”KAHDEKSAN UPEAA COSMONAISTA MATKALLA MENESTYKSEEN” - Naisista käytetyt ilmaukset Cosmopolitan-lehden naiskuvan luojina
MÄKISALO, SOILE (2008)
MÄKISALO, SOILE
2008
Suomen kieli - Finnish Language
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18874
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18874
Tiivistelmä
SIVUAINELAUDATUR
Tutkielmassa tarkastellaan naisen nimityksiä nuorille aikuisille naisille suunnatussa Cosmopolitan-lehdessä. Julkaisun oma asenne on hyvin naismyönteinen ja moderni, jopa feministinen. Aineisto koostuu vuosien 1999–2003 ja 2007 tietyissä lehdissä esiintyvistä naiseen viittaavista sanoista ja ilmauksista. Sanoja on etsitty mahdollisimman runsaasti, sen sijaan niiden määrät on jätetty huomioimatta. Tarkoitus on selvittää, millaisia sanoja ja ilmauksia naisesta käytetään ja miten niitä muodostetaan. Tavoite on sanavalintoja analysoimalla päästä käsiksi myös lehden teksteissä vallitseviin käsityksiin naissuku-puolesta ja selvittää, vastaako vallitseva todellisuus lehden imagoa.
Analyysin lähtökohtana on sanakenttätyyppinen lähestymistapa. Naissanat on ensin jaettu neljään kategoriaan yksinkertaisella positiivinen/negatiivinen ja tavallinen nainen/ julkisuuden nainen ryhmittelyllä. Sen jälkeen sanat on merkitys-piirteidensä perusteella jaettu vielä yksityiskohtaisempiin ryhmiin.
Cosmopolitan lunastaa maineensa naisten lehtenä. Sen teksteissä ylistetään naista paikoitellen hyvinkin onnistuneesti, mutta toisaalta sen käyttämä kieli on samaa kuin yleiskieli. Pintatasoa syvemmällä teksteissä vähintäänkin hyväksytään patriarkaalisen maailman naiskäsitys.
Cosmopolitan luo kahta erilaista naiskuvaa. Tavallinen nainen on positiivinen seksuaalisena, aktiivisena ja tavanomaisesta poikkeavana. Julkisuuden nainen saa positiiviset nimityksensä lähinnä ulkonäkönsä avulla. Tavalliseen naiseen liitetään enemmän negatiivisia ilmauksia kuin julkisuuden naiseen. Myös sanaryhmien merkityssuhteet ovat toisistaan poikkeavia.
Cosmopolitan ei ole niin naisen asialla kuin se haluaisi lukijoidensa ajattelevan. Sanasto nostaa keskiöön itsenäisen ja seksuaalisen naisen, joka kuitenkin lopulta tahtoo miehen ja sylin, johon käpertyä. Sanatasolla on jonkin verran normaalista poikkeavaa, naista kohottavaa ja korostavaa sanastoa, mutta taustalla ovat kuitenkin patriarkaalisen kulttuurin ja yhteiskunnan kieli, tavoitteet ja käytänteet.
Asiasanat: lehtikieli, naiskuva, nimeäminen, sanavalinnat, semantiikka
Tutkielmassa tarkastellaan naisen nimityksiä nuorille aikuisille naisille suunnatussa Cosmopolitan-lehdessä. Julkaisun oma asenne on hyvin naismyönteinen ja moderni, jopa feministinen. Aineisto koostuu vuosien 1999–2003 ja 2007 tietyissä lehdissä esiintyvistä naiseen viittaavista sanoista ja ilmauksista. Sanoja on etsitty mahdollisimman runsaasti, sen sijaan niiden määrät on jätetty huomioimatta. Tarkoitus on selvittää, millaisia sanoja ja ilmauksia naisesta käytetään ja miten niitä muodostetaan. Tavoite on sanavalintoja analysoimalla päästä käsiksi myös lehden teksteissä vallitseviin käsityksiin naissuku-puolesta ja selvittää, vastaako vallitseva todellisuus lehden imagoa.
Analyysin lähtökohtana on sanakenttätyyppinen lähestymistapa. Naissanat on ensin jaettu neljään kategoriaan yksinkertaisella positiivinen/negatiivinen ja tavallinen nainen/ julkisuuden nainen ryhmittelyllä. Sen jälkeen sanat on merkitys-piirteidensä perusteella jaettu vielä yksityiskohtaisempiin ryhmiin.
Cosmopolitan lunastaa maineensa naisten lehtenä. Sen teksteissä ylistetään naista paikoitellen hyvinkin onnistuneesti, mutta toisaalta sen käyttämä kieli on samaa kuin yleiskieli. Pintatasoa syvemmällä teksteissä vähintäänkin hyväksytään patriarkaalisen maailman naiskäsitys.
Cosmopolitan luo kahta erilaista naiskuvaa. Tavallinen nainen on positiivinen seksuaalisena, aktiivisena ja tavanomaisesta poikkeavana. Julkisuuden nainen saa positiiviset nimityksensä lähinnä ulkonäkönsä avulla. Tavalliseen naiseen liitetään enemmän negatiivisia ilmauksia kuin julkisuuden naiseen. Myös sanaryhmien merkityssuhteet ovat toisistaan poikkeavia.
Cosmopolitan ei ole niin naisen asialla kuin se haluaisi lukijoidensa ajattelevan. Sanasto nostaa keskiöön itsenäisen ja seksuaalisen naisen, joka kuitenkin lopulta tahtoo miehen ja sylin, johon käpertyä. Sanatasolla on jonkin verran normaalista poikkeavaa, naista kohottavaa ja korostavaa sanastoa, mutta taustalla ovat kuitenkin patriarkaalisen kulttuurin ja yhteiskunnan kieli, tavoitteet ja käytänteet.
Asiasanat: lehtikieli, naiskuva, nimeäminen, sanavalinnat, semantiikka