Käyttäjäkysely osana kirjastotyön arviointia yleisessä kirjastossa
TUOMINEN, HANNELE (2008)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
TUOMINEN, HANNELE
2008
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-17Tiivistelmä
Tämän kyselytutkimuksen aiheena on Käyttäjäkysely osana kirjastotyön arviointia yleisissä kirjastoissa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, joka lähetettiin 56 uusimman kirjastolain voimassaoloaikana käyttäjäkyselyn tehneeseen kirjastoon.
Tutkimuksen tarkoituksena on saada vastaus kysymyksiin: Mitä kirjastot kysyvät käyttäjäkyselyissään? ; Onko yleisten kirjastojen tekemistä käyttäjäkyselyistä saatu palaute vaikuttanut kirjastotoiminnan suunnitteluun ja tavoitteisiin? ; Miten asiakastyytyväisyyden aste saadussa palautteessa koetaan vaikuttavan palveluiden kehittämiseen? ; Miten tehty kysely ja kyselyn tulokset ovat vastanneet niihin asetettuja tuloksia? ; Tehdyn käyttäjäkyselyn vaikutus koko henkilökunnan työmotivaatioon?
Kirjastot kysyvät käyttäjäkyselyissään hyvin samantapaisia asioita palveluympäristöstä, aineistosta ja henkilökunnasta. Tämän kyselyn perusteella asiakkailta saatu palaute on vaikuttanut alle puolessa tähän kyselyyn vastanneessa kirjastossa kirjaston toimintaan ja tavoitteisiin. Kirjastonhoitajat kokevat, että saadun palautteen asiakastyytyväisyyden asteen ollessa 70 – 80 % se vaatii palvelujen kehittämistä.
Kirjastojen käyttäjäkyselyt ja niistä saadut tulokset ovat vastanneet niihin asetettuja odotuksia ja kyselyyn vastanneet kirjastot aikovat tehdä tulevaisuudessa samanlaisen, mutta suppeamman kyselyn keskimäärin 2-3 vuoden välein. Kirjastokyselyt ovat motivoineet kirjaston henkilökuntaa. Tämän kyselyn perusteella kirjastojen henkilökunta on erittäin motivoitunutta kirjastotyöhön.
Asiasanat: kirjastonkäyttö ; asiakaspalaute : yleiset kirjastot ; asiakastyytyväisyys : yleiset kirjastot ; kyselytutkimukset : yleiset kirjastot ; käyttäjäkyselyt : yleiset kirjastot
Tutkimuksen tarkoituksena on saada vastaus kysymyksiin: Mitä kirjastot kysyvät käyttäjäkyselyissään? ; Onko yleisten kirjastojen tekemistä käyttäjäkyselyistä saatu palaute vaikuttanut kirjastotoiminnan suunnitteluun ja tavoitteisiin? ; Miten asiakastyytyväisyyden aste saadussa palautteessa koetaan vaikuttavan palveluiden kehittämiseen? ; Miten tehty kysely ja kyselyn tulokset ovat vastanneet niihin asetettuja tuloksia? ; Tehdyn käyttäjäkyselyn vaikutus koko henkilökunnan työmotivaatioon?
Kirjastot kysyvät käyttäjäkyselyissään hyvin samantapaisia asioita palveluympäristöstä, aineistosta ja henkilökunnasta. Tämän kyselyn perusteella asiakkailta saatu palaute on vaikuttanut alle puolessa tähän kyselyyn vastanneessa kirjastossa kirjaston toimintaan ja tavoitteisiin. Kirjastonhoitajat kokevat, että saadun palautteen asiakastyytyväisyyden asteen ollessa 70 – 80 % se vaatii palvelujen kehittämistä.
Kirjastojen käyttäjäkyselyt ja niistä saadut tulokset ovat vastanneet niihin asetettuja odotuksia ja kyselyyn vastanneet kirjastot aikovat tehdä tulevaisuudessa samanlaisen, mutta suppeamman kyselyn keskimäärin 2-3 vuoden välein. Kirjastokyselyt ovat motivoineet kirjaston henkilökuntaa. Tämän kyselyn perusteella kirjastojen henkilökunta on erittäin motivoitunutta kirjastotyöhön.
Asiasanat: kirjastonkäyttö ; asiakaspalaute : yleiset kirjastot ; asiakastyytyväisyys : yleiset kirjastot ; kyselytutkimukset : yleiset kirjastot ; käyttäjäkyselyt : yleiset kirjastot