A choice of nightmares: the adaptation of Joseph Conrad’s Heart of darkness in Francis Ford Coppola’s film Apocalypse now
ALAVA, PEKKA (2008)
ALAVA, PEKKA
2008
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19139
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19139
Tiivistelmä
SIVUAINELAUDATUR
Tutkimukseni tarkoitus on paneutua Joseph Conradin 1800-luvun Belgian Kongoon sijoittuvan teoksen Heart of Darkness (1899) elokuvasovitukseen Apocalypse Now, jonka Francis Ford Coppola ohjasi vuonna 1979. Elokuvan tapahtumat liittyvät Vietnamin sotaan 1960-luvulla. Pyrkimyksenä on identifioida kirjasta löytyviä teemoja, ilmaisutapoja –ja muotoja, joita elokuvassa hyödynnetään. Tässä apuna käytetään erityisesti kirjallisuuden elokuvaksi sovittamiseen liittyviä teorioita. Vertaan myös kirjailijan ja elokuvaohjaajan rooleja ja kyseisten tekijöiden asemaa ja merkitystä kulttuurisessa kehityksessä Conradin edustamasta modernismista Coppolan edustamaan postmoderniin ajatteluun.
Teemoista tärkeimmiksi nousevat kolonialismi, imperialismi ja sota, joka on elokuvan keskeisin lähtökohta, kun taas kaksi ensin mainittua korostuvat kirjassa. Lisäksi elokuva hyödyntää viitteellistä materiaalia, jolla ei välttämättä ole suoraa yhteyttä Conradin teokseen, mutta jolla on kulttuurinen tai temaattinen yhteys, tai joka on syntynyt teoksen vaikutuksesta, kuten T.S. Eliotin runo Hollow Men. Siihen ja muihin kirjallisiin, kuin myös musiikillisiin viittauksiin panudun myös.
Elokuvasovituksen luonteen määrittelyssä käytän analogian teoreettista käsitettä keskittymällä kirjan ja elokuvan välisiin yhteyksiin ja eroihin. Erityisen huomion kohteena on kirjan henkilöiden esiintyminen elokuvassa, ja miten ne vastaavat alkuperäistä. Tämän tuloksena voidaan todeta, että elokuvan tekijöiden - elokuvan tekeminenhän on aina ryhmätyötä, mikä tässäkin tutkimuksessa käy hyvin selväksi – näkemys kirjan keskeisestä hahmosta Kurtzista vastaa hyvin Conradin luomaa henkilöä. Kirjan päähenkilö ja kertojahahmo Marlow muuttuu elokuvassa Willardiksi ja ilmeisistä yhtäläisyyksistä huolimatta, on henkilön funktio elokuvassa merkittävässä määrin erilainen. Kirjan Marlow on selvästi modernismin mukainen moraalinen sankarihahmo, joka selviää valoon ihmisyyden pimeän puolen nähneenä. Elokuvan Willardin kohtalona puolestaan on jäädä pimeyteen sodan epäinhimillisyyksiin osallistuneena, vaikka hän henkiin jääkin.
Loppupäätelmänä voidaan todeta, että Apocalypse Now-elokuvan tekijöiden tarkoituksena on selvästi ollut kirjan teemojen analyyttinen uudelleenarviointi sovitettuna Conradin teoksesta poikkeavaan aikakauteen ja sodan viitekehykseen. Elokuvaa voidaan siis pitää luovana yrityksenä päivittää kirja.
Avainsanat: elokuvatutkimus, adaptaatioteoriat, Joseph Conrad, Francis Ford Coppola
Tutkimukseni tarkoitus on paneutua Joseph Conradin 1800-luvun Belgian Kongoon sijoittuvan teoksen Heart of Darkness (1899) elokuvasovitukseen Apocalypse Now, jonka Francis Ford Coppola ohjasi vuonna 1979. Elokuvan tapahtumat liittyvät Vietnamin sotaan 1960-luvulla. Pyrkimyksenä on identifioida kirjasta löytyviä teemoja, ilmaisutapoja –ja muotoja, joita elokuvassa hyödynnetään. Tässä apuna käytetään erityisesti kirjallisuuden elokuvaksi sovittamiseen liittyviä teorioita. Vertaan myös kirjailijan ja elokuvaohjaajan rooleja ja kyseisten tekijöiden asemaa ja merkitystä kulttuurisessa kehityksessä Conradin edustamasta modernismista Coppolan edustamaan postmoderniin ajatteluun.
Teemoista tärkeimmiksi nousevat kolonialismi, imperialismi ja sota, joka on elokuvan keskeisin lähtökohta, kun taas kaksi ensin mainittua korostuvat kirjassa. Lisäksi elokuva hyödyntää viitteellistä materiaalia, jolla ei välttämättä ole suoraa yhteyttä Conradin teokseen, mutta jolla on kulttuurinen tai temaattinen yhteys, tai joka on syntynyt teoksen vaikutuksesta, kuten T.S. Eliotin runo Hollow Men. Siihen ja muihin kirjallisiin, kuin myös musiikillisiin viittauksiin panudun myös.
Elokuvasovituksen luonteen määrittelyssä käytän analogian teoreettista käsitettä keskittymällä kirjan ja elokuvan välisiin yhteyksiin ja eroihin. Erityisen huomion kohteena on kirjan henkilöiden esiintyminen elokuvassa, ja miten ne vastaavat alkuperäistä. Tämän tuloksena voidaan todeta, että elokuvan tekijöiden - elokuvan tekeminenhän on aina ryhmätyötä, mikä tässäkin tutkimuksessa käy hyvin selväksi – näkemys kirjan keskeisestä hahmosta Kurtzista vastaa hyvin Conradin luomaa henkilöä. Kirjan päähenkilö ja kertojahahmo Marlow muuttuu elokuvassa Willardiksi ja ilmeisistä yhtäläisyyksistä huolimatta, on henkilön funktio elokuvassa merkittävässä määrin erilainen. Kirjan Marlow on selvästi modernismin mukainen moraalinen sankarihahmo, joka selviää valoon ihmisyyden pimeän puolen nähneenä. Elokuvan Willardin kohtalona puolestaan on jäädä pimeyteen sodan epäinhimillisyyksiin osallistuneena, vaikka hän henkiin jääkin.
Loppupäätelmänä voidaan todeta, että Apocalypse Now-elokuvan tekijöiden tarkoituksena on selvästi ollut kirjan teemojen analyyttinen uudelleenarviointi sovitettuna Conradin teoksesta poikkeavaan aikakauteen ja sodan viitekehykseen. Elokuvaa voidaan siis pitää luovana yrityksenä päivittää kirja.
Avainsanat: elokuvatutkimus, adaptaatioteoriat, Joseph Conrad, Francis Ford Coppola