Hoivaa vai kasvatusta? Delfoi-tutkimus päivähoidon hallinnollisesta paikasta tulevaisuudessa Porin kaupungin organisaatiossa
SALONEN, MAIJU (2008)
SALONEN, MAIJU
2008
Sosiaalipolitiikka, Pori - Social Policy
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18664
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18664
Tiivistelmä
Tämän ennakoivan tutkimuksen tarkoitus on selvittää asiantuntijapaneelin ajatuksia päivähoidon hallinnon tulevaisuudesta Porin kaupungin organisaatiossa. Tutkin sitä, millaiseksi porilaiset toimijat näkevät päivähoidon ja sen hallinnon tulevaisuuden kehityksen muotoutuvan. Tarkastelen myös, mitä päivähoidon hallinnonmuutokselta koulutoimen alaisuuteen toivotaan ja mitä sen pelätään aiheuttavan sekä muutoksen kannatettavuutta.
Tutkimukseni empiirisen aineiston olen kerännyt tulevaisuuden tutkimukseen käytetyn Delfoi-menetelmän avulla. Delfoi-menetelmä perustuu asiantuntijuuteen, anonyymiuteen, argumentointiin ja palautteen antoon sekä useamman kierroksen prosessiin. Aineiston keruuta varten olen koonnut asiantuntijapaneelin. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsittelen päivähoidon historiallista kehitystä, lainsäädännön muutoksen taustaa sekä organisaatiomuutosta.
Päivähoidon siirtoa koulutoimen alaisuuteen vastustettiin vetoamalla päivähoidon ja koulumaailman erilaisuuteen, koulumaisuuden lisääntymiseen päivähoitoikäisille lapsille sekä resurssien valumisella päivähoidosta koulujen käyttöön. Panelistit korostivat myös päivähoidon vahvaa sosiaalisen syrjäytymisen estäjän roolia. Siirtoa kannatettiin muun muassa siksi, että sen uskottiin lisäävän yhteistyötä ja moniammatillista toimintaa, madaltavan koulukynnystä, lisäävän jatkuvuutta kasvatuksessa sekä varhaista puuttumista.
Hallinnonmuutosta ei Porissa vaadittu, muttei sitä myöskään vastustettu. Jos päivähoidon hallinnonmuutokseen Porin kaupungissa ryhdytään, tulee muutos paneelin mukaan tehdä hallitusti, aikaa ja muita resursseja riittävästi käyttäen. Myös keskustelua aiheesta pitää jatkaa, ja henkilökunta sekä kuntalaiset tulee ottaa mukaan keskusteluun. Tärkeintä on säilyttää päivähoidon vahva rooli perheiden kasvatustehtävän tukijana.
Asiasanat: päivähoidon hallinto, organisaatiomuutos, Delfoi-menetelmä
Tutkimukseni empiirisen aineiston olen kerännyt tulevaisuuden tutkimukseen käytetyn Delfoi-menetelmän avulla. Delfoi-menetelmä perustuu asiantuntijuuteen, anonyymiuteen, argumentointiin ja palautteen antoon sekä useamman kierroksen prosessiin. Aineiston keruuta varten olen koonnut asiantuntijapaneelin. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsittelen päivähoidon historiallista kehitystä, lainsäädännön muutoksen taustaa sekä organisaatiomuutosta.
Päivähoidon siirtoa koulutoimen alaisuuteen vastustettiin vetoamalla päivähoidon ja koulumaailman erilaisuuteen, koulumaisuuden lisääntymiseen päivähoitoikäisille lapsille sekä resurssien valumisella päivähoidosta koulujen käyttöön. Panelistit korostivat myös päivähoidon vahvaa sosiaalisen syrjäytymisen estäjän roolia. Siirtoa kannatettiin muun muassa siksi, että sen uskottiin lisäävän yhteistyötä ja moniammatillista toimintaa, madaltavan koulukynnystä, lisäävän jatkuvuutta kasvatuksessa sekä varhaista puuttumista.
Hallinnonmuutosta ei Porissa vaadittu, muttei sitä myöskään vastustettu. Jos päivähoidon hallinnonmuutokseen Porin kaupungissa ryhdytään, tulee muutos paneelin mukaan tehdä hallitusti, aikaa ja muita resursseja riittävästi käyttäen. Myös keskustelua aiheesta pitää jatkaa, ja henkilökunta sekä kuntalaiset tulee ottaa mukaan keskusteluun. Tärkeintä on säilyttää päivähoidon vahva rooli perheiden kasvatustehtävän tukijana.
Asiasanat: päivähoidon hallinto, organisaatiomuutos, Delfoi-menetelmä