Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Internetin mahdollistamat hyödyt kiinteistönvälityksessä

KORPILAURI, LAURA (2008)

 
Avaa tiedosto
gradu02765.pdf (262.2Kt)
Lataukset: 



KORPILAURI, LAURA
2008

Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-09
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18809
Tiivistelmä
Tutkimuksessa käsitellään kuluttajan kokemia hyötyjä asioidessaan kiinteistönvälitysyritysten verkkosivuilla. Hyötyä lähestytään tässä tutkimuksessa asiakkaan kokeman arvon kautta. Erityisesti tarkastellaan arvon ja hyödyn jakoa utilitaristisiin ja hedonistisiin lähteisiin. Teoreettisessa osassa aihetta tarkastellaan akateemisten julkaisujen kautta, ja siinä määritellään kuluttajan kokema arvo ja hyöty. Teoriaosuudessa esitellään myös tutkimuksen viitekehys, jossa asiakkaan kokemat hyödyt jaetaan utilitaristisiin (säästäminen, mukavuus ja laatu) ja hedonistisiin (arvot, tutkiminen ja viihteellisyys) hyötyihin. Lisäksi tutkimuksessa käsitellään sähköistä liiketoimintaa yleisellä tasolla ja kiinteistönvälityksessä.

Tutkimus toteutettiin yhteistyössä OP-Pohjola -ryhmän asuntopalvelun kanssa. Empiirinen aineisto kerättiin www.opkk.fi sivustolle laitetulla kyselylomakkeella, johon saatiin 122 vastausta. Aineiston tilastollinen käsittely tapahtui faktori- ja ryhmittelyanalyysin avulla. Faktorianalyysissä muuttujista muodostettiin kaksi keskenään korreloimatonta muuttujaryhmää, jotka helpottavat muuttujajoukon analysointia. Faktorianalyysin jälkeen havainnoille tehtiin ryhmittelyanalyysi, jossa vastaajat jaettiin neljään eri segmenttiin.

Faktorianalyysissä aineisto noudatti suhteellisen puhtaasti alkuperäistä, teorian mukaista jakaumaa utilitaristisiin ja hedonistisiin hyötyihin. Utilitarististen hyötyjen sisäinen faktorianalyysi tuotti kuitenkin teoriasta poikkeavan hyötyjaon: tuloksena saatiin uusi utilitaristinen hyötyfaktori, joka mittasi vastaajien halukkuutta Internet-pohjaisiin palveluihin yli alkuperäisten hyötyrajojen. Mukavuushyöty nousi selvästi esiin omana faktorinaan. Palvelun laatua mittaavaan faktoriin vain yksi väittämä sai kaikkein voimakkaimman latauksen. Hedonististen hyötyjen analysoinnissa arvot – hyöty tippui kokonaan pois heikon latautuneisuutensa takia. Viitekehyksen mukaiset tutkiminen ja viihteellisyys sen sijaan tulivat selkeästi esiin. Ryhmä vastahakoiset ei arvostanut utilitaristisia eikä hedonistisia hyötyjä. Edelläkävijät puolestaan kokivat saavansa sekä utilitaristisia että hedonistisia hyötyjä painottuen kuitenkin hieman utilitaristiselle puolelle. Utilitaristiset keskitien kulkijat arvostivat erityisesti utilitaristisia hyötyjä, mutta kiinnostusta löytyi myös jonkin verran hedonistisia hyötyjä tuottaviin palveluihin. Hedonistiset keskitien kulkijat taas painottivat nimensä mukaisesti selkeästi hedonistisia hyötyjä.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [37264]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste