Nuoriso ja vapaa-aika : laadullinen tutkimus nuorten vapaa-ajan odotuksista, vapaa-ajan ja oppimisen suhteesta sekä vapaa-ajan harrastusten valintaperusteista
AHONEN, MINNA; ESKOLA, SIRPA (1999)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
AHONEN, MINNA
ESKOLA, SIRPA
1999
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1999-12-14Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää
nuorten ajatuksia ja odotuksia vapaa-ajan suhteen.
Meitä kiinnosti myös miten vapaa-aika mielletään
oppimisympäristönä ja miten vapaa-ajan harrastuk-
set valikoituvat.
Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää vastaus seu-
raaviin ongelmiin:
1. ongelma
Mitä nuoret odottavat vapaa-ajaltaan?
2. ongelma
Miten nuoret kokevat vapaa-ajan ja oppimisen
välisen suhteen?
3. ongelma
Millä perusteella nuoret valitsevat vapaa-ajan
harrastuksensa?
Esitutkimus suoritettiin Lahden kaupungin Salpaus-
selän koulussa, lukion ensimmäisen ja toisen vuo-
sikurssin oppilailla. Varsinaisen tutkimuksemme
kohderyhmänä olivat eteläisessä Hämeessä, Asikka-
lan kunnassa sijaitseva Vääksyn Yhteiskoulu sekä
Pohjois-Hämeessä sijaitseva Virtain kaupungin Vir-
tain Lukio. Kohderyhmänä olivat kyseisten lukioi-
den ensimmäisen ja toisen vuosikurssin oppilaita
(40 oppilasta).
Tutkimusotteemme oli kvalitatiivinen. Tutkimuksem-
me jakautui kahteen osaan: vapaa-ajan seurantalo-
makkeen täyttämiseen ja sen perusteella kirjoitet-
taviin vapaamuotoisiin esseisiin. Tutkimusotteem-
me oli fenomenografia tutkimus, jossa lähdetään
siitä, että ihminen on tietoinen olento, joka tie-
toisesti rakentaa itselleen käsityksiä ilmiöistä
ja osaa kielellään ilmaista tietoiset käsityksen-
sä. Analysoinnissa esseiden sisältö luokiteltiin
pääkäsitteisiin ja tarkasteltiin tutkimusongelmi-
en valossa.
Tutkimuksesta selvisi, että nuoret odottavat va-
paa-ajaltaan tasapainoista, tavoitteellista ja so-
siaalista sisältöä. Vapaa-ajan ja oppimisen välis-
tä suhdetta oli vaikea hahmottaa. Vapaa-ajan har-
rastuksia valittaessa nuoret painottivat hyötyä,
oppia, tulevaisuuteen suuntautumista sekä sosiaa-
lisia suhteita.
Asiasanat: vapaa-aika - nuoret,
harrastukset - nuoret
nuorten ajatuksia ja odotuksia vapaa-ajan suhteen.
Meitä kiinnosti myös miten vapaa-aika mielletään
oppimisympäristönä ja miten vapaa-ajan harrastuk-
set valikoituvat.
Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää vastaus seu-
raaviin ongelmiin:
1. ongelma
Mitä nuoret odottavat vapaa-ajaltaan?
2. ongelma
Miten nuoret kokevat vapaa-ajan ja oppimisen
välisen suhteen?
3. ongelma
Millä perusteella nuoret valitsevat vapaa-ajan
harrastuksensa?
Esitutkimus suoritettiin Lahden kaupungin Salpaus-
selän koulussa, lukion ensimmäisen ja toisen vuo-
sikurssin oppilailla. Varsinaisen tutkimuksemme
kohderyhmänä olivat eteläisessä Hämeessä, Asikka-
lan kunnassa sijaitseva Vääksyn Yhteiskoulu sekä
Pohjois-Hämeessä sijaitseva Virtain kaupungin Vir-
tain Lukio. Kohderyhmänä olivat kyseisten lukioi-
den ensimmäisen ja toisen vuosikurssin oppilaita
(40 oppilasta).
Tutkimusotteemme oli kvalitatiivinen. Tutkimuksem-
me jakautui kahteen osaan: vapaa-ajan seurantalo-
makkeen täyttämiseen ja sen perusteella kirjoitet-
taviin vapaamuotoisiin esseisiin. Tutkimusotteem-
me oli fenomenografia tutkimus, jossa lähdetään
siitä, että ihminen on tietoinen olento, joka tie-
toisesti rakentaa itselleen käsityksiä ilmiöistä
ja osaa kielellään ilmaista tietoiset käsityksen-
sä. Analysoinnissa esseiden sisältö luokiteltiin
pääkäsitteisiin ja tarkasteltiin tutkimusongelmi-
en valossa.
Tutkimuksesta selvisi, että nuoret odottavat va-
paa-ajaltaan tasapainoista, tavoitteellista ja so-
siaalista sisältöä. Vapaa-ajan ja oppimisen välis-
tä suhdetta oli vaikea hahmottaa. Vapaa-ajan har-
rastuksia valittaessa nuoret painottivat hyötyä,
oppia, tulevaisuuteen suuntautumista sekä sosiaa-
lisia suhteita.
Asiasanat: vapaa-aika - nuoret,
harrastukset - nuoret