MATEMATIIKAN OPPIKIRJAT JA OPETTAJAN OPPAAT TOIMINTAMATERIAALITYÖSKENTELYN NÄKÖKULMASTA. - Peruskoulun neljännen vuosiluokan matematiikan oppikirjojen ja opettajan oppaiden analyysia
TIKKAKOSKI, OUTI (2008)
TIKKAKOSKI, OUTI
2008
Opettajan pedagogiset opinnot - Subject Teacher's Pedagogical Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19118
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19118
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoitus oli selvittää, millaiseen toimintamateriaalityöskentelyyn matematiikan oppikirjat ja opettajan oppaat ohjaavat. Tutkimusaineistona oli peruskoulun neljännen vuosiluokan matematiikan oppikirjoja ja opettajan oppaita kolmelta matematiikan oppikirjamarkkinoita hallitsevalta kustantajalta: WSOY:n Laskutaito, Otavan Tuhattaituri ja Tammen Matikkamatka. Tavoitteena oli kuvailla aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin tutkimusaineiston toimintamateriaalityöskentelyä sisältäviä tehtäviä ja selvittää, miten ne ovat tutkimusaineistossa painottuneet.
Tulokset osoittivat, että tehtävissä esiintyneet toimintamateriaalit olivat pääasiallisesti helposti ja edullisesti käyttöönotettavia välineitä. Tieto- ja viestintäteknisiä toimintamateriaaleja ei esiintynyt tehtävissä laskimia lukuun ottamatta juuri lainkaan. Luonteenomaista tehtäville oli yhteistoiminnallisuus ja pelinomaisuus. Toimintamateriaalityöskentelyä sisältävät tehtävät painottuivat opettajan oppaisiin. Sekä oppikirjoissa että opettajan oppaissa tehtävät painottuivat perustehtäviin muun muassa koti-, lisä- ja pohdintatehtävien osuuden jäädessä pienemmäksi. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2004 määritellyistä sisältöalueista toimintamateriaalityöskentelyä sisältäviä tehtäviä oli selvästi eniten sisältöalueessa luvut ja laskutoimitukset ja vähiten algebrassa. Tutkielmassa ei keskitytty kirjasarjojen väliseen vertailuun, mutta kirjasarjoissa oli havaittavissa toimintamateriaalityöskentelyyn liittyviä eroja.
Tutkielman perusteella kriittinen suhtautuminen matematiikan oppikirjoihin ja opettajan oppaisiin on aiheellista. Sen sijaan asiantunteva opettaja on toimintamateriaalityöskentelyssä korvaamaton.
Avainsanat: peruskoulun matematiikan opetussuunnitelma, kokemuksellinen oppiminen, toimintamateriaali, aineistolähtöinen sisällönanalyysi
Tulokset osoittivat, että tehtävissä esiintyneet toimintamateriaalit olivat pääasiallisesti helposti ja edullisesti käyttöönotettavia välineitä. Tieto- ja viestintäteknisiä toimintamateriaaleja ei esiintynyt tehtävissä laskimia lukuun ottamatta juuri lainkaan. Luonteenomaista tehtäville oli yhteistoiminnallisuus ja pelinomaisuus. Toimintamateriaalityöskentelyä sisältävät tehtävät painottuivat opettajan oppaisiin. Sekä oppikirjoissa että opettajan oppaissa tehtävät painottuivat perustehtäviin muun muassa koti-, lisä- ja pohdintatehtävien osuuden jäädessä pienemmäksi. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2004 määritellyistä sisältöalueista toimintamateriaalityöskentelyä sisältäviä tehtäviä oli selvästi eniten sisältöalueessa luvut ja laskutoimitukset ja vähiten algebrassa. Tutkielmassa ei keskitytty kirjasarjojen väliseen vertailuun, mutta kirjasarjoissa oli havaittavissa toimintamateriaalityöskentelyyn liittyviä eroja.
Tutkielman perusteella kriittinen suhtautuminen matematiikan oppikirjoihin ja opettajan oppaisiin on aiheellista. Sen sijaan asiantunteva opettaja on toimintamateriaalityöskentelyssä korvaamaton.
Avainsanat: peruskoulun matematiikan opetussuunnitelma, kokemuksellinen oppiminen, toimintamateriaali, aineistolähtöinen sisällönanalyysi