Yläkoulun opettajien käsitykset kirjaston ja koulun yhteistyöstä informaatiolukutaidon ja tiedonhallintataitojen kehittämisessä
KOIVUSALO, HILKKA (2008)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KOIVUSALO, HILKKA
2008
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-12Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää yläkoulun opettajien käsityksiä tiedonhallintataitojen opettamisesta kirjaston ja koulun yhteistyössä. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita tiedonhallinnan opetuksesta nimenomaan yläkouluasteella. Tavoitteena oli selvittää toimivan yhteistyön edellytyksiä yläkoulun ja kirjaston sekä samalla opettajan ja kirjastonhoitajan välillä. Tutkimusaineisto kerättiin lomakekyselyn avulla keväällä 2008. Sähköpostikyselyyn opettajat vastasivat nihkeästi, joten tutkimusjoukko jäi vähäiseksi. Lomakkeessa oli sekä suljettuja ja avoimia kysymyksiä. Vastaukset analysoitiin etupäässä laadullisesti ja pyrkien ymmärtävään lähestymistapaan.
Tutkimuksessa selvitettiin opettajien näkemyksiä siitä, kumpi on oppimisympäristönä sopivampi, koulu vai kirjasto, sekä heidän käsityksiään siitä, mitä pedagogisia taitoja kirjastonhoitajat tarvitsevat onnistuneessa tiedonhaun opettamisessa. Opettajilta kysyttiin heidän kokemuksiaan siitä, miten oppilaita voidaan motivoida tiedonhakutehtävien suorittamiseen. Lisäksi selvitettiin, oliko opettajien opettamilla aineilla yhteyksiä tiedonhakutehtäviin ja miten oppilaat selviytyivät opettajien mukaan annetuista tehtävistä.
Koulun ja kirjaston yhteistyö oli yleisesti jo merkitty opetussuunnitelmiin ja yhteistyö toimi käytännössä. Opettajat liittivät tiedonhakutehtäviä yleisesti opetukseensa ja tämä oli mahdollista kaikissa oppiaineissa. Opettajien mielestä yläkoululaiset suhtautuvat yleensä positiivisesti annettuihin tiedonhakutehtäviin ja ovat niissä aktiivisia. Oppimisympäristönä koulu ja kirjasto olivat opettajien mielestä yhtä sopivia. Pedagogisten taitojen osalta kirjastonhoitajalta toivottiin ohjaajan roolia ja selkeyttä, toimeen tulemista nuorten kanssa, kärsivällisyyttä ja joustavuutta.
Tiedonhaun tehtävien onnistumiselle tärkeäksi nähtiin selkeä tehtävänanto ja esivalmistelu tunnilla. Opettajan tehtävänä on antaa oppimistehtävä ja siihen liittyvä palaute. Kirjastonhoitajan roolina on puolestaan toimia ohjaajana tiedonhaun prosessiin. Tämän roolin selkiyttäminen voisi parantaa tiedonhakutehtävien onnistuneita suorituksia.
Asiasanat: informaatiolukutaito, tiedonhankinta, tiedonhallinta, kirjaston ja koulun yhteistyö
Tutkimuksessa selvitettiin opettajien näkemyksiä siitä, kumpi on oppimisympäristönä sopivampi, koulu vai kirjasto, sekä heidän käsityksiään siitä, mitä pedagogisia taitoja kirjastonhoitajat tarvitsevat onnistuneessa tiedonhaun opettamisessa. Opettajilta kysyttiin heidän kokemuksiaan siitä, miten oppilaita voidaan motivoida tiedonhakutehtävien suorittamiseen. Lisäksi selvitettiin, oliko opettajien opettamilla aineilla yhteyksiä tiedonhakutehtäviin ja miten oppilaat selviytyivät opettajien mukaan annetuista tehtävistä.
Koulun ja kirjaston yhteistyö oli yleisesti jo merkitty opetussuunnitelmiin ja yhteistyö toimi käytännössä. Opettajat liittivät tiedonhakutehtäviä yleisesti opetukseensa ja tämä oli mahdollista kaikissa oppiaineissa. Opettajien mielestä yläkoululaiset suhtautuvat yleensä positiivisesti annettuihin tiedonhakutehtäviin ja ovat niissä aktiivisia. Oppimisympäristönä koulu ja kirjasto olivat opettajien mielestä yhtä sopivia. Pedagogisten taitojen osalta kirjastonhoitajalta toivottiin ohjaajan roolia ja selkeyttä, toimeen tulemista nuorten kanssa, kärsivällisyyttä ja joustavuutta.
Tiedonhaun tehtävien onnistumiselle tärkeäksi nähtiin selkeä tehtävänanto ja esivalmistelu tunnilla. Opettajan tehtävänä on antaa oppimistehtävä ja siihen liittyvä palaute. Kirjastonhoitajan roolina on puolestaan toimia ohjaajana tiedonhaun prosessiin. Tämän roolin selkiyttäminen voisi parantaa tiedonhakutehtävien onnistuneita suorituksia.
Asiasanat: informaatiolukutaito, tiedonhankinta, tiedonhallinta, kirjaston ja koulun yhteistyö