TEKNIIKKAA, PEDAGOGIIKKAA JA ASENNETTA - Erityisopettajat tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön hyödyntäjinä yksilöllisessä erityisopetuksessa
IHANTOLA, MARIA (2008)
IHANTOLA, MARIA
2008
Aikuiskasvatus ja kasvatustiede - Adult Education and Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19148
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19148
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten erityisopettajat kokevat pystyvänsä tukemaan erityisopetuksessa olevien oppilaiden yksilöllisyyttä tieto- ja viestintätekniikan (TVT) avulla. Tätä kysymystä tarkasteltiin kolmen alaongelman avulla: 1. Miten erityisopettajat kokevat pystyvänsä koulujen tietoteknisten resurssien pohjalta tukemaan yksilöllisyyttä tieto- ja viestintätekniikan avulla? 2. Miten erityisopettajat kokevat pystyvänsä tietoteknisen ja pedagogisen osaamisensa pohjalta tukemaan yksilöllisyyttä tieto- ja viestintätekniikan avulla? ja 3. Millaisia käsityksiä erityisopettajilla on oppimisesta tieto- ja viestintätekniikan avulla ja miten he suhtautuvat tieto- ja viestintätekniikan yksilölliseen opetuskäyttöön?
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköpostikyselynä yleisopetuksen koulujen ja erityiskoulujen perusasteen laaja-alaisilta erityisopettajilta ja erityisluokanopettajilta ympäri Suomea. Vastaukset analysoitiin prosenttiluvuilla ja ristiintaulukoinneilla. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisopettajien vastauksia yhtenä ryhmänä sekä verrattiin laaja-alaisten erityisopettajien ja erityisluokanopettajien, nais- ja miesopettajien sekä muutamassa kohdin eri ikäisten opettajien vastauksia toisiinsa.
Tutkimustulokset osoittivat, että suhtautuminen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön mahdollisuuksiin yksilöllisyyttä tukevassa erityisopetuksessa oli hyvin myönteinen. Opettajien käsityksissä oppimisesta näkyi konstruktivistisen oppimisnäkemyksen mukaisia ajatuksia melko vahvasti, vaikka nämä ajatukset eivät juurikaan vielä näkyneet käytännön opetuksessa tieto- ja viestintätekniikan avulla. Opettajat kaipasivat sekä teknistä että pedagogista tukea lisää ja kokivat myös hyödylliseksi kehittää omia taitojaan käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa opetuksessaan. Tieto- ja viestintätekniikan laitteita ja ohjelmistoja oli kohtuullisesti tarjolla, mutta molempia opettajat toivoivat lisää oppilaiden käyttöön. Opettajien vastauksissa oli eroja työtehtävän, iän ja erityisesti sukupuolen mukaan.
Opettajat kokivat yleisesti ottaen pystyvänsä tukemaan erityisopetuksessa olevien oppilaiden yksilöllisyyttä tieto- ja viestintätekniikan avulla kohtalaisen hyvin. Silti tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytölle asetetut ideaaliset tavoitteet ja käytännöt ovat vielä kaukana arjen realiteeteista ja käytännöistä.
Asiasanat: tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö (TVT), erityisopetus, yksilöllisyys, laaja-alainen erityisopettaja, erityisluokanopettaja
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköpostikyselynä yleisopetuksen koulujen ja erityiskoulujen perusasteen laaja-alaisilta erityisopettajilta ja erityisluokanopettajilta ympäri Suomea. Vastaukset analysoitiin prosenttiluvuilla ja ristiintaulukoinneilla. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisopettajien vastauksia yhtenä ryhmänä sekä verrattiin laaja-alaisten erityisopettajien ja erityisluokanopettajien, nais- ja miesopettajien sekä muutamassa kohdin eri ikäisten opettajien vastauksia toisiinsa.
Tutkimustulokset osoittivat, että suhtautuminen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön mahdollisuuksiin yksilöllisyyttä tukevassa erityisopetuksessa oli hyvin myönteinen. Opettajien käsityksissä oppimisesta näkyi konstruktivistisen oppimisnäkemyksen mukaisia ajatuksia melko vahvasti, vaikka nämä ajatukset eivät juurikaan vielä näkyneet käytännön opetuksessa tieto- ja viestintätekniikan avulla. Opettajat kaipasivat sekä teknistä että pedagogista tukea lisää ja kokivat myös hyödylliseksi kehittää omia taitojaan käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa opetuksessaan. Tieto- ja viestintätekniikan laitteita ja ohjelmistoja oli kohtuullisesti tarjolla, mutta molempia opettajat toivoivat lisää oppilaiden käyttöön. Opettajien vastauksissa oli eroja työtehtävän, iän ja erityisesti sukupuolen mukaan.
Opettajat kokivat yleisesti ottaen pystyvänsä tukemaan erityisopetuksessa olevien oppilaiden yksilöllisyyttä tieto- ja viestintätekniikan avulla kohtalaisen hyvin. Silti tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytölle asetetut ideaaliset tavoitteet ja käytännöt ovat vielä kaukana arjen realiteeteista ja käytännöistä.
Asiasanat: tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö (TVT), erityisopetus, yksilöllisyys, laaja-alainen erityisopettaja, erityisluokanopettaja