Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Oppilaiden kokemuksia koulukohtaisesta opetussuunnitelmasta, sen toteutumisesta ja mielekkyydestä : tapaustutkimus helsinkiläisen ala-asteen 6. luokilla

JOKISALO, MIIRA; VALLE, MARIANNA (1997)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



JOKISALO, MIIRA
VALLE, MARIANNA
1997

Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkimus on etnografisella tutkimusotteella toteutettu tapaustutkimus, jossa tutkimuskohteena oli eräs helsinkiläinen ala-aste ja sen kolme 6. luokkaa. Tutkimus suoritettiin kevätlukukauden 1996 aikana. Tutkimukseen osallistuneita oppilaita oli 75 ja haastateltuja opettajia kolme.Tutkimusmenetelminä käytettiin observointia, haastatteluja, keskusteluja ja kyselylomaketta. Aineiston keruussa käytettiin apuna kenttämuistiinpanojen kirjoittamista, haastattelujen nauhoitusta sekä kirjallisten dokumenttien keräämistä.Tutkimustehtäväksi muotoutui selvittää sitä, miten erään helsinkiläisen ala-asteen koulukohtainen opetussuunnitelma toteutuu oppilaiden kokemana. Tutkimustehtävä toteutettiin tavallaan kahdella eri tasolla, joista ensimmäinen koskee juuri opetussuunnitelman toteutumista käytännössä ja toinen sitä, miten mielekkääksi oppilaat kokevat koulunkäynnin uudistuvassa koulussaan.Tutkimustuloksista: Opetussuunnitelma on oppilaille epäselvä ja noin puolelle täysin tuntematon käsite. Koulun ilmapiiri, joka opetussuunnitelmassa määritellään turvalliseksi ja oppimista tukevaksi toteutuu oppilaiden kokemana. Uudistuvat työtavat (erityisesti itsenäinen opiskelu, yhteistoiminnallisuus, teemaprojektit ja monipuolistuneet tiedonhankintatavat) ovat osittain tulleet myös käytännön koulutyöhön, osaksi oppilaiden arkipäivää. Oppilaat kokivat nimenomaan itsenäisen opiskelun mielekkäänä ja tehokkaimpana tapana oppia. Valinnaisuus ja opetuksen jaksotus ovat oppilaalle tärkeä ja innostava osa koulutyötä. Uusi arviointikäytäntö on muuttanut merkittävästi opettajien arkipäivää ja oppilaiden koulutyötä. Opettajien oman työn arviointi on lisääntynyt ja oppilaiden itsearviointitaidot kehittyvät koko ajan yhä enemmän omaa koulutyötä ohjaavaan suuntaan. Opetussuunnitelmassa mainitut painotusalueet (viestintäkasvatus, kansainvälisyyskasvatus, tietotekniikan käyttötaito sekä matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen) eivät kaikki täysin toteudu oppilaiden tiedostamina, käsitteet ovat osaltaan vieraita ja epäselviä oppilaalle.Asiasanat: opetussuunnitelmat - kehittäminen, koulunuudistus, opetussuunnitelmat - arviointi - koululaiset
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [39995]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste