Tutkivan oppimisen toteutuminen ympäristö- ja luonnontiedossa
LINNERMO-ANTTILA, EIJA (2008)
LINNERMO-ANTTILA, EIJA
2008
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18846
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18846
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, kuinka käytännössä toteutuu opetussuunnitelman perusteissa 1994 ja 2004 ilmaistu vaatimus, jonka mukaan ympäristö- ja luonnontiedon opetuksen tulee perustua tutkivaan, ongelmakeskeiseen lähestymistapaan.
Tutkimuksen ongelmat ovat seuraavat:
1. Miten tutkiva oppiminen toteutuu ympäristö- ja luonnontiedon opetuksessa peruskoulun 1-6 luokilla?1.1. Millaisia tiedonhankintatapoja käytetään?1.2. Millaisia tiedonkäsittelytapoja käytetään?2. Mitkä seikat vaikuttavat ympäristö- ja luonnontiedon opettamiseen?3. Miten opettajien "taustat" ovat yhteydessä tutkivan oppimisen toteutumiseen?
Tutkivan oppimisen toteutumista selvitettiin opetuksessa käytettyjen työtapojen kautta. Tähän kuvailevaan ja vertailevaan survey-tutkimukseen osallistui 63 opettajaa 11 eri alakoulusta Turun seudulta.
Tutkimuksen mukaan ympäristö- ja luonnontiedon opetusta hallitsee vielä opettajajohtoinen ja oppikirjasidonnainen opetus. Tutkivia työtapoja käytetään, mutta vä-hemmän kuin perinteisiä opettajajohtoisia työtapoja. Tutkivan oppimisen käyttöä lisäsivät opettajan työvuodet, opetussuunnitelmatyö ja luonnontieteiden täydennyskoulutus. Tämän tutkimuksen perusteella voidaankin tehdä se johtopäätös, että lisäämällä opettajien täydennyskoulutusta ja ympäristö- ja luonnontiedon opetusvälineitä voitai-siin tutkivien työtapojen osuutta opetuksessa lisätä.
Tutkimuksen ongelmat ovat seuraavat:
1. Miten tutkiva oppiminen toteutuu ympäristö- ja luonnontiedon opetuksessa peruskoulun 1-6 luokilla?1.1. Millaisia tiedonhankintatapoja käytetään?1.2. Millaisia tiedonkäsittelytapoja käytetään?2. Mitkä seikat vaikuttavat ympäristö- ja luonnontiedon opettamiseen?3. Miten opettajien "taustat" ovat yhteydessä tutkivan oppimisen toteutumiseen?
Tutkivan oppimisen toteutumista selvitettiin opetuksessa käytettyjen työtapojen kautta. Tähän kuvailevaan ja vertailevaan survey-tutkimukseen osallistui 63 opettajaa 11 eri alakoulusta Turun seudulta.
Tutkimuksen mukaan ympäristö- ja luonnontiedon opetusta hallitsee vielä opettajajohtoinen ja oppikirjasidonnainen opetus. Tutkivia työtapoja käytetään, mutta vä-hemmän kuin perinteisiä opettajajohtoisia työtapoja. Tutkivan oppimisen käyttöä lisäsivät opettajan työvuodet, opetussuunnitelmatyö ja luonnontieteiden täydennyskoulutus. Tämän tutkimuksen perusteella voidaankin tehdä se johtopäätös, että lisäämällä opettajien täydennyskoulutusta ja ympäristö- ja luonnontiedon opetusvälineitä voitai-siin tutkivien työtapojen osuutta opetuksessa lisätä.