KANSAN KORVILLE JA PUHEISIIN - Street team markkinointityökaluna, ryhmänä sekä faniuden ilmentäjänä
NYYSSÖNEN, ELISE (2008)
NYYSSÖNEN, ELISE
2008
Etnomusikologia - Ethnomusicology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18890
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18890
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani käsittelee street teamia kolmesta eri näkökulmasta katsottuna. Ensinnäkin keskitytään street teamiin markkinointityökaluna. Muut näkökulmat ovat ryhmäytyminen ja fanius. Tutkimukseni tarkoitus on siis saada selville millainen asia street team on. Tutkimuksen haastatteluosiossa huomio kiinnittyy henkilöihin, jotka street team -markkinointia hoitavat. Street teamia olen myös kuvaillut markkinointityökaluna, joka helpottaa esimerkiksi uuden yhtyeen markkinointia. Lisäksi tutkimuksen kohteeksi on noussut street teamin muodostaman ryhmän olemassaolo ja sen tarkempi tarkastelu.
Opinnäytetyössäni on paneuduttu niin fanius-teemoihin kuin myös ryhmän muodostamiseen: tässä tapauksessa jonkinlaisen yhteisöllisen ryhmän, seligregaatin muodostumiseen. Lisäksi mukana on vahvasti vaihtoehtoisen, eli sissimarkkinoinnin, esitteleminen, koska kaikki toiminta street teamissa toteutetaan kyseisillä taktiikoilla.
Haastatteluaineistoista ja aiemmista tutkimuksista olen koonnut perustietopaketin street teamin toiminnasta: sen tekijöistä (fanit), ryhmästä (seligregaatti) ja markkinointitavoista. Tutkielmaan sisältyy myös street teamin kytkeytyminen muuhun musiikkiteollisuuteen. Olen arvioinut street teamin paikkaa, asemaa ja tavoitteita niin työn tilaajalle kuin tekijälle.
Tutkimus on tehty kulttuurisen musiikintutkimuksen keinoin: laadullisesti ja yrittäen selvittää yhteiskunnallisia sekä yksilölle tärkeitä syitä street teamin olemassaololle. Opinnäyte työ tuo esiin niin hyvät kuin huonot puolet, mahdollisuudet sekä merkityksen niin fanille kuin yhtyeelle. Pro gradu -tutkielmani tuloksena on yleinen selonteko uudesta kulttuurisesta ilmiöstä, jolla kuitenkin on juuret syvemmällä kuin uskommekaan.
Avainsanat: street team, fanius, seligregaatti, markkinointiväline, musiikin markkinointi, musiikkiteollisuus
Opinnäytetyössäni on paneuduttu niin fanius-teemoihin kuin myös ryhmän muodostamiseen: tässä tapauksessa jonkinlaisen yhteisöllisen ryhmän, seligregaatin muodostumiseen. Lisäksi mukana on vahvasti vaihtoehtoisen, eli sissimarkkinoinnin, esitteleminen, koska kaikki toiminta street teamissa toteutetaan kyseisillä taktiikoilla.
Haastatteluaineistoista ja aiemmista tutkimuksista olen koonnut perustietopaketin street teamin toiminnasta: sen tekijöistä (fanit), ryhmästä (seligregaatti) ja markkinointitavoista. Tutkielmaan sisältyy myös street teamin kytkeytyminen muuhun musiikkiteollisuuteen. Olen arvioinut street teamin paikkaa, asemaa ja tavoitteita niin työn tilaajalle kuin tekijälle.
Tutkimus on tehty kulttuurisen musiikintutkimuksen keinoin: laadullisesti ja yrittäen selvittää yhteiskunnallisia sekä yksilölle tärkeitä syitä street teamin olemassaololle. Opinnäyte työ tuo esiin niin hyvät kuin huonot puolet, mahdollisuudet sekä merkityksen niin fanille kuin yhtyeelle. Pro gradu -tutkielmani tuloksena on yleinen selonteko uudesta kulttuurisesta ilmiöstä, jolla kuitenkin on juuret syvemmällä kuin uskommekaan.
Avainsanat: street team, fanius, seligregaatti, markkinointiväline, musiikin markkinointi, musiikkiteollisuus