Työ tekijäänsä opettaa: työn kehittävät piirteet metallialan esimiesten kokemana
TUOMINEN, TERO (2008)
TUOMINEN, TERO
2008
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-09-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19386
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19386
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin metallialan esimiesten työn kehittäviä piirteitä. Vaikka on olemassa paljon tutkittua tietoa johtamistaidoista ja työkokemuksen vaikutuksesta johtamistaitojen kehittymiseen, systemaattista tietoa esimiesten työssä kehittymisen determinanteista ei ole.
Tutkimuksessa keskityttiin esimiesten työssään kohtaamiin haasteisiin, onnistumisiin, ongelmiin ja pulmatilanteisiin. Tutkimukseen osallistui 27 metallialan esimiestä. Työn kehittäviä piirteitä mitattiin The Developmental Challenge Profile mittavälineellä (DCP). Mittari on laadittu niihin työn piirteisiin, jotka työssä koetaan kehittäviksi haasteiksi. Haasteiden kehittävä vaikutus perustuu siihen, että ne antavat oppimismahdollisuuksia ja motivoivat oppimiseen. Mittari antaa tietoa myös työympäristön merkityksestä esimiesten oppimiselle ja esimiesvalmiuksien kehittymiselle. Kyselyaineiston perusteella esimiestyön piirteitä eriteltiin osailmiöihin sen mukaan, millaiset roolit ja tehtävät ohjaavat esimiestä työssään. Näin päädyttiin teema-alueiden luettelointiin, jotka toimivat lähtökohtina haastatteluissa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että esimiehet kantavat huolta siitä, miten he menestyvät, jaksavat ja oppivat uusia asioita. Vanha turvallinen maailma haluttaisiin usein säilyttää. Esimiehet kokevat uudet vastuualueet, uudistusten käynnistämisen, liike- elämän moninaisuuden hallinnan ja korkeat vaatimukset työssään erityisen kehittäviksi haasteiksi. Esimiehet kokivat tärkeäksi yksilön henkilökohtaisen voimaannuttamisen, jolloin työntekijäkin kokisi olevansa työpaikan tärkein voimavara. Vaihtuvissa tilanteissa tällaiset henkilöt voivat toimia muutosagentteina ja sillanrakentajina sekä vahvistavat muutoksille suotuisia asenteita organisaatiossa. Parhaimmillaan esimiehet kokevat haasteelliseksi roolinsa tukea jatkuvassa muutoksessa työskenteleviä alaisia ja luoda heille turvallisuuden tunnetta.
Asiasanat: työssä oppiminen, kokemus, reflektio, vuorovaikutustaidot, esimiestyö, esimiesrooli
Tutkimuksessa keskityttiin esimiesten työssään kohtaamiin haasteisiin, onnistumisiin, ongelmiin ja pulmatilanteisiin. Tutkimukseen osallistui 27 metallialan esimiestä. Työn kehittäviä piirteitä mitattiin The Developmental Challenge Profile mittavälineellä (DCP). Mittari on laadittu niihin työn piirteisiin, jotka työssä koetaan kehittäviksi haasteiksi. Haasteiden kehittävä vaikutus perustuu siihen, että ne antavat oppimismahdollisuuksia ja motivoivat oppimiseen. Mittari antaa tietoa myös työympäristön merkityksestä esimiesten oppimiselle ja esimiesvalmiuksien kehittymiselle. Kyselyaineiston perusteella esimiestyön piirteitä eriteltiin osailmiöihin sen mukaan, millaiset roolit ja tehtävät ohjaavat esimiestä työssään. Näin päädyttiin teema-alueiden luettelointiin, jotka toimivat lähtökohtina haastatteluissa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että esimiehet kantavat huolta siitä, miten he menestyvät, jaksavat ja oppivat uusia asioita. Vanha turvallinen maailma haluttaisiin usein säilyttää. Esimiehet kokevat uudet vastuualueet, uudistusten käynnistämisen, liike- elämän moninaisuuden hallinnan ja korkeat vaatimukset työssään erityisen kehittäviksi haasteiksi. Esimiehet kokivat tärkeäksi yksilön henkilökohtaisen voimaannuttamisen, jolloin työntekijäkin kokisi olevansa työpaikan tärkein voimavara. Vaihtuvissa tilanteissa tällaiset henkilöt voivat toimia muutosagentteina ja sillanrakentajina sekä vahvistavat muutoksille suotuisia asenteita organisaatiossa. Parhaimmillaan esimiehet kokevat haasteelliseksi roolinsa tukea jatkuvassa muutoksessa työskenteleviä alaisia ja luoda heille turvallisuuden tunnetta.
Asiasanat: työssä oppiminen, kokemus, reflektio, vuorovaikutustaidot, esimiestyö, esimiesrooli