Matematiikka kuuluu kaikille. Varga-Neményi -opetusmenetelmän mukaisen ensimmäisen luokan matematiikan oppimateriaalin analyysia
TENKANEN, SAARA; KAUPPILA, TANJA (2008)
TENKANEN, SAARA
KAUPPILA, TANJA
2008
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-11-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19452
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19452
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on osa Matematiikan oppimateriaalin tutkimuksen (MOT) hanketta. Tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida Matematiikkaa 1b -oppikirjaa, opettajan opasta sekä opettajan oppaan lisämonisteita. Oppimateriaalia tutkittiin MOT -hankkeen yhteisten tutkimustehtävien kautta. Tutkimustehtävät olivat:
1. Millaisia ovat matematiikan oppimateriaalien harjoitustehtävät?
2. Miten matematiikan oppimateriaali tukee oppilaan matemaattisen osaamisen kehittymistä?
3. Miten matematiikan oppimateriaali vastaa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2004?
Lisäksi tutkijat asettivat oman tutkimustehtävänsä:
4. Miten Matematiikkaa 1b -oppimateriaalin tulokset eroavat muista alkuopetuksen MOT -hankkeen pro gradujen tuloksista?
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä, jotta aineiston analysointi olisi mahdollisimman kokonaisvaltaista. Oppimateriaalia tutkittiin sisällönanalyysin keinoin ja harjoitustehtävien määrällisen luokittelun avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että oppimateriaalissa oli melko tasaisesti kaikkien kognitiivisten tasojen tehtäviä. Matematiikkaa 1b -oppimateriaalin tehtävätyypit erosivat muista ensimmäisen luokan kirjasarjoista. Ero oli huomattavissa erityisesti sievennys- ja tuottamistehtävien osalta. Oppimateriaalista löytyi kaikki matemaattisen osaamisen piirteet. Oppimateriaalissa korostui proseduraalinen sujuvuus, käsitteellinen ymmärtäminen, mukautuva päättely ja strateginen kompetenssi. Tämä poikkeaa muista MOT -hankkeen ensimmäisen luokan oppimateriaaleista, joissa korostuu proseduraalinen sujuvuus ja käsitteellinen ymmärrys.
Oppimateriaali oli perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2004 mukainen. Yksinään oppikirjan täyttäminen ei vastaa kaikkia tavoitteita ja sisältöjä. Varga-Neményi -menetelmän noudattaminen ja opettajanoppaan ohjeiden hyödyntäminen oppikirjan ohella vastaavat tavoite- ja sisältönormeihin.
Tuloksista voi päätellä, että Matematiikkaa 1b -oppimateriaali vaikuttaa monipuolisemmalta kuin muut MOT -hankkeen alkuopetuksen matematiikan oppimateriaalit. Mielestämme oppimateriaali innostaa yritteliäisyyteen, koska oppilas pääsee tekemään itse erilaisilla välineillä matematiikkaa. Matematiikkaa 1b -oppimateriaali kehittää matemaattista ajattelua monipuolisuutensa ja Varga-Neményi -opetusmenetelmän myötä.
Yhtenä jatkotutkimusaiheena voisi olla projektityöskentelyn omainen tutkimus Hämeenlinnan normaalikoululla Varga-Neményi -menetelmän käytöstä alkuopetuksessa. Toinen jatkotutkimusaihe voisi olla toiminta- tai tapaustutkimus kahden alkuopetusluokan välillä. Toinen luokka opiskelisi Varga-Neményi -opetusmenetelmän mukaisesti. Tutkimuksessa seurattaisiin opettajan havainnollistamista ja oppilaiden välineiden käyttöä.
Avainsanat: Varga-Neményi -opetusmenetelmä, matematiikka, alkuopetus, oppimateriaali
1. Millaisia ovat matematiikan oppimateriaalien harjoitustehtävät?
2. Miten matematiikan oppimateriaali tukee oppilaan matemaattisen osaamisen kehittymistä?
3. Miten matematiikan oppimateriaali vastaa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2004?
Lisäksi tutkijat asettivat oman tutkimustehtävänsä:
4. Miten Matematiikkaa 1b -oppimateriaalin tulokset eroavat muista alkuopetuksen MOT -hankkeen pro gradujen tuloksista?
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä, jotta aineiston analysointi olisi mahdollisimman kokonaisvaltaista. Oppimateriaalia tutkittiin sisällönanalyysin keinoin ja harjoitustehtävien määrällisen luokittelun avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että oppimateriaalissa oli melko tasaisesti kaikkien kognitiivisten tasojen tehtäviä. Matematiikkaa 1b -oppimateriaalin tehtävätyypit erosivat muista ensimmäisen luokan kirjasarjoista. Ero oli huomattavissa erityisesti sievennys- ja tuottamistehtävien osalta. Oppimateriaalista löytyi kaikki matemaattisen osaamisen piirteet. Oppimateriaalissa korostui proseduraalinen sujuvuus, käsitteellinen ymmärtäminen, mukautuva päättely ja strateginen kompetenssi. Tämä poikkeaa muista MOT -hankkeen ensimmäisen luokan oppimateriaaleista, joissa korostuu proseduraalinen sujuvuus ja käsitteellinen ymmärrys.
Oppimateriaali oli perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2004 mukainen. Yksinään oppikirjan täyttäminen ei vastaa kaikkia tavoitteita ja sisältöjä. Varga-Neményi -menetelmän noudattaminen ja opettajanoppaan ohjeiden hyödyntäminen oppikirjan ohella vastaavat tavoite- ja sisältönormeihin.
Tuloksista voi päätellä, että Matematiikkaa 1b -oppimateriaali vaikuttaa monipuolisemmalta kuin muut MOT -hankkeen alkuopetuksen matematiikan oppimateriaalit. Mielestämme oppimateriaali innostaa yritteliäisyyteen, koska oppilas pääsee tekemään itse erilaisilla välineillä matematiikkaa. Matematiikkaa 1b -oppimateriaali kehittää matemaattista ajattelua monipuolisuutensa ja Varga-Neményi -opetusmenetelmän myötä.
Yhtenä jatkotutkimusaiheena voisi olla projektityöskentelyn omainen tutkimus Hämeenlinnan normaalikoululla Varga-Neményi -menetelmän käytöstä alkuopetuksessa. Toinen jatkotutkimusaihe voisi olla toiminta- tai tapaustutkimus kahden alkuopetusluokan välillä. Toinen luokka opiskelisi Varga-Neményi -opetusmenetelmän mukaisesti. Tutkimuksessa seurattaisiin opettajan havainnollistamista ja oppilaiden välineiden käyttöä.
Avainsanat: Varga-Neményi -opetusmenetelmä, matematiikka, alkuopetus, oppimateriaali