10- ja 13-vuotiaiden informaatio- ja kommunikaatioteknologian käytön yhteys uneen ja päiväväsymykseen
MANDELIN, LEENA (2008)
MANDELIN, LEENA
2008
Psykologia - Psychology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19063
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19063
Tiivistelmä
Informaatio- ja kommunikaatioteknologia (IKT) eri muodoissaan on tullut viime vuosina lasten ja nuorten arjen osaksi. Univajeesta ja päivä aikaisesta väsyneisyydestä on myös kannettu huolta jo parikymmentä vuotta. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää toisaalta unen määrän, laadun ja päiväväsymyksen keskinäisiä yhteyksiä, ja toisaalta IKT:n käytön eri muotojen yhteyttä uneen ja päiväväsymykseen.
Tutkimukseen osallistui 478 10- ja 13-vuotiasta oppilasta, tyttöjä ja poikia, osallistumisprosentti oli 69%. Aineisto kerättiin vuonna 2004 tamperelaiskouluissa kaksiosaisena kyselynä kahden viikon sisällä. Kysymyslomake sisälsi mittariston, joilla kerättiin laajasti tietoa niin koululaisten fyysisestä kuin psyykkisestäkin hyvinvoinnista, elämäntavoista ja ihmissuhteista. Tämä tutkimus hyödynsi IKT:n käyttöön,uneen ja päiväväsymykseen liittyviä havaintoja. Lapsilta ja nuorilta kysyttiin nukkumaanmeno- ja heräämisaikoja, päiväväsymyksen kokemisen useutta ja seuraavien unen laatuun liittyvien tekijöiden useutta: painajaisten näkeminen, nukahtamisvaikeudet, yölliset heräämiset, unen sujuvuus ja liian varhainen herääminen aamuisin. IKT:sta tiedusteltiin useutta ja päivittäistä määrää sekä koulupäivinä että viikonloppuisin seuraavista: TV:n, DVD:n ja videoiden katselu, kännykällä pelaaminen, TV- ja konsolipelien pelaaminen, tietokone- ja nettipelien pelaaminen, tietokoneen käyttö tiedonhankintaan, tietokoneen kommunikatiivinen käyttö ja tietokoneella surffailu, sekä lisäksi kysyttiin väkivaltapelien pelaamisen määrää ja oman tietokoneen omistamista.
Tulokset osoittivat, että suomalaislasten ja nuorten uni oli lyhentynyt edelleen huomattavasti verrattuina vuosiin 1994 ja 1988. Samoin päiväväsymys oli lisääntynyt selvästi kymmenessä vuodessa, tässä aineistossa viikoittain väsyneitä koko aineistosta on 46% ja 13-vuotiaista 62%. Tulokset osoittivat myös, että intensiivisen IKT:n käytöllä on yhteys unen lyhenemiseen, heikentyneeseen unen laatuun ja päiväväsymykseen. Vähän ja runsaasti IKT:aa käyttävien keskimääräinen unen pituuden ero oli 42 minuuttia. Runsas IKT:n käyttö lisäsi yleisesti unen laatua. Yksittäin tarkastellen kaikkien tutkittujen IKT:lajien runsaaseen käyttöön liittyi lyhentynyt uni, paitsi tietokoneen käyttöön koulutehtäviin. Päiväväsymys oli yhteydessä kaikkiin muihin IKT-muuttujiin paitsi tietokone- ja nettipelaamiseen sekä tietokoneen kommunikatiiviseen käyttöön ja väkivaltapelien pelaamiseen. Unen laatuun oli kukin IKT:n laji yhteydessä omalla erityisellä tavallaan: kännykällä pelaaminen yöllisiin heräilyihin ja aiempaan heräämiseen aamulla, TV- ja konsolipelien pelaaminen nukahtamisvaikeuksiin, tiedonhankinta käyttö oli yhteydessä nukahtamisvaikeuksiin ja surffailu painajaisiin.
Tulokset vahvistavat selvästi havainnot, että unen tarve ei lyhene siirryttäessä keskilapsuudesta puberteettiin, vaan saattaa jopa kasvaa. Toisekseen jo aiemmin tunnettu lyhyt uni liittyen runsaaseen TV:n ym. katseluun vahvistui myös usean muun IKT:n käytön lajin osalta. Etenkin tietokone- ja nettipelien ja väkivaltapelien pelaamisen yhteyttä unen laatuun ja päiväväsymykseen on syytä edelleen selvittää yhdysvaikutusten osalta suhteessa niin jo tutkittuihin tekijöihin kuin myös vanhemmuuteen. Tutkimustuloksia olisi syytä soveltaa terveysvalistuksessa ja neuvonnassa, sekä huomioida kliinisessä työssä univajeen ja päiväväsymyksen osuus mielialaongelmiin ja oppimisvaikeuksiin.
Avainsanat:
Informaatio- ja kommunikaatioteknologian käyttö, IKT, uni, päiväväsymys, univaje, unihäiriöt, lapset, nuoret, TV:n katselu, TV-ja konsolipelit, tietokone- ja nettipelit, tietokoneen käyttö, unen tarve
Tutkimukseen osallistui 478 10- ja 13-vuotiasta oppilasta, tyttöjä ja poikia, osallistumisprosentti oli 69%. Aineisto kerättiin vuonna 2004 tamperelaiskouluissa kaksiosaisena kyselynä kahden viikon sisällä. Kysymyslomake sisälsi mittariston, joilla kerättiin laajasti tietoa niin koululaisten fyysisestä kuin psyykkisestäkin hyvinvoinnista, elämäntavoista ja ihmissuhteista. Tämä tutkimus hyödynsi IKT:n käyttöön,uneen ja päiväväsymykseen liittyviä havaintoja. Lapsilta ja nuorilta kysyttiin nukkumaanmeno- ja heräämisaikoja, päiväväsymyksen kokemisen useutta ja seuraavien unen laatuun liittyvien tekijöiden useutta: painajaisten näkeminen, nukahtamisvaikeudet, yölliset heräämiset, unen sujuvuus ja liian varhainen herääminen aamuisin. IKT:sta tiedusteltiin useutta ja päivittäistä määrää sekä koulupäivinä että viikonloppuisin seuraavista: TV:n, DVD:n ja videoiden katselu, kännykällä pelaaminen, TV- ja konsolipelien pelaaminen, tietokone- ja nettipelien pelaaminen, tietokoneen käyttö tiedonhankintaan, tietokoneen kommunikatiivinen käyttö ja tietokoneella surffailu, sekä lisäksi kysyttiin väkivaltapelien pelaamisen määrää ja oman tietokoneen omistamista.
Tulokset osoittivat, että suomalaislasten ja nuorten uni oli lyhentynyt edelleen huomattavasti verrattuina vuosiin 1994 ja 1988. Samoin päiväväsymys oli lisääntynyt selvästi kymmenessä vuodessa, tässä aineistossa viikoittain väsyneitä koko aineistosta on 46% ja 13-vuotiaista 62%. Tulokset osoittivat myös, että intensiivisen IKT:n käytöllä on yhteys unen lyhenemiseen, heikentyneeseen unen laatuun ja päiväväsymykseen. Vähän ja runsaasti IKT:aa käyttävien keskimääräinen unen pituuden ero oli 42 minuuttia. Runsas IKT:n käyttö lisäsi yleisesti unen laatua. Yksittäin tarkastellen kaikkien tutkittujen IKT:lajien runsaaseen käyttöön liittyi lyhentynyt uni, paitsi tietokoneen käyttöön koulutehtäviin. Päiväväsymys oli yhteydessä kaikkiin muihin IKT-muuttujiin paitsi tietokone- ja nettipelaamiseen sekä tietokoneen kommunikatiiviseen käyttöön ja väkivaltapelien pelaamiseen. Unen laatuun oli kukin IKT:n laji yhteydessä omalla erityisellä tavallaan: kännykällä pelaaminen yöllisiin heräilyihin ja aiempaan heräämiseen aamulla, TV- ja konsolipelien pelaaminen nukahtamisvaikeuksiin, tiedonhankinta käyttö oli yhteydessä nukahtamisvaikeuksiin ja surffailu painajaisiin.
Tulokset vahvistavat selvästi havainnot, että unen tarve ei lyhene siirryttäessä keskilapsuudesta puberteettiin, vaan saattaa jopa kasvaa. Toisekseen jo aiemmin tunnettu lyhyt uni liittyen runsaaseen TV:n ym. katseluun vahvistui myös usean muun IKT:n käytön lajin osalta. Etenkin tietokone- ja nettipelien ja väkivaltapelien pelaamisen yhteyttä unen laatuun ja päiväväsymykseen on syytä edelleen selvittää yhdysvaikutusten osalta suhteessa niin jo tutkittuihin tekijöihin kuin myös vanhemmuuteen. Tutkimustuloksia olisi syytä soveltaa terveysvalistuksessa ja neuvonnassa, sekä huomioida kliinisessä työssä univajeen ja päiväväsymyksen osuus mielialaongelmiin ja oppimisvaikeuksiin.
Avainsanat:
Informaatio- ja kommunikaatioteknologian käyttö, IKT, uni, päiväväsymys, univaje, unihäiriöt, lapset, nuoret, TV:n katselu, TV-ja konsolipelit, tietokone- ja nettipelit, tietokoneen käyttö, unen tarve