rohkaisevia mutta eivät vielä ylistäviä, johtuen käytetyn ohjelman tietyistä ongelmista, kuten sen tallennusvälin pituudesta ja muotoilujen yllättävistä muutoksista.
Asiasanat: tieto- ja viestintätekniikka, kirjoittaminen, opetusohjelma, kieltenopetus
Tutkielmassani tuon aluksi esille tietokoneiden, internetin ja TVT:n kehitystä. Tarkastelen opetusmetodien muuttumista ja opetussuunnitelmaa TVT:n näkökulmasta. Työskentely tietokoneluokasssa on usein nähty oppilaiden motivoimiskeinona. Käsittelenkin tutkielmassani syitä, miksi TVT motivoi oppilaita ja millaista lisäarvoa se opetukselle voi tarjota. TVT:n käyttö ei kuitenkaan aina ole ongelmatonta, joten tuon esiin myös ongelmia, joita sen käytössä on havaittu.
Tutkielmani yksi osa keskittyy TVT:n mahdollisuuksiin kielen eri osa-alueilla: kirjoittaminen, kielioppi, sanasto, lukeminen, puhuminen, kuuleminen ja maantuntemus. Keskityn kirjoittamisen osa-alueeseen, sillä työni empiirisessä osassa tutkin kollaboratiivista eli yhteistä kirjoittamista. Erilaisten internetin saksan opetukseen tarjoamien mahdollisuuksien lisäksi esittelen kaksi kieltenopetuksessa käytettyä ohjelmaa. TVT:n tulo kouluihin on muuttanut opettajien arkea ja tuonkin esille heidän asenteitaan ja mielipiteitään. Opettajat tuntuvat ottaneen TVT:n melko hyvin osaksi omaa arkeaan mutta kaipaavat vielä koulutusta sen käytössä juuri oman aineen opetuksessa.
Tutkielmani empiirisessä osassa esittelen opetuskokeilun, jossa yhdeksäsluokkalaiset A-saksan lukijat kirjoittavat tietokoneella Google Docs & Spreadsheets -ohjelmalla yhtä aikaa yhteisen aineen pareittain tai kolmen hengen ryhmissä. Kokeilun ensimmäisellä tunnilla oppilaat kirjautuivat ohjelmaan. Seuraavan päivän kaksoistunnilla he kirjoittavat enemmän tai vähemmän yhteisiä ja yhtenäisiä aineita parin tai ryhmän kanssa. Opettajan tehtyä korjausmerkintöjä aineisiin, saavat parit ja ryhmät korjata aineensa lopulliseen muotoon. He saavat myös lukuoikeuden toistansa teksteihin ja antavat toisilleen palautetta. Oppilaiden ja opettajan kommentit kokeilun jälkeen olivat rohkaisevia mutta eivät vielä ylistäviä, johtuen käytetyn ohjelman tietyistä ongelmista, kuten sen tallennusvälin pituudesta ja muotoilujen yllättävistä muutoksista.
Asiasanat: tieto- ja viestintätekniikka, kirjoittaminen, opetusohjelma, kieltenopetus