Kyläkoulumalli aamu- ja iltapäivätoiminnassa - Ohjaajan näkökulma koulujen aamu- ja iltapäivätoimintaan Lempäälän kyläkouluilla
HELLSTEN, SATU (2008)
HELLSTEN, SATU
2008
Opettajan pedagogiset opinnot - Subject Teacher's Pedagogical Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18762
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18762
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajien käsityksiä aamu- ja iltapäivätoiminnasta sekä esioppilaiden osallistumisesta koulujen aamu- ja iltapäivätoimintaan. Tutkimuksella pyritään kartoittamaan kokemuksia kyläkoulumallisesta toiminnasta ja samalla selvittämään, millä edellytyksillä esikoululaiset voisivat osallistua koko Lempäälän kunnan alueella koulujen aamu- ja iltapäivätoimintaan päivähoidon sijaan.
Aineisto kerättiin haastatteluin kuudelta kyläkoululta Lempäälässä. Jokaisella koululla toimi kaksi ohjaajaa, jotka haastateltiin pareittain. Luonteeltaan tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimuksellisena lähestymistapana on käytetty fenomenografiaa. Tutkimuksen teoriaosuudessa läpikäydään aamu- ja iltapäivätoiminnan historiaa ja nykymuotoisen toiminnan perusteita, kyläkoulumallin idea sekä aikaisempia tutkimuksia.
Tutkimus osoittaa, että kun kyseessä on ryhmäkooltaan pienet aamu- ja iltapäivätoiminnan ryhmät, esioppilaiden integroiminen koulujen aamu- ja iltapäivätoimintaan on sujunut hyvin. Isompien ryhmien kohdalla henkilökuntaa kuitenkin kaivattaneen lisää, mikäli joukossa on paljon esioppilaita. Ohjaajat myös kokevat, että toiminnassa saavutetaan sille asetetut tavoitteet hyvin. Kyläkouluilta saatujen positiivisten tulosten valossa myös isompien koulujen esioppilaiden siirtyminen koulujen aamu- ja iltapäivätoiminnan piiriin ei liene mahdotonta.
Avainsanat: aamu- ja iltapäivätoiminta, esioppilaat, kerhotoiminta, fenomenografia
Aineisto kerättiin haastatteluin kuudelta kyläkoululta Lempäälässä. Jokaisella koululla toimi kaksi ohjaajaa, jotka haastateltiin pareittain. Luonteeltaan tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimuksellisena lähestymistapana on käytetty fenomenografiaa. Tutkimuksen teoriaosuudessa läpikäydään aamu- ja iltapäivätoiminnan historiaa ja nykymuotoisen toiminnan perusteita, kyläkoulumallin idea sekä aikaisempia tutkimuksia.
Tutkimus osoittaa, että kun kyseessä on ryhmäkooltaan pienet aamu- ja iltapäivätoiminnan ryhmät, esioppilaiden integroiminen koulujen aamu- ja iltapäivätoimintaan on sujunut hyvin. Isompien ryhmien kohdalla henkilökuntaa kuitenkin kaivattaneen lisää, mikäli joukossa on paljon esioppilaita. Ohjaajat myös kokevat, että toiminnassa saavutetaan sille asetetut tavoitteet hyvin. Kyläkouluilta saatujen positiivisten tulosten valossa myös isompien koulujen esioppilaiden siirtyminen koulujen aamu- ja iltapäivätoiminnan piiriin ei liene mahdotonta.
Avainsanat: aamu- ja iltapäivätoiminta, esioppilaat, kerhotoiminta, fenomenografia