Kadonneet lampaat - Syitä käännöstieteen opintojen keskeyttämiselle Tampereen yliopistossa
VIRKKALA, HEIDI (2008)
VIRKKALA, HEIDI
2008
Käännöstiede (saksa) - Translation Studies (German)
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18973
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18973
Tiivistelmä
Tämän tutkielman päätarkoituksena oli selvittää, miksi käännöstieteen opinnot keskeytyvät Tampereen yliopistossa niin usein. Lisäksi tutkielmassa selvitettiin, millä perusteella käännöstieteen opinnot valittiin, millaiset ennakkotiedot vastaajilla oli, muuttuiko mielikuva ammatista ja alasta opintojen myötä ja vaikuttivatko eri taustatekijät (esim. pääaine, opintojen aloitusvuosi tai ikä opintojen alussa) vastauksiin.
Tutkimusmenetelmänä oli sähköpostikysely, joka lähetettiin 192:lle henkilölle, joiden käännöstieteen opinnot olivat keskeytyneet. Vastaajien tiedot saatiin Tampereen yliopiston rekisteristä. Kyselyyn vastasi 103 henkilöä, mikä oli riittävä määrä kvantitatiivisten päätelmien tekoon.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opinnot keskeytyvät moninaisista syistä. Käännöstieteen opinnot valittiin monesti hatarin perustein ja vailla selvää käsitystä, mitä opiskelu on ja mitä koulutuksella voi sitten tehdä. Mielikuva ammatista heikentyi selvästi opintojen myötä. Eri pääaineiden opiskelijoiden vastaukset poikkesivat toisistaan monessa kohtaa, esimerkiksi käsitys opintojen vaativuudesta, laitoksen ilmapiiristä ja opettajien lähestyttävyydestä vaihteli. Muilla tekijöillä oli pääaineeseen verrattuna vähäisempi vaikutus vastauksiin. Suurimpia ongelmakohtia vaikuttivat olevan opinto-ohjauksen puute, kielitaidon riittämättömyys ja epäonnistumisen tunne. Yhteenvetona voisi todeta, että eri pääaineilla oli erilaisia ongelmia. Huomiota tulisi kuitenkin pääaineesta riippumatta kiinnittää siihen, millainen kuva alasta ja ammatista opiskelijoille välitetään ja että opiskelijat saavat kaipaamansa tukea.
Avainsanat: opintojen keskeyttäminen, käännöstiede
Tutkimusmenetelmänä oli sähköpostikysely, joka lähetettiin 192:lle henkilölle, joiden käännöstieteen opinnot olivat keskeytyneet. Vastaajien tiedot saatiin Tampereen yliopiston rekisteristä. Kyselyyn vastasi 103 henkilöä, mikä oli riittävä määrä kvantitatiivisten päätelmien tekoon.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opinnot keskeytyvät moninaisista syistä. Käännöstieteen opinnot valittiin monesti hatarin perustein ja vailla selvää käsitystä, mitä opiskelu on ja mitä koulutuksella voi sitten tehdä. Mielikuva ammatista heikentyi selvästi opintojen myötä. Eri pääaineiden opiskelijoiden vastaukset poikkesivat toisistaan monessa kohtaa, esimerkiksi käsitys opintojen vaativuudesta, laitoksen ilmapiiristä ja opettajien lähestyttävyydestä vaihteli. Muilla tekijöillä oli pääaineeseen verrattuna vähäisempi vaikutus vastauksiin. Suurimpia ongelmakohtia vaikuttivat olevan opinto-ohjauksen puute, kielitaidon riittämättömyys ja epäonnistumisen tunne. Yhteenvetona voisi todeta, että eri pääaineilla oli erilaisia ongelmia. Huomiota tulisi kuitenkin pääaineesta riippumatta kiinnittää siihen, millainen kuva alasta ja ammatista opiskelijoille välitetään ja että opiskelijat saavat kaipaamansa tukea.
Avainsanat: opintojen keskeyttäminen, käännöstiede