Oppilaan matka kotikoulusta sairaalakouluun ja takaisin Narratiivinen tutkimus oppilaan koulupolusta ja sen nivelvaiheista
VETELÄINEN, MERJA (2008)
VETELÄINEN, MERJA
2008
Opettajan pedagogiset opinnot - Subject Teacher's Pedagogical Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18970
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18970
Tiivistelmä
Pro gradu –tutkielmassa selvitettiin, millaisia haasteita, mahdollisuuksia ja uhkia ilmenee oppilaan siirtymävaiheissa kotikoulusta sairaalakouluun ja sairaalakoulusta takaisin kotikouluun. Lisäksi tutkittiin mitä mahdollisia ongelmia nivelvaiheissa on ja mitä seikkoja pitäisi vielä paremmin huomioida.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin narratiivista analyysia käyttäen. Tutkimuksessa konstruoitiin aineiston pohjalta fiktiivinen tarina psykiatrisen puolen sairaalakoulua käyneen oppilaan koulupolusta. Tutkimuksessa perehdyttiin myös somaattiseen puoleen. Aineisto hankittiin haastattelemalla neljää henkilöä. Haastateltavina olivat SAIREKE-hankkeen asiantuntija, sairaalakoulun opettaja, kotikoulun opettaja sekä sairaalakoulua käynyt oppilas.
Tutkimuksessa ilmeni, että nivelvaiheisiin liittyy monia ongelmallisia kohtia. Siirtymävaiheessa sairaalakouluun suurena ongelmana kotikoulussa on oppilaan pitkä jonotusaika sairaalakouluun. Myös oppilaan vanhempien negatiivinen asenne sairaalakouluun siirtymistä kohtaan voi olla ongelmallinen. Siirtymävaiheessa takaisin kotikouluun ongelmaksi koettiin toisinaan näkemyserot oppilaan tulevasta paikasta. Myös kotikoulun henkilökunnan asenteet koettiin joissakin tapauksissa ongelmallisina. Tutkimuksessa ilmeni, että joissakin tapauksissa koetaan ongelmaksi myös se, jos oppilas on jäänyt tiedollisissa taidoissa kovasti jälkeen luokkatovereistaan. Tämä ilmeni enemmän somaattisella puolella. Sairaalakoulusta palaavan oppilaan sopeutumista koettiin helpottavan, jos kotikoulun luokka voitiin ottaa mukaan tukemaan palaavaa oppilasta. Ongelmia aiheutui silloin, jos oppilaat tai heidän vanhempansa eivät halunneet kertoa, missä sairaalakoulua käynyt oppilas oli ollut. Jälkihuollon osalta ongelmana koettiin sen vähäisyys ja resurssipula.
asiasanat: inkluusio, integraatio, sairaalakoulu, sairaalaopetus, moniammatillinen yhteistyö
Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin narratiivista analyysia käyttäen. Tutkimuksessa konstruoitiin aineiston pohjalta fiktiivinen tarina psykiatrisen puolen sairaalakoulua käyneen oppilaan koulupolusta. Tutkimuksessa perehdyttiin myös somaattiseen puoleen. Aineisto hankittiin haastattelemalla neljää henkilöä. Haastateltavina olivat SAIREKE-hankkeen asiantuntija, sairaalakoulun opettaja, kotikoulun opettaja sekä sairaalakoulua käynyt oppilas.
Tutkimuksessa ilmeni, että nivelvaiheisiin liittyy monia ongelmallisia kohtia. Siirtymävaiheessa sairaalakouluun suurena ongelmana kotikoulussa on oppilaan pitkä jonotusaika sairaalakouluun. Myös oppilaan vanhempien negatiivinen asenne sairaalakouluun siirtymistä kohtaan voi olla ongelmallinen. Siirtymävaiheessa takaisin kotikouluun ongelmaksi koettiin toisinaan näkemyserot oppilaan tulevasta paikasta. Myös kotikoulun henkilökunnan asenteet koettiin joissakin tapauksissa ongelmallisina. Tutkimuksessa ilmeni, että joissakin tapauksissa koetaan ongelmaksi myös se, jos oppilas on jäänyt tiedollisissa taidoissa kovasti jälkeen luokkatovereistaan. Tämä ilmeni enemmän somaattisella puolella. Sairaalakoulusta palaavan oppilaan sopeutumista koettiin helpottavan, jos kotikoulun luokka voitiin ottaa mukaan tukemaan palaavaa oppilasta. Ongelmia aiheutui silloin, jos oppilaat tai heidän vanhempansa eivät halunneet kertoa, missä sairaalakoulua käynyt oppilas oli ollut. Jälkihuollon osalta ongelmana koettiin sen vähäisyys ja resurssipula.
asiasanat: inkluusio, integraatio, sairaalakoulu, sairaalaopetus, moniammatillinen yhteistyö