Esi- ja alkuopetuksen yhteistyö - tapaustutkimus Sääksjärven yhtenäiskoulussa
JÄNTTI, TAINA (2008)
JÄNTTI, TAINA
2008
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-10-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19400
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19400
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia esi- ja alkuopettajien yhteistyötä. Tutkimus suoritettiin Sääksjärven yhtenäiskoulussa Lempäälässä, jossa toimivat luokat 0-9. Erityisenä mielenkiinnon
kohteena oli esi- ja alkuopetuksessa toimivien esi-, luokan- ja erityisopettajien näkemykset ja kokemukset yhteistyöstä.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa tarkasteltiin esi- ja alkuopetusta, yhtenäistä perusopetusta, opettajuutta sekä ”oppiva organisaatio” -käsitteen kautta moniammatillisuutta ja tiimityötä. Esi- ja alkuopetuksen yhteistyöstä löytyy paljon kirjallisuutta ja tutkimuksia, mutta tämä tutkimus poikkeaa aikaisemmista tutkimuksista yhtenäiskoulukontekstinsa vuoksi.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Tällä menetelmällä saatiin tutkittavien oma ääni hyvin kuuluviin.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 12 esi- ja alkuopetuksessa toimivaa opettajaa. Aineisto analysoitiin teemoittelun kautta.
Tutkimustulosten mukaan esi- ja alkuopetuksen yhteistyön järjestäminen ja kehittäminen koetaan helpommaksi esiopetuksen ollessa sivistystoimen alaisuudessa ja fyysisesti koulun yhteydessä.
Erilaisia yhteistyömuotoja on kokeiltu monenlaisia, mutta mikään ei ole muotoutuneet pysyväksi. Tärkeänä pidetään sitä, että esiopetuksen että opettajat ja oppilaat osallistuvat kaikkeen koulun toimintaan. Yhteistyön yhtenä tärkeänä muotona pidetään tiedon siirtoa oppilaiden siirtyessä esiopetuksesta ensimmäiselle luokalle. Erityisopettajat ovat näkyvästi esillä esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä.
Opetuksellistakin yhteistyötä on kokeiltu ja sitä haluttaisiin kehittää lisää. Nykypäivän opettajan työhön liittyy tiiviisti moniammatillisuus ja tiimityöskentely. Kiireen koetaan kuitenkin hankaloittavan yhteistyötä. Yhtenäiskoulu luo yhteistyölle hyvät puitteet, mutta loppujen lopuksi yhteistyö riippuu yksittäisten opettajien halusta ja valmiudesta osallistua siihen. Esioppilaan kannalta kynnyksen koulun aloittamiseen koetaan madaltuneen.
Avainsanat: yhtenäinen perusopetus, yhtenäiskoulu, esiopetus, alkuopetus, opetussuunnitelmatyö, opettajuus, moniammatillisuus, tiimityö, oppiva organisaatio
kohteena oli esi- ja alkuopetuksessa toimivien esi-, luokan- ja erityisopettajien näkemykset ja kokemukset yhteistyöstä.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa tarkasteltiin esi- ja alkuopetusta, yhtenäistä perusopetusta, opettajuutta sekä ”oppiva organisaatio” -käsitteen kautta moniammatillisuutta ja tiimityötä. Esi- ja alkuopetuksen yhteistyöstä löytyy paljon kirjallisuutta ja tutkimuksia, mutta tämä tutkimus poikkeaa aikaisemmista tutkimuksista yhtenäiskoulukontekstinsa vuoksi.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Tällä menetelmällä saatiin tutkittavien oma ääni hyvin kuuluviin.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 12 esi- ja alkuopetuksessa toimivaa opettajaa. Aineisto analysoitiin teemoittelun kautta.
Tutkimustulosten mukaan esi- ja alkuopetuksen yhteistyön järjestäminen ja kehittäminen koetaan helpommaksi esiopetuksen ollessa sivistystoimen alaisuudessa ja fyysisesti koulun yhteydessä.
Erilaisia yhteistyömuotoja on kokeiltu monenlaisia, mutta mikään ei ole muotoutuneet pysyväksi. Tärkeänä pidetään sitä, että esiopetuksen että opettajat ja oppilaat osallistuvat kaikkeen koulun toimintaan. Yhteistyön yhtenä tärkeänä muotona pidetään tiedon siirtoa oppilaiden siirtyessä esiopetuksesta ensimmäiselle luokalle. Erityisopettajat ovat näkyvästi esillä esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä.
Opetuksellistakin yhteistyötä on kokeiltu ja sitä haluttaisiin kehittää lisää. Nykypäivän opettajan työhön liittyy tiiviisti moniammatillisuus ja tiimityöskentely. Kiireen koetaan kuitenkin hankaloittavan yhteistyötä. Yhtenäiskoulu luo yhteistyölle hyvät puitteet, mutta loppujen lopuksi yhteistyö riippuu yksittäisten opettajien halusta ja valmiudesta osallistua siihen. Esioppilaan kannalta kynnyksen koulun aloittamiseen koetaan madaltuneen.
Avainsanat: yhtenäinen perusopetus, yhtenäiskoulu, esiopetus, alkuopetus, opetussuunnitelmatyö, opettajuus, moniammatillisuus, tiimityö, oppiva organisaatio