Pienyrittäjien verkostomainen yhteistoiminta kauppakeskuksessa - Case Ideapark
SAARELA, HEIDI (2008)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SAARELA, HEIDI
2008
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2008-06-03Tiivistelmä
Kauppakeskuksen yhtenä tärkeimpänä menestystekijänä on sen yrittäjäkokoonpano. Suuret ketjut houkuttelevat edelleen asiakkaita keskukseen, mutta niiden rinnalle ovat tulleet pienyrittäjät, joiden avulla kauppakeskukset pyrkivät erilaistumaan ja monipuolistamaan tarjontaansa. Pienyrittäjille kauppakeskus toimintaympäristönä on kuitenkin haasteellinen pienyrittäjien rajallisten resurssien sekä kauppakeskuksen pitkien aukioloaikojen ja vuokrien takia. Pienyrityksille onkin ensiarvoisen tärkeää verkostoitua muiden yritysten kanssa, jotta menestyminen kovenevassa kilpailussa olisi mahdollista. Verkostomaisessa yhteistoiminnassa korostetaan yhteistä menestystä keskinäisen kilpailun sijaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kauppakeskuksen johdon ja yrittäjien odotuksia ja toteutumia yrittäjien yhteistoiminnalle kauppakeskuksen ensimmäisen toimintavuoden aikana. Tutkimuksessa tutkittiin myös sitä, miten verkostomainen yhteistoiminta kauppakeskuksessa muodostuu, mitkä ovat sen hyödyt ja haasteet ja miten kauppakeskuksessa toimiminen edistää pienyrittäjien verkostoitumista.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käydään läpi vähittäiskaupassa tapahtuneita muutoksia viime vuosikymmeninä kauppakeskusten toimintaympäristön ja kilpailuaseman selventämiseksi. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös perinteisen yrittäjyyden muutosta kohti verkostoyrittäjyyttä sekä verkostojen rakentumista, johtamista ja niiden hyötyjä ja haittoja yrittäjyyden ja yritysten keskinäisen yhteistyön näkökulmasta.
Tämä tutkimus on laadullinen. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu kauppakeskus Ideaparkin johdon ja kuuden yrittäjän haastatteluista. Haastatelluista yrittäjistä viisi oli pienyrittäjiä, yritystensä omistajajohtajia, joilla on päätösvalta yritystä koskevissa asioissa, mutta mukana on myös ketjuyritys, jonka avulla pyrittiin tuomaan esille pienten ja suurten yritysten näkemyseroja verkostomaisesta yhteistoiminnasta. Haastattelukierroksia oli kaksi. Ensimmäinen haastattelukierros toteutettiin joulukuussa 2006 ja toinen joulukuussa 2007.
Tutkimustulosten mukaan voidaan todeta, että kauppakeskus Ideaparkissa toimivat pienyrittäjät tekevät usealla rintamalla yhteistyötä ja kuuluvat erilaisiin toimialan, sijainnin tai mielenkiinnon mukaan muodostuneisiin verkostoihin. Verkostomainen yhteistoiminta nähdään lähes ainoana tapana toimia tehokkaasti ja tuottavasti kauppakeskuksessa. Yritysten yhteinen toimintaympäristö, liikkeiden fyysinen läheisyys ja yhteisesti omaksutut tavoitteet ovat edesauttaneet verkostojen syntyä. Yhteistoimintaan liittyy kuitenkin paljon haasteita, joihin myös kauppakeskuksen johdon on osaltaan pyrittävä vastaamaan.
Avainsanat: verkostot, verkostoituminen, yhteistyö, yhteistoiminta, yrittäjyys, kauppakeskukset, vähittäiskauppa
Tutkimuksen teoriaosuudessa käydään läpi vähittäiskaupassa tapahtuneita muutoksia viime vuosikymmeninä kauppakeskusten toimintaympäristön ja kilpailuaseman selventämiseksi. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös perinteisen yrittäjyyden muutosta kohti verkostoyrittäjyyttä sekä verkostojen rakentumista, johtamista ja niiden hyötyjä ja haittoja yrittäjyyden ja yritysten keskinäisen yhteistyön näkökulmasta.
Tämä tutkimus on laadullinen. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu kauppakeskus Ideaparkin johdon ja kuuden yrittäjän haastatteluista. Haastatelluista yrittäjistä viisi oli pienyrittäjiä, yritystensä omistajajohtajia, joilla on päätösvalta yritystä koskevissa asioissa, mutta mukana on myös ketjuyritys, jonka avulla pyrittiin tuomaan esille pienten ja suurten yritysten näkemyseroja verkostomaisesta yhteistoiminnasta. Haastattelukierroksia oli kaksi. Ensimmäinen haastattelukierros toteutettiin joulukuussa 2006 ja toinen joulukuussa 2007.
Tutkimustulosten mukaan voidaan todeta, että kauppakeskus Ideaparkissa toimivat pienyrittäjät tekevät usealla rintamalla yhteistyötä ja kuuluvat erilaisiin toimialan, sijainnin tai mielenkiinnon mukaan muodostuneisiin verkostoihin. Verkostomainen yhteistoiminta nähdään lähes ainoana tapana toimia tehokkaasti ja tuottavasti kauppakeskuksessa. Yritysten yhteinen toimintaympäristö, liikkeiden fyysinen läheisyys ja yhteisesti omaksutut tavoitteet ovat edesauttaneet verkostojen syntyä. Yhteistoimintaan liittyy kuitenkin paljon haasteita, joihin myös kauppakeskuksen johdon on osaltaan pyrittävä vastaamaan.
Avainsanat: verkostot, verkostoituminen, yhteistyö, yhteistoiminta, yrittäjyys, kauppakeskukset, vähittäiskauppa