Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Quelques caractéristiques des adjectifs dans les brochures touristiques finlandaises

KOSONEN, TEPPO (2008)

 
Avaa tiedosto
gradu03205.pdf (305.8Kt)
Lataukset: 



KOSONEN, TEPPO
2008

Ranskan kieli - French Language
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-25
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19169
Tiivistelmä
Tässä pro-gradu-tutkielmassa tarkastelen matkailuesitteissä käytettyjen adjektiivien erityispiirteitä ja etenkin niiden subjektiivisuutta ja objektiivisuutta. Työni aineisto koostuu Suomen Matkailunedistämiskeskuksen esitteistä vuosilta 2003-2006. Esitteitä
on yhteensä kuusi kappaletta ja ne ovat täysin ranskankielisiä. Esitteet kattavat hyvin kaikki Suomen tärkeimmät maantieteelliset alueet.

Adjektiivien luokittelun pohjana on sovellettu Catherine Kerbrat-Orecchionin laatimaa mallia, jonka hän tuo esiin teoksessaan Enonciation: de la subjectivité dans le langage. Adjektiivit jaetaan ensin kahteen eri pääluokkaan eli objektiivisiin ja subjektiivisiin adjektiiveihin. Seuraavaksi adjektiivit jaetaan edelleen alaluokkiin. Subjektiiviset adjektiivit voivat olla evaluatiivisia tai affektiivisia eli tunnepitoisia. Evaluatiiviset adjektiivit jaetaan vielä erikseen aksiologisiin ja ei-aksiologisiin adjektiiveihin. Yhtenä objektiivisten adjektiivien alaluokista voidaan mainita esimerkiksi eri väreihin liittyvät adjektiivit.

Huomionarvoista tutkimuksessa on se, että kutakin yksittäistä adjektiivien alaryhmää on tarkasteltu laajemmin ottaen myös suhteessa matkailuesitteiden yleisiin eri aihepiireihin (kuten esimerkiksi luonto, sosiaali-ja talouselemä jne.). Näin ollen on saatu hahmoteltua sitä millaiset adjektiivit mahdollisesti liityvät mihinkin aihepiiriiin.

Työn pääpaino on kuitenkin säilytetty kielitieteellisessä tutkimuksessa. Tutkimuksen merkittävin havainto on se, että perusmerkitykseltään ei-aksiologisilla adjektiiveilla on matkailuesitteissä taipumuksena muuttua aksiologisiksi. Esimerkiksi ranskan kielen adjektiivi grand,e (suomeksi ’suuri’) esiintyy matkailuesitteissä usein abstraktisessa merkityksessä ja määrittelee jotain muuta ominaisuutta kuin kokoa.

Aksiologiset adjektiivit osoittautuvat tutkimuksen suurimmaksi yksittäiseksi alaryhmäksi. Subjektiivisuus näkyy ennen kaikkea luontoon ja tunteisiin liittyvissä määritteissä. Sen sijaan objektiivisuus käy ilmi etenkin sosiaali- ja talouselämään sekä paikannimistöön liittyvässä sanastossa.



Asiasanat:

adjektiivi, objektiivinen, subjektiivinen, aksiologinen, ei-aksiologinen, affektiivinen, matkailuesitteet, Suomi, turismi
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40066]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste