Näyttelijän karisma. Silmänlumetta vai armolahjaa?
JÄRVINEN, SIMO (2008)
JÄRVINEN, SIMO
2008
Teatterin ja draaman tutkimus - Theatre and Drama Research
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19018
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-19018
Tiivistelmä
Tutkin Pro Gradu-tutkielmassani karisman käsitettä. Tämän lisäksi selvitin näyttelijän karismaa ja sitä, mitkä ominaisuudet tekevät näyttelijästä karismaattisen. Empiirisessä osiossa tutkin lukiolaisten mielikuvia karismasta ja karismaattisesta näyttelijästä. Teetin tutkimuksen kyselylomakkeella, jossa vastattiin avoimiin kysymyksiin. Valtaosa vastaajista oli naisia. Analyysissä käytin laadullisen tutkimuksen tulkintamenetelmiä.
Tärkeimmiksi piirteiksi karismaattisuuden ilmenemisessä koettiin itsevarmuus, itsenään oleminen ja läsnäolo. Myös vaikuttavuus ja tilanteen hallinta nousivat esiin. Karismaattisen näyttelijän ominaisuuksiin edellä mainittujen lisäksi kuuluivat mm. korkeatasoinen ammattitaito ja monipuoli-suus. Myös toisten huomioon ottaminen kytkeytyi karismaatikon piirteisiin.
Karisma on hyvin monisyinen ja tulkinnanvarainen käsite. Tutkimukseni johtopäätöksenä voidaan todeta, että karisma syntyy pitkälti tyytyväisyydestä ja uskalluksesta olla oma itsensä; oma persoonansa kokonaisvaltaisesti. Toinen marginaalinen, mutta mielenkiintoinen löytö oli karisman bipolaarisuus, jolla tarkoitan kahdensuuntaisuutta karismaatikon ja kokijajoukon välillä. Jatkotut-kimuksen kannalta myös karisman ja tähteyden yhteys on merkittävä.
Tutkimukseni nosti esiin toisaalta kirjallisuudesta tuttua karismakuvaa ja toisaalta avasi mielen-kiintoisia jatkotutkimusaiheita - kohderyhmän ja otannan iällisestä, koulutuksellisesta ja sukupuo-lellisesta rajallisuudesta huolimatta.
Keskeisenä kirjallisuutena käytin Max Weberin näkemyksiä karismasta ja herruudesta, Maija-Riitta Ollilan Persoonan valta -teosta sekä Aristoteleen kirjoituksia.
Asiasanat: karisma, näyttelijä, herruus, sankaruus
Tärkeimmiksi piirteiksi karismaattisuuden ilmenemisessä koettiin itsevarmuus, itsenään oleminen ja läsnäolo. Myös vaikuttavuus ja tilanteen hallinta nousivat esiin. Karismaattisen näyttelijän ominaisuuksiin edellä mainittujen lisäksi kuuluivat mm. korkeatasoinen ammattitaito ja monipuoli-suus. Myös toisten huomioon ottaminen kytkeytyi karismaatikon piirteisiin.
Karisma on hyvin monisyinen ja tulkinnanvarainen käsite. Tutkimukseni johtopäätöksenä voidaan todeta, että karisma syntyy pitkälti tyytyväisyydestä ja uskalluksesta olla oma itsensä; oma persoonansa kokonaisvaltaisesti. Toinen marginaalinen, mutta mielenkiintoinen löytö oli karisman bipolaarisuus, jolla tarkoitan kahdensuuntaisuutta karismaatikon ja kokijajoukon välillä. Jatkotut-kimuksen kannalta myös karisman ja tähteyden yhteys on merkittävä.
Tutkimukseni nosti esiin toisaalta kirjallisuudesta tuttua karismakuvaa ja toisaalta avasi mielen-kiintoisia jatkotutkimusaiheita - kohderyhmän ja otannan iällisestä, koulutuksellisesta ja sukupuo-lellisesta rajallisuudesta huolimatta.
Keskeisenä kirjallisuutena käytin Max Weberin näkemyksiä karismasta ja herruudesta, Maija-Riitta Ollilan Persoonan valta -teosta sekä Aristoteleen kirjoituksia.
Asiasanat: karisma, näyttelijä, herruus, sankaruus