Kanta-asiakkaan kokemat utilitaristiset, hedonistiset ja sosiaaliset hyödyt - Case Hius- ja kauneuskeskus Place
PERÄVAARA, JARMO (2008)
PERÄVAARA, JARMO
2008
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19197
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19197
Tiivistelmä
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys kuvaa asiakkaiden kokemia hyötyjä, jotka koostuvat kolmesta kokonaisuudesta: utilitaristiset, hedonistiset ja sosiaaliset hyödyt. Utilitaristiset hyödyt jakaantuvat taloudellisiin säästöihin, laatuun ja vaivattomuuteen. Hedonistisiin hyötyihin kuuluvat arvojen ilmaiseminen, viihteellisyys ja seikkailu. Sosiaaliset hyödyt muodostuvat statuksesta, itsetunnosta ja yhteisöllisyydestä.
Viitekehys on rakennettu käyttämällä Chandonin, Wansinkin ja Laurentin kehittämää mallia, joka kuvaa utilitaristisia ja hedonistisia hyötyjä. Rintamäki, Kanto, Kuusela ja Spence lisäsivät malliin symboliset hyödyt. Tässä tutkimuksessa symboliset hyödyt on muunnettu sosiaalisiksi hyödyiksi, joihin on statuksen ja itsetunnon lisäksi sijoitettu yhteisöllisyys.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja analysoida Hius- ja kauneuskeskus Place:n kanta-asiakkaiden kokemia utilitaristisia, hedonistisia ja sosiaalisia hyötyjä sekä mistä yrityksen ominaisuuksista eli eri tekijöistä nämä hyödyt muodostuvat. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, jossa käytettiin 5-portaista Likertin asteikkoa. Lomake muodostui 56 muuttujasta sekä seitsemästä taustamuuttujasta. Kysely lähetettiin vastaajille sähköpostissa olevana linkkinä. Kyselyyn vastasi 337 henkilöä, mikä on 28 % tutkimuksen perusjoukosta.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin Webropol-järjestelmällä, jolla luotiin kyselylomake sekä kerättiin ja analysoitiin vastaukset. Tutkimusaineiston käsittelyssä ja analysoinnissa käytettiin myös Excel-ohjelmistoa. Niiden avulla laskettiin kvantitatiivisten muuttujien prosenttijakaumat, keskiarvot ja keskihajonnat.
Eniten hyötyjä Place:n kanta-asiakkaat kokivat laadussa, arvojen ilmaisemisessa ja statuksessa. Vähiten hyötyjä koettiin taloudellisissa säästöissä, viihteellisyydessä ja yhteisöllisyydessä. Yksittäisistä muuttujista eniten hyötyjä koettiin muun muassa seuraavissa: luottamus parturi-kampaajan ammattitaitoon, Place:n trendikkyys ja se, että työntekijä muistaa asiakkaan. Tyytymättömyyttä vastaajissa aiheutti muun muassa hintataso, pysäköintimahdollisuudet ja lehtivalikoima.
Avainsanat: Utilitaristiset, hedonistiset ja sosiaaliset hyödyt
Viitekehys on rakennettu käyttämällä Chandonin, Wansinkin ja Laurentin kehittämää mallia, joka kuvaa utilitaristisia ja hedonistisia hyötyjä. Rintamäki, Kanto, Kuusela ja Spence lisäsivät malliin symboliset hyödyt. Tässä tutkimuksessa symboliset hyödyt on muunnettu sosiaalisiksi hyödyiksi, joihin on statuksen ja itsetunnon lisäksi sijoitettu yhteisöllisyys.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja analysoida Hius- ja kauneuskeskus Place:n kanta-asiakkaiden kokemia utilitaristisia, hedonistisia ja sosiaalisia hyötyjä sekä mistä yrityksen ominaisuuksista eli eri tekijöistä nämä hyödyt muodostuvat. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, jossa käytettiin 5-portaista Likertin asteikkoa. Lomake muodostui 56 muuttujasta sekä seitsemästä taustamuuttujasta. Kysely lähetettiin vastaajille sähköpostissa olevana linkkinä. Kyselyyn vastasi 337 henkilöä, mikä on 28 % tutkimuksen perusjoukosta.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin Webropol-järjestelmällä, jolla luotiin kyselylomake sekä kerättiin ja analysoitiin vastaukset. Tutkimusaineiston käsittelyssä ja analysoinnissa käytettiin myös Excel-ohjelmistoa. Niiden avulla laskettiin kvantitatiivisten muuttujien prosenttijakaumat, keskiarvot ja keskihajonnat.
Eniten hyötyjä Place:n kanta-asiakkaat kokivat laadussa, arvojen ilmaisemisessa ja statuksessa. Vähiten hyötyjä koettiin taloudellisissa säästöissä, viihteellisyydessä ja yhteisöllisyydessä. Yksittäisistä muuttujista eniten hyötyjä koettiin muun muassa seuraavissa: luottamus parturi-kampaajan ammattitaitoon, Place:n trendikkyys ja se, että työntekijä muistaa asiakkaan. Tyytymättömyyttä vastaajissa aiheutti muun muassa hintataso, pysäköintimahdollisuudet ja lehtivalikoima.
Avainsanat: Utilitaristiset, hedonistiset ja sosiaaliset hyödyt