Kalevalan opetus alakoulussa: Transaktioteorian näkökulma
HUMALISTO, JENNI (2008)
HUMALISTO, JENNI
2008
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-08-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19313
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19313
Tiivistelmä
Tutkimuksessa perehdyttiin Kalevalan opetukseen alakoulussa. Tarkoituksena oli selvittää erityisesti transaktioteorian näkökulmasta, miten vanha kansalliseepoksemme sopii nykyisen kirjallisuuden opetuksen lukijalähtöisyyden raameihin. Tavoitteena oli myös vertailla erilaisiin ideologioihin pohjautuvien koulujen Kalevalan opetusta.
Tutkimukseen osallistui 10 opettajaa eripuolilta Suomea. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista opettajista oli koulutukseltaan luokanopettajia. Tutkimuksessa oli mukana steinerkoulun opettajia, kristillisen koulun luokanopettajia ja kunnallisten koulujen opettajia.
Kirjallisuuden opetus on nykyään lukijalähtöistä eli lukijan omat kokemukset ja tulkinnat sekä kirjojen lukemisen elämyksellisyys ovat keskeisiä kirjallisuuden opetuksessa. Lukijalähtöisyyttä ja lukijan aktiivista roolia korostavan transaktioteorian mukaan lukija ja teksti ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Lukijan ja tekstin kohtaaminen on keskiössä ja lukemistapahtuma on dynaaminen prosessi. Tekstin tulkinta on aina yksilöllistä, ajasta ja paikasta ja lukijasta riippuvainen. Transaktioteorialla on yhteys konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen.
Tutkimusote oli luonteeltaan laadullinen. Tutkimus toteutettiin pääosin kontrolloidulla kyselyllä avoimin kysymyksin. Aineistoanalyysi toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen ymmärtävällä analyysitavalla.
Tutkimuksen päätutkimusongelma oli, miten lukijalähtöisyys ja oppilaan aktiivinen rooli huomioidaan Kalevalan opetuksessa alakoulussa. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että oppilaiden aikaisemmat kokemukset ja taso huomioidaan Kalevalan opetuksessa ja että opetus on hyvin monipuolista ja vaihtelevaa.
Vastaajien mukaan Kalevalan opetuksessa käytetään erilaisia luetunymmärtämisen strategioita. Lisäksi tutkimushenkilöt käyttävät vaihtelevia, oppilaskeskeisiä opetusmenetelmiä. Kristillisen ja kunnallisten koulujen opettajat opettavat Kalevalaa koko alakoulun ajan, mutta steinerkoulussa Kalevalan käsittely ajoittuu pääosin neljännelle luokalle, jonka aikana Kalevala käsitellään perusteellisesti läpi. Vastaajien mukaan Kalevalalla on merkittävä asema verrattuna muuhun kirjallisuuden opetukseen ja sen opetuksessa on yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia muuhun kirjallisuuden opetukseen. Suhteessa muuhun kirjallisuuden opetukseen Kalevala käsitellään yleensä yhdessä ja sitä integroidaan moniin eri oppiaineisiin. Steinerkoulun pedagogiikka näkyi steinerkoulun opettajien vastauksissa ja steinerkoulun opettajien vastaukset erottuivat melko paljon muiden tutkimushenkilöiden vastauksista.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että Kalevalan opetuksessa alakoulussa huomioidaan oppilaan aktiivinen rooli ja lukijalähtöisyys. Transaktioteoria tarjosi uudenlaisen näkökulman tarkastella Kalevalan opetusta. Transaktioteorian näkökulmasta Kalevalan opetuksessa tulee lähteä liikkeelle oppilaiden aikaisempien kokemusten aktivoinnista, minkä jälkeen tekstiin tutustutaan yhdessä. Lopuksi oppilasta ohjataan tekstin itsenäiseen lukemiseen.
Avainsanat: kirjallisuuden opetus, luetunymmärtäminen, Kalevala, transaktioteoria, konstruktivismi
Tutkimukseen osallistui 10 opettajaa eripuolilta Suomea. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista opettajista oli koulutukseltaan luokanopettajia. Tutkimuksessa oli mukana steinerkoulun opettajia, kristillisen koulun luokanopettajia ja kunnallisten koulujen opettajia.
Kirjallisuuden opetus on nykyään lukijalähtöistä eli lukijan omat kokemukset ja tulkinnat sekä kirjojen lukemisen elämyksellisyys ovat keskeisiä kirjallisuuden opetuksessa. Lukijalähtöisyyttä ja lukijan aktiivista roolia korostavan transaktioteorian mukaan lukija ja teksti ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Lukijan ja tekstin kohtaaminen on keskiössä ja lukemistapahtuma on dynaaminen prosessi. Tekstin tulkinta on aina yksilöllistä, ajasta ja paikasta ja lukijasta riippuvainen. Transaktioteorialla on yhteys konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen.
Tutkimusote oli luonteeltaan laadullinen. Tutkimus toteutettiin pääosin kontrolloidulla kyselyllä avoimin kysymyksin. Aineistoanalyysi toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen ymmärtävällä analyysitavalla.
Tutkimuksen päätutkimusongelma oli, miten lukijalähtöisyys ja oppilaan aktiivinen rooli huomioidaan Kalevalan opetuksessa alakoulussa. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että oppilaiden aikaisemmat kokemukset ja taso huomioidaan Kalevalan opetuksessa ja että opetus on hyvin monipuolista ja vaihtelevaa.
Vastaajien mukaan Kalevalan opetuksessa käytetään erilaisia luetunymmärtämisen strategioita. Lisäksi tutkimushenkilöt käyttävät vaihtelevia, oppilaskeskeisiä opetusmenetelmiä. Kristillisen ja kunnallisten koulujen opettajat opettavat Kalevalaa koko alakoulun ajan, mutta steinerkoulussa Kalevalan käsittely ajoittuu pääosin neljännelle luokalle, jonka aikana Kalevala käsitellään perusteellisesti läpi. Vastaajien mukaan Kalevalalla on merkittävä asema verrattuna muuhun kirjallisuuden opetukseen ja sen opetuksessa on yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia muuhun kirjallisuuden opetukseen. Suhteessa muuhun kirjallisuuden opetukseen Kalevala käsitellään yleensä yhdessä ja sitä integroidaan moniin eri oppiaineisiin. Steinerkoulun pedagogiikka näkyi steinerkoulun opettajien vastauksissa ja steinerkoulun opettajien vastaukset erottuivat melko paljon muiden tutkimushenkilöiden vastauksista.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että Kalevalan opetuksessa alakoulussa huomioidaan oppilaan aktiivinen rooli ja lukijalähtöisyys. Transaktioteoria tarjosi uudenlaisen näkökulman tarkastella Kalevalan opetusta. Transaktioteorian näkökulmasta Kalevalan opetuksessa tulee lähteä liikkeelle oppilaiden aikaisempien kokemusten aktivoinnista, minkä jälkeen tekstiin tutustutaan yhdessä. Lopuksi oppilasta ohjataan tekstin itsenäiseen lukemiseen.
Avainsanat: kirjallisuuden opetus, luetunymmärtäminen, Kalevala, transaktioteoria, konstruktivismi