Voiko vertaistuella voimaannuttaa yli digitaalisen kuilun -esimerkkinä Tasa-arvoiseen elämään hanke
KALLIO, JUHA (2008)
KALLIO, JUHA
2008
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-09-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19361
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19361
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella onko Pirkanmaan Sininauha ry:n Tasa-arvoiseen elämään – hankkeessa (RTE-projekti) tapahtunut kohderyhmän voimaantumista uuteen toimintamalliin perustuvan atk-opetuksen myötä. Hankkeeseen on osallistunut noin 50 kurssilaista ja saatu palaute on ollut erinomaista. Projekti on myös saanut kansallista näkyvyyttä YLE:n pääuutislähetyksessä ja Aamulehden laajassa artikkelissa.
Sosiaalisessa syrjäytymisvaarassa olevien ihmisten pitäisi saada oppia tietoverkkojen käyttöä, monesti tietotekniikan käyttömahdollisuuksien ja koulutuksen puute muodostavat kuitenkin esteitä atk-taitojen oppimiselle. Suomessa aikuisväestöstä lähes neljäsosa eli melkein miljoona suomalaista ei käytä ollenkaan Internetiä, tästä huolimatta monia julkisia palveluita ollaan yhä voimakkaammin siirtämässä sähköisiin verkkoihin. Kaikilla kansalaisilla tulisi olla mahdollisuus hyödyntää tietoyhteiskunnan palveluita sosiaalisesta ja taloudellisesta asemasta riippumatta.
Voimaantuneen ihmisen ominaisuuksista on erittäin vaikea laatia sellaista määritelmää, jota voitaisiin käyttää perustana voimaantuneen ihmisen ominaisuuksien mittaamisessa tai arvioimisessa. Se on henkilökohtainen ja sosiaalinen prosessi, jota ei tuota tai aiheuta toinen ihminen. Uusia taitoja opittaessa vahva voimaantuminen johtaa vahvaan sitoutumiseen. Tätä prosessia voidaan tukea avoimuudella, toimintavapaudella, rohkaisemisella sekä turvallisuuteen, luottamukseen ja tasa-arvoisuuteen pyrkimisellä.
Kolmivuotinen projekti käynnistyi Raha-automaattiyhdistyksen rahoittamana kesäkuussa 2005. Projektin avulla pyritään kouluttamaan erilaisille järjestöille ja yhdistyksille atk-vertaiskouluttajia, koulutuksen kohderyhmänä ovat sosiaalisesti syrjäytyneet ja syrjäytymisvaarassa olevat henkilöt. Projektin visio "Jokainen tarvitsee atk-perustaidot" tähtää tulevaisuuteen, jossa ihminen ja tietotekniikka kohtaavat niin, että väliinputoaminen vähenee ja pysyvä tasa-arvo lisääntyy.
Koulutukseen on osallistunut mm. mielenterveyskuntoutujia, päihdekuntoutujia ja vankilasta vapautuneita. Kurssilaisille (ja järjestöille) maksuton koulutus tapahtuu pienryhmässä (maksimi kuusi henkilöä). Koulutus sisältää kolme jaksoa. Ensimmäisen jakson (kesto kuusi viikkoa) aikana opetellaan tietokoneen käytön perustaitoja. Toisella jaksolla (kesto neljä viikkoa) kurssilaiset palaavat takaisin järjestöihinsä ja toimivat vertaiskouluttajina. Kolmannella jaksolla (kesto neljä viikkoa) kerrataan ja syvennetään opittua tietoa sekä paneudutaan vertaiskouluttajajaksolla ilmenneisiin ongelmiin.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta hankkeessa mukana olleiden voimaantuneen koulutusjaksojen aikana. Täytyy kuitenkin muistaa, että voimaantuminen ei ole pysyvä tila, vaan sen ylläpitäminen vaatii jatkuvaa työtä.
Asiasanat: Tietoyhteiskunta, Digitaalinen kuilu, Voimaantuminen, Vertaistuki, Vertaiskoulutus
Sosiaalisessa syrjäytymisvaarassa olevien ihmisten pitäisi saada oppia tietoverkkojen käyttöä, monesti tietotekniikan käyttömahdollisuuksien ja koulutuksen puute muodostavat kuitenkin esteitä atk-taitojen oppimiselle. Suomessa aikuisväestöstä lähes neljäsosa eli melkein miljoona suomalaista ei käytä ollenkaan Internetiä, tästä huolimatta monia julkisia palveluita ollaan yhä voimakkaammin siirtämässä sähköisiin verkkoihin. Kaikilla kansalaisilla tulisi olla mahdollisuus hyödyntää tietoyhteiskunnan palveluita sosiaalisesta ja taloudellisesta asemasta riippumatta.
Voimaantuneen ihmisen ominaisuuksista on erittäin vaikea laatia sellaista määritelmää, jota voitaisiin käyttää perustana voimaantuneen ihmisen ominaisuuksien mittaamisessa tai arvioimisessa. Se on henkilökohtainen ja sosiaalinen prosessi, jota ei tuota tai aiheuta toinen ihminen. Uusia taitoja opittaessa vahva voimaantuminen johtaa vahvaan sitoutumiseen. Tätä prosessia voidaan tukea avoimuudella, toimintavapaudella, rohkaisemisella sekä turvallisuuteen, luottamukseen ja tasa-arvoisuuteen pyrkimisellä.
Kolmivuotinen projekti käynnistyi Raha-automaattiyhdistyksen rahoittamana kesäkuussa 2005. Projektin avulla pyritään kouluttamaan erilaisille järjestöille ja yhdistyksille atk-vertaiskouluttajia, koulutuksen kohderyhmänä ovat sosiaalisesti syrjäytyneet ja syrjäytymisvaarassa olevat henkilöt. Projektin visio "Jokainen tarvitsee atk-perustaidot" tähtää tulevaisuuteen, jossa ihminen ja tietotekniikka kohtaavat niin, että väliinputoaminen vähenee ja pysyvä tasa-arvo lisääntyy.
Koulutukseen on osallistunut mm. mielenterveyskuntoutujia, päihdekuntoutujia ja vankilasta vapautuneita. Kurssilaisille (ja järjestöille) maksuton koulutus tapahtuu pienryhmässä (maksimi kuusi henkilöä). Koulutus sisältää kolme jaksoa. Ensimmäisen jakson (kesto kuusi viikkoa) aikana opetellaan tietokoneen käytön perustaitoja. Toisella jaksolla (kesto neljä viikkoa) kurssilaiset palaavat takaisin järjestöihinsä ja toimivat vertaiskouluttajina. Kolmannella jaksolla (kesto neljä viikkoa) kerrataan ja syvennetään opittua tietoa sekä paneudutaan vertaiskouluttajajaksolla ilmenneisiin ongelmiin.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta hankkeessa mukana olleiden voimaantuneen koulutusjaksojen aikana. Täytyy kuitenkin muistaa, että voimaantuminen ei ole pysyvä tila, vaan sen ylläpitäminen vaatii jatkuvaa työtä.
Asiasanat: Tietoyhteiskunta, Digitaalinen kuilu, Voimaantuminen, Vertaistuki, Vertaiskoulutus