MySpace ja Facebook yhteisöllisyyden rakenteistajina
PYYKKÖNEN, PIRITTA (2008)
PYYKKÖNEN, PIRITTA
2008
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-07-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19368
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19368
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena ovat tavat, joilla internetin sosiaaliset verkostosivustot MySpace ja Facebook rakenteistavat yhteisöllisyyttä. Pohdin, millaista yhteisöllisyyttä ne tuottavat ja tarjoavat.
Käsittelen sosiaalisia verkostosivustoja kulttuurisina artefakteina. Ne heijastavat ympäröivässä sosiaalisessa todellisuudessa vallitsevia ideologisia ja poliittisia näkemyksiä. Ne on rakennettu tietoisesti tietylle kohderyhmälle, vastaamaan kohderyhmän oletettuja tarpeita. Niiden tehtävänä on tuottaa yhteisöllisyyttä, sekä sen rakentamiseen ja ylläpitämiseen tarvittavia palveluja käyttäjilleen. Liiketoimintalogiikkansa mukaisesti ne myös tuottavat kohderyhmiä mainostajilleen ja yleisöjä jaetuille sisällöille.
Aiempi tutkimus on jo osoittanut, että Facebookin ja MySpacen käyttäjäryhmissä on eroja; Facebookin käyttäjät ovat keskimäärin paremmin koulutettuja, parempituloisia ja kuuluvat ylempään sosio-ekonomiseen luokkaan kuin MySpacen käyttäjät. Käyttäjät myös siirtyvät MySpacesta Facebookiin siirtyessään opiskelijaelämästä työelämään tai sosioekonomisesta luokasta toiseen. Tämä tutkimus haluaa selvittää sosiaalisten yhteisösivustojen konstruktiivista luonnetta sekä niiden erojen takana olevia tuotannon ja toteutuksen valintoja.
Tutkimuksen menetelmänä on sivustojen käyttäjilleen osoittamien puhuttelutapojen analyysi sekä sovelluksien ulkoasun, rakenteen ja niiden tarjoaman sisällön tarkastelu. Tutkimuksessa hyödynnetään diskurssianalyysin ja multimodaalisen diskurssianalyysin menetelmiä. Aineistona ovat MySpacen ja Facebookin etusivut, tutkielmaa varten luodut MySpace ja Facebook -käyttäjäprofiilit sekä järjestelmien käyttäjälle osoittamat viestit ja ohjeet.
Sekä Facebook että MySpace tarjoavat käyttäjilleen samantapaisia toimintoja, mutta niiden toteutuksen yksityiskohdat poikkeavat toisistaan huomattavasti.
Kummassakin käyttäjän identiteettiä rakennetaan ja verifioidaan reaalimaailmasta tutuilla välineillä; valokuvin, ystäväpiirin ja sen arkisten tapahtumien seuraamisen ja jakamisen kautta. Kummassakin käyttäjällä on profiili, pysyvä identiteetti, joka on läsnä ja nähtävissä myös käyttäjän itsensä ollessa offline. Profiilin sisältö ja käyttäjän toimintahistoria muodostavat tämän ”persoonan” ilmentymän.
Jatkumolla luonnollisesta yhteisöstä virtuaaliseen Facebook näyttäisi konstruoivan luonnollisempaa ja toiminnallisempaa yhteisöllisyyttä, jossa käyttäjä sidotaan tiiviimmin luonnollisiin yhteisöihin ja suhteisiinsa reaalimaailmassa. MySpacen diskurssissa yhteisö on symbolinen, se rakentuu virtuaalisessa maailmassa käyttäjien jakamien mielenkiinnon kohteiden ympärille. Facebookissa korostuvat suhteiden ylläpito, rituaalinen viestintä, MySpacessa yksilöiden tuottama sisältö, performanssi ja näiden sisältöjen seuraaminen yleisönä. Facebook myös määrittää sivuston sisäisten ryhmien rakenteen ja vuorovaikutuksen tavat, MySpacessa ryhmät ja henkilökäyttäjät sekoittuvat ilman mitään rakenteellista järjestelmää.
Käsittelen sosiaalisia verkostosivustoja kulttuurisina artefakteina. Ne heijastavat ympäröivässä sosiaalisessa todellisuudessa vallitsevia ideologisia ja poliittisia näkemyksiä. Ne on rakennettu tietoisesti tietylle kohderyhmälle, vastaamaan kohderyhmän oletettuja tarpeita. Niiden tehtävänä on tuottaa yhteisöllisyyttä, sekä sen rakentamiseen ja ylläpitämiseen tarvittavia palveluja käyttäjilleen. Liiketoimintalogiikkansa mukaisesti ne myös tuottavat kohderyhmiä mainostajilleen ja yleisöjä jaetuille sisällöille.
Aiempi tutkimus on jo osoittanut, että Facebookin ja MySpacen käyttäjäryhmissä on eroja; Facebookin käyttäjät ovat keskimäärin paremmin koulutettuja, parempituloisia ja kuuluvat ylempään sosio-ekonomiseen luokkaan kuin MySpacen käyttäjät. Käyttäjät myös siirtyvät MySpacesta Facebookiin siirtyessään opiskelijaelämästä työelämään tai sosioekonomisesta luokasta toiseen. Tämä tutkimus haluaa selvittää sosiaalisten yhteisösivustojen konstruktiivista luonnetta sekä niiden erojen takana olevia tuotannon ja toteutuksen valintoja.
Tutkimuksen menetelmänä on sivustojen käyttäjilleen osoittamien puhuttelutapojen analyysi sekä sovelluksien ulkoasun, rakenteen ja niiden tarjoaman sisällön tarkastelu. Tutkimuksessa hyödynnetään diskurssianalyysin ja multimodaalisen diskurssianalyysin menetelmiä. Aineistona ovat MySpacen ja Facebookin etusivut, tutkielmaa varten luodut MySpace ja Facebook -käyttäjäprofiilit sekä järjestelmien käyttäjälle osoittamat viestit ja ohjeet.
Sekä Facebook että MySpace tarjoavat käyttäjilleen samantapaisia toimintoja, mutta niiden toteutuksen yksityiskohdat poikkeavat toisistaan huomattavasti.
Kummassakin käyttäjän identiteettiä rakennetaan ja verifioidaan reaalimaailmasta tutuilla välineillä; valokuvin, ystäväpiirin ja sen arkisten tapahtumien seuraamisen ja jakamisen kautta. Kummassakin käyttäjällä on profiili, pysyvä identiteetti, joka on läsnä ja nähtävissä myös käyttäjän itsensä ollessa offline. Profiilin sisältö ja käyttäjän toimintahistoria muodostavat tämän ”persoonan” ilmentymän.
Jatkumolla luonnollisesta yhteisöstä virtuaaliseen Facebook näyttäisi konstruoivan luonnollisempaa ja toiminnallisempaa yhteisöllisyyttä, jossa käyttäjä sidotaan tiiviimmin luonnollisiin yhteisöihin ja suhteisiinsa reaalimaailmassa. MySpacen diskurssissa yhteisö on symbolinen, se rakentuu virtuaalisessa maailmassa käyttäjien jakamien mielenkiinnon kohteiden ympärille. Facebookissa korostuvat suhteiden ylläpito, rituaalinen viestintä, MySpacessa yksilöiden tuottama sisältö, performanssi ja näiden sisältöjen seuraaminen yleisönä. Facebook myös määrittää sivuston sisäisten ryhmien rakenteen ja vuorovaikutuksen tavat, MySpacessa ryhmät ja henkilökäyttäjät sekoittuvat ilman mitään rakenteellista järjestelmää.