Luottokortin myöntäjän vastuu ja kuluttajansuoja
LINDROOS, HANNA (2008)
LINDROOS, HANNA
2008
Yritysjuridiikka - Business Law
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-09-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19335
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19335
Tiivistelmä
Luottokorttia käytetään maksuvälineenä ostettaessa kulutushyödykkeitä ja –palveluita eri puolilta maailmaa. Luottokorttijärjestelyssä on mukana kolme osapuolta: kuluttaja, myyjä ja luottokortin myöntäjä. Jos kuluttajan ostamassa tavarassa on virhe, hän voi yleisesti vaatia hyvitystä myyjältä ja myyjä suorittaa palautuksen kuluttajalle. Luottokortilla maksettaessa mukana on myös luottokorttiyhtiö, joka välittää kauppahinnan kuluttajalta myyjälle. Jollei myyjä toimita tavaraa, tai tavarassa on virhe jota myyjä ei suostu korjaamaan, on kuluttaja hävinnyt rahansa luottokorttiyhtiölle. Luottokorttiyhtiöllä tulee siis olla palautusvelvollisuus.
Luottokorttiyhtiön vastuu kuluttajaa kohtaan myyjän suoritusvirheen johdosta voidaan perustaa lainopillisiin ja yhteiskunnallisiin näkökohtiin. Euroopan unionin sääntelyn mukaisesti kuluttajalla on oikeus vaatia kauppasopimuksen täyttämistä myös kaupan rahoittaneelta luotonantajalta. Suomen kuluttajansuojalaki takaa saman oikeuden. Myös velkakirjalaissa on säännös kuluttajan väiteoikeudesta. Korkein oikeus on ratkaisussaan vuodelta 2007 todennut, että luottokortin myöntäjällä on sama vastuu kuluttajaa kohtaan kuin myyjälläkin. Sekä Ruotsin että Ison-Britannian säännökset kuluttajansuojasta takaavat kuluttajalle oikeuden hyvitykseen luottokortilla maksettaessa.
Jos kuluttajilla ei olisi mahdollisuutta saada rahojaan takaisin luottokorttiyhtiöltä, harva uskaltaisi ostaa luottokortilla. Luottokortin käyttö on edellytys vapaalle kilpailulle markkinoilla, sillä tällöin kuluttajalla on enemmän valinnan varaa. Jos vain myyjä olisi vastuussa sopimusrikkomuksestaan, kuluttajat eivät tietäisi kuka myyjistä on luotettava. Kun myyjä ja luottoyhtiö ovat yhteisesti vastuussa, kuluttajansuoja paranee. Kuluttaja voi luottaa luottoyhtiön valinneen sopimuskumppaneikseen vain luotettavia myyjiä, sillä niiltä yhtiö saa varmemmin palautuksen maksettuaan ensin kuluttajalle.
Kulutusluottojen sääntelyssä tulee tulevaisuudessakin lainsäätäjän taholta ottaa huomioon luottokorttijärjestely ja kuluttajan oikeuksien turvaaminen.
Luottokorttiyhtiön vastuu kuluttajaa kohtaan myyjän suoritusvirheen johdosta voidaan perustaa lainopillisiin ja yhteiskunnallisiin näkökohtiin. Euroopan unionin sääntelyn mukaisesti kuluttajalla on oikeus vaatia kauppasopimuksen täyttämistä myös kaupan rahoittaneelta luotonantajalta. Suomen kuluttajansuojalaki takaa saman oikeuden. Myös velkakirjalaissa on säännös kuluttajan väiteoikeudesta. Korkein oikeus on ratkaisussaan vuodelta 2007 todennut, että luottokortin myöntäjällä on sama vastuu kuluttajaa kohtaan kuin myyjälläkin. Sekä Ruotsin että Ison-Britannian säännökset kuluttajansuojasta takaavat kuluttajalle oikeuden hyvitykseen luottokortilla maksettaessa.
Jos kuluttajilla ei olisi mahdollisuutta saada rahojaan takaisin luottokorttiyhtiöltä, harva uskaltaisi ostaa luottokortilla. Luottokortin käyttö on edellytys vapaalle kilpailulle markkinoilla, sillä tällöin kuluttajalla on enemmän valinnan varaa. Jos vain myyjä olisi vastuussa sopimusrikkomuksestaan, kuluttajat eivät tietäisi kuka myyjistä on luotettava. Kun myyjä ja luottoyhtiö ovat yhteisesti vastuussa, kuluttajansuoja paranee. Kuluttaja voi luottaa luottoyhtiön valinneen sopimuskumppaneikseen vain luotettavia myyjiä, sillä niiltä yhtiö saa varmemmin palautuksen maksettuaan ensin kuluttajalle.
Kulutusluottojen sääntelyssä tulee tulevaisuudessakin lainsäätäjän taholta ottaa huomioon luottokorttijärjestely ja kuluttajan oikeuksien turvaaminen.