Opettajaopiskelijoiden käsityksiä avioeron vaikutuksesta lapseen
JOKINEN, KATRIINA (1997)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
JOKINEN, KATRIINA
1997
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1997Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia käsityksiä opettajaopiskelijoilla on vanhempien avioeron vaikutuksesta lapseen. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, eroavatko opettajakokelaiden käsitykset riippuen heidän omasta perhetaustastaan. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluina.Haastateltavat opettajaopiskelijat jakautuivat kahteen ryhmään riippuen heidän perhetaustastaan. Ensimmäisen ryhmän muodostavat kaksi opettajaopiskelijaa, jotka ovat avioeroperheen lapsia. Toinen ryhmä muodostuu kahdesta opettajaopiskelijasta, jotka ovat varttuneet ns. ehjässä perheessä.Saadut tulokset osoittavat, että opettajaopiskelijoiden käsitykset vanhempien avioeron vaikutuksesta lapseen olivat riippumattomia opiskelijoiden omista perhetaustoista. Kaikkien haastateltujen opettajaopiskelijoiden käsitysten mukaan vanhempien avioero vaikuttaa aina lapseen tavalla tai toisella. Opettajaopiskelijat kokivat tärkeäksi, että luokanopettajalle kerrotaan oppilaan vanhempien avioerosta, jotta opettaja voi toimia parhaalla mahdollisella tavalla lapsen edun mukaisesti. Opettajakokelaiden käsitysten mukaan vanhempien avioero vaikuttaa myös lapsen koulunkäyntiin, ainakin hetkittäisesti. Joidenkin avioerolasten kohdalla vaikutus saattaa olla jopa koulumenestystä parantava. Tutkimus osoitti, että vanhempien avioeron vaikutukset lapseen ovat hyvin yksilökohtaisia. Näitä vaikutuksia on kuitenkin pidettävä huomionarvoisina, eikä avioeron vaikutusta lapsen koulunkäyntiin ja myös myöhempään elämään ole syytä aliarvioida.Asiasanat: avioero - vaikutukset - lapset, luokanopettajat - opiskelijat - käsitykset - avioero