Maahanmuuttajien työkokemuksia Suomesta - yhdeksän akateemisesti koulutetun maahanmuuttajan kertomana
HEUSALA-EKBERG, MINJA (2008)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HEUSALA-EKBERG, MINJA
2008
Sosiaalipolitiikka - Social Policy
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-13Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee yhdeksän akateemisesti koulutetun maahanmuuttajan työkokemuksia Suomessa. Käytän tutkielmassani valmista aineistoa, joka koostuu maahanmuuttajien omaelämäkerrallisista kirjoituksista. Kyseessä on vuonna 1997 Tampereen yliopiston Sosiologian ja sosiaalipsykologian laitoksen sekä Pakolais- ja siirtolaisuusasiain neuvottelukunnan järjestämä omaelämäkertakirjoituskilpailu yhteistyössä Suomalaisen kirjallisuuden seuran kanssa. Omaelämäkertakirjoituskilpailuun osallistui 73 maahanmuuttajaa, joista oman tutkielmani aineistoksi valikoitui yhdeksän kirjoittajaa. He olivat ainoat kirjoittajat, jotka kirjoittivat työkokemuksistaan Suomessa. Tutkin heidän tarinoistaan heidän työllistymis- ja urapolkujaan Suomessa. Olen kiinnostunut siitä, miten he ovat päässeet suomalaisille työmarkkinoille, miten he ovat edenneet työurallaan ja mitä toimenpiteitä heidän on pitänyt tehdä työllistyäkseen ja päästäkseen urallaan eteenpäin. Tutkin myös, miten vakaa saavutettu työmarkkina-asema heillä on, miten he ovat kokeneet suomalaisen työelämän ja minkälaisena he näkevät työtilanteensa tulevaisuudessa. Lähestyn omaelämäkertakirjoituksia narratiivisesta näkökulmasta ja tutkin kerrottuja kokemuksia, jolloin kerronta ei ole pelkästään todellisuuden kuvausta vaan siihen vaikuttavat erilaiset kerronnan säännöt ja retoriset tavoitteet. Olen etsinyt kirjoituksista kaikki työhön liittyvät kohdat ja etsin eri kirjoittajien työkokemuksista keskeisiä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia.
Suurin osa (yhdeksästä kirjoittajasta seitsemän) oli työskennellyt oman äidinkielensä opettajana. Osa kirjoittajista pääsi suoraan opetustyöhön, mutta osa aloitti maahanmuuttajien ns. sisääntuloammateissa edeten vähitellen lähemmäs omaa koulutusta vastaavaan työhön. Joillain kirjoittajilla uralla eteenpäin pääseminen vei useita vuosia ja he suorittivat myös monia kursseja Suomessa. Toiset taas tuntuivat pääsevän helposti opetustyöhön, jota jatkoivat koko ajan Suomessa. Työllistymiseen ja uralla etenemiseen vaikuttavat tutkimuksen perusteella erityisesti sosiaaliset kontaktit suomalaisiin, oma aktiivisuus ja pitkäjänteisyys työnhakemisessa sekä kouluttautuminen/kurssien suorittaminen Suomessa. Kirjoittajien työsuhteet ovat olleet pääasiassa määräaikaisia, mutta he ovat suhtautuneet luottavaisesti töiden jatkumiseen tai uuden työn löytämiseen. He ovat olleet keskimäärin tyytyväisiä suomalaiseen työelämään, joskin mainintoja on myös huonoista puolista, kuten korkea verotus ja yhdensuuntainen opetus opettajan jakaessa tiedon hiljaisille oppilaille. Työssäkäynti on ollut kaikille tärkeää ja he ovat Suomessa yrittäneet päästä vähitellen tekemään oman koulutuksensa mukaista työtä, kaikkien kohdalla tämä ei kuitenkaan ole onnistunut.
Työperäisen maahanmuuton lisääntyessä ja Suomen ollessa mukana kansainvälisessä kilpailussa osaavan työvoiman saamiseksi maahamme tärkeitä kilpailuvaltteja ovat
tasavertaisuus, hyvät etniset suhteet ja syrjinnän ehkäiseminen. Ennen kuin ulkomailta kuitenkaan suoraan rekrytoidaan korkeasti koulutettuja työntekijöitä, olisi hyvä huomioida maassamme jo olevat korkeasti koulutetut maahanmuuttajat, jotka eivät välttämättä työskentele omaa koulutustaan vastaavissa tehtävissä. Maahanmuuttajien ääntä tulisi muutenkin kuunnella enemmän sekä edesauttaa heidän toimijuuttaan ja osallistumistaan poliittiseen päätöksentekoon.
Suurin osa (yhdeksästä kirjoittajasta seitsemän) oli työskennellyt oman äidinkielensä opettajana. Osa kirjoittajista pääsi suoraan opetustyöhön, mutta osa aloitti maahanmuuttajien ns. sisääntuloammateissa edeten vähitellen lähemmäs omaa koulutusta vastaavaan työhön. Joillain kirjoittajilla uralla eteenpäin pääseminen vei useita vuosia ja he suorittivat myös monia kursseja Suomessa. Toiset taas tuntuivat pääsevän helposti opetustyöhön, jota jatkoivat koko ajan Suomessa. Työllistymiseen ja uralla etenemiseen vaikuttavat tutkimuksen perusteella erityisesti sosiaaliset kontaktit suomalaisiin, oma aktiivisuus ja pitkäjänteisyys työnhakemisessa sekä kouluttautuminen/kurssien suorittaminen Suomessa. Kirjoittajien työsuhteet ovat olleet pääasiassa määräaikaisia, mutta he ovat suhtautuneet luottavaisesti töiden jatkumiseen tai uuden työn löytämiseen. He ovat olleet keskimäärin tyytyväisiä suomalaiseen työelämään, joskin mainintoja on myös huonoista puolista, kuten korkea verotus ja yhdensuuntainen opetus opettajan jakaessa tiedon hiljaisille oppilaille. Työssäkäynti on ollut kaikille tärkeää ja he ovat Suomessa yrittäneet päästä vähitellen tekemään oman koulutuksensa mukaista työtä, kaikkien kohdalla tämä ei kuitenkaan ole onnistunut.
Työperäisen maahanmuuton lisääntyessä ja Suomen ollessa mukana kansainvälisessä kilpailussa osaavan työvoiman saamiseksi maahamme tärkeitä kilpailuvaltteja ovat
tasavertaisuus, hyvät etniset suhteet ja syrjinnän ehkäiseminen. Ennen kuin ulkomailta kuitenkaan suoraan rekrytoidaan korkeasti koulutettuja työntekijöitä, olisi hyvä huomioida maassamme jo olevat korkeasti koulutetut maahanmuuttajat, jotka eivät välttämättä työskentele omaa koulutustaan vastaavissa tehtävissä. Maahanmuuttajien ääntä tulisi muutenkin kuunnella enemmän sekä edesauttaa heidän toimijuuttaan ja osallistumistaan poliittiseen päätöksentekoon.