"Riittääkö vuosi?" : kokemuksia alkukasvatuksen pienluokkakokeilusta Hämeenlinnassa lukuvuonna 1996-1997
KASEVA-JOKINEN, SARI; LAHTINEN, ERJA (1997)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KASEVA-JOKINEN, SARI
LAHTINEN, ERJA
1997
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997Tiivistelmä
Joka vuosi päivähoidon tai koulutoimen piiriin tulee lapsia, jotka eivät syystä tai toisesta kykene aloittamaan koulunkäyntiään seitsemänvuotiaana. Viime vuosina on alettu yhä enemmän puhua näiden koululykkäyslasten asemasta ja sijoituspaikoista. Jos lapsen koulunkäynnin aloittamista päätetään lykätä vuodella, tulisi lapselle järjestää sellaista toimintaa, joka harjaannuttaisi hänen oppimisvalmiuksiaan parhaalla mahdollisella tavalla.Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata yhden koululykkäyslapsen lisävuoden merkitystä hänen koulukypsyyteensä sekä Hämeenlinnassa lukuvuonna 1996-1997 kokeiltavaa alkukasvatuksen pienluokkatoimintaa. Tutkimukselle asetettiin kolme tehtävää:1. Mitkä ovat alkukasvatuksen pienluokkakokeilun toimintaperiaatteet?2. Miten pienluokkakokeilu auttaa ja tukee koululykkäyslasten kouluvalmiuksien kehittymistä?3. Miten pienluokkakokeilu on auttanut tutkimushenkilön eli Villen kasvamista ja kehittymistä koululaiseksi vuoden aikana?Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus ja aineiston keruumenetelminä käytettiin haastattelua, observointia sekä eri dokumentteja. Haastattelut litteroitiin ja tulokset yhdistettiin eri aineiston keruumenetelmillä saatuihin tuloksiin.Tutkimus osoitti, että koululykkäyksen saaneet lapset tarvitsivat oman vertaisryhmänsä. Pelkkä vuoden koululykkäys ei riittänyt, vaan tarvittiin suunnitelmallista ja yksilöllistä toimintaa ja opetusta kouluvalmiuksien kehittämiseksi. Kaikkien kohdalla vuosi ei ollut tarpeeksi pitkä aika korjaamaan mahdollisia kehitysviivästymiä tai -puutteita. Tutkimuksen perusteella voidaankin tehdä se johtopäätös, että koululykkäyslapset tarvitsevat oman pienluokan, ellei koulunkäynnin aloitusikä muutu joustavammaksi.Asiasanat: alkuopetus, koulukypsyys, oppimisvalmiudet - kehittäminen, erityisluokat