Oppilaiden asennoituminen opetusharjoittelijaa kohtaan Hämeenlinnan normaalikoulun 4.-6. luokilla
JÄRVINEN, EERO; KOUKKULA, PETRI (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
JÄRVINEN, EERO
KOUKKULA, PETRI
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppilaiden asenteita opetusharjoittelijaa kohtaan Hämeenlinnan normaalikoulun 4.-6. luokilla. Tutkimus pyrkii selvittämään, millainen on hyvä opetusharjoittelija oppilaiden mielestä. Oppilaat arvioivat kyselylomakkeen pohjalta opetusharjoittelijan opetustaitoja ja persoonallisuuspiirteitä. Tavoitteena on myös selvittää, onko tyttöjen ja poikien asennoitumisessa eroja opetusharjoittelijaa kohtaan. Lisäksi tavoitteena on selvittää, miten eri luokka-asteiden oppilaat asennoituvat opetusharjoittelijaan ja onko asenteilla eroja.Tutkimus on luonteeltaan ei-kokeellinen kuvaileva ja vertaileva survey. Kyseessä on poikkileikkaustutkimus. Tutkimusmenetelmä on lähinnä positivistinen, joka sisältää myös hermeneuttisia osia. Hermeneuttista tutkimusmenetelmää käytetään avovastauksia tulkittaessa. Aineiston käsittelyssä käytettiin tilastollisina menetelminä keskiarvoja ja keskihajontoja. Tilastollisten erojen merkitsevyyksiä tutkittiin t-testillä ja varianssianalyysillä. Tutkimuksen kohdejoukon muodostivat Hämeenlinnan normaalikoulun 4.-6. luokan oppilaat.Kyselylomakkeessa sovellettiin Kuusion ja Lehtomäen (1989), Kärjen (1989) ja Nummen (1988) mittaria. Mittarit on mukailtu Vähätalon viisiluokkaisen opetustaidon rakenteen pohjalta. Osataitokokonaisuudet ovat seuraavat: 1. Asennoituminen opettajan työhön, 2. Luokan hallinta, 3. Oppiaineksen hallinta, 4. Opetustavan hallinta, 5. Opetuskokonaisuuden hallinta. Lisäksi tutkimukseen on otettu opetusharjoittelijan persoonallisuutta käsittelevä osa-alue.Tutkimustulosten pohjalta oppilaat asennoituivat myönteisimmin opetusharjoittelijan persoonallisuuteen ja asennoitumiseen opettajan työhön. Kaikkiaan oppilaiden asennoituminen opetusharjoittelijaa kohtaan on myönteistä Hämeenlinnan normaalikoululla. Tutkittaessa poikien ja tyttöjen välisiä asenne-eroja huomattiin, että pojat asennoituvat myönteisemmin opetusharjoittelijaan kuin tytöt. Luokka-asteiden väliset asenne-erot tulivat esille lähinnä neljäsluokkalaisia verrattaessa viides- ja kuudesluokkalaisiin. Neljäsluokkalaiset olivat vastanneet merkitsevästi negatiivisemmin kysymyksiin kuin muut koehenkilöt.Asiasanat: opetusharjoittelu, luokanopettajat - opiskelijat, asenteet - koululaiset