MITEN ARVIOIDA LAATUA YLIOPISTOSSA? Tampereen yliopiston laatujärjestelmän kriteerien ja ISO 9001:2000 -standardin vaatimusten vertailua
NIEMI-GRUNDSTRÖM, MINNA (2008)
NIEMI-GRUNDSTRÖM, MINNA
2008
Hallintotiede - Administrative Science
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18883
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18883
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on kokonaisvaltaisen laadunvarmistusjärjestelmän rakentaminen ja käyttöönottaminen Tampereen yliopistossa. Tutkielmassa selvitetään, poikkeavatko Tampereen yliopiston laadunvarmistusjärjestelmän kriteeristöt jollakin olennaisella tavalla ISO 9001:2000 –standardin esittämistä laadunhallintajärjestelmän vaatimuksista. ISO 9001:2000 -standardi on luonteeltaan yleisstandardi, jota voidaan soveltaa kaikentyyppisten organisaatioiden kokonaisvaltaisessa laadunhallinnassa. Myös Tampereen yliopiston laadunvarmistusjärjestelmä pyrkii olemaan kokonaisvaltainen järjestelmä, mutta sen rakentamisessa ei ole suoraan hyödynnetty mitään valmista laatujärjestelmämallia, vaan järjestelmä on koottu yksikkölähtöisesti pitkälti itsearviointeihin perustuen. Tutkimuksen päätehtävänä on selvittää ne erot, joita järjestelmissä on ja pohtia, mihin ne liittyvät. Tutkimusongelma voidaan kiteyttää seuraavaksi kysymykseksi: mitä eroavaisuuksia Tampereen yliopiston laatujärjestelmällä on ISO 9001:2000 – standardin kuvaaman mallin kanssa ja mistä eroavaisuudet johtuvat.
Laatutyö yliopistossa on vielä suhteellisen uusi ilmiö. Laatujärjestelmän rakentaminen on alkanut vuonna 2005 ja sen ensimmäinen ulkoinen auditointi tehdään toukokuussa 2008. Tutkielman yleisluontoisena tavoitteena on kertoa siitä työstä, mitä kohdeorganisaatiossa on laadun hyväksi alettu tehdä ja millä tavalla laatujärjestelmä on rakennettu.
Tutkielman teoreettisena perustana ovat kokonaisvaltaisen laadunhallinnan (TQM) teoriat erityisesti julkisen sektorin organisaatioihin sovellettuna. Toinen tutkielman viitekehys on arvioinnin tutkimus, jota hyödynnetään lähinnä laadun arvioinnin näkökulmasta.
Tutkimusmetodia voi kuvata tekstianalyyttiseksi vertailevaksi metodiksi. Tutkielmassa verrataan yliopiston laatujärjestelmän kirjallisia kuvauksia laadunhallintastandardiin. Vaatimusryhmittelyjen avulla pyritään tarkastelemaan laatujärjestelmien yhtäläisyyksiä ja eroja eri osa-alueilla. Osa-alueita ovat yleiset vaatimukset, dokumentointivaatimukset, johtaminen, resurssit, prosessit ja asiakkaat.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että eroja Tampereen yliopiston laadunvarmistusjärjestelmän ja standardin kuvaaman yleisen laadunhallintajärjestelmän välillä löytyy. Osittain erot ovat käsitteellisiä, mutta osa eroista johtuu erilaisesta toimintakulttuurista ja yliopiston roolista julkisena asiantuntijaorganisaationa. Keskeisimmät erot liittyvät asiakaskeskeisyyteen, laatujärjestelmän systemaattiseen hallintaan ja käsityksiin laadun sisällöstä.
Asiasanat: Laatujärjestelmät, laatustandardit, laadunhallinta, laadunvarmistus korkeakoulut, ISO 9001:2000 standardi, Tampereen yliopisto
Laatutyö yliopistossa on vielä suhteellisen uusi ilmiö. Laatujärjestelmän rakentaminen on alkanut vuonna 2005 ja sen ensimmäinen ulkoinen auditointi tehdään toukokuussa 2008. Tutkielman yleisluontoisena tavoitteena on kertoa siitä työstä, mitä kohdeorganisaatiossa on laadun hyväksi alettu tehdä ja millä tavalla laatujärjestelmä on rakennettu.
Tutkielman teoreettisena perustana ovat kokonaisvaltaisen laadunhallinnan (TQM) teoriat erityisesti julkisen sektorin organisaatioihin sovellettuna. Toinen tutkielman viitekehys on arvioinnin tutkimus, jota hyödynnetään lähinnä laadun arvioinnin näkökulmasta.
Tutkimusmetodia voi kuvata tekstianalyyttiseksi vertailevaksi metodiksi. Tutkielmassa verrataan yliopiston laatujärjestelmän kirjallisia kuvauksia laadunhallintastandardiin. Vaatimusryhmittelyjen avulla pyritään tarkastelemaan laatujärjestelmien yhtäläisyyksiä ja eroja eri osa-alueilla. Osa-alueita ovat yleiset vaatimukset, dokumentointivaatimukset, johtaminen, resurssit, prosessit ja asiakkaat.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että eroja Tampereen yliopiston laadunvarmistusjärjestelmän ja standardin kuvaaman yleisen laadunhallintajärjestelmän välillä löytyy. Osittain erot ovat käsitteellisiä, mutta osa eroista johtuu erilaisesta toimintakulttuurista ja yliopiston roolista julkisena asiantuntijaorganisaationa. Keskeisimmät erot liittyvät asiakaskeskeisyyteen, laatujärjestelmän systemaattiseen hallintaan ja käsityksiin laadun sisällöstä.
Asiasanat: Laatujärjestelmät, laatustandardit, laadunhallinta, laadunvarmistus korkeakoulut, ISO 9001:2000 standardi, Tampereen yliopisto